۳۰ مهر ۱۴۰۲، ۹:۱۱
کد خبرنگار: 5508
کد خبر: 85266307
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

اجلاس قاهره و تداوم بمباران غزه؟/ شمشیر از کلام صادق‌تر است

تهران-ایرنا- تحلیلگران و ناظران سیاسی با اشاره به برگزاری کنفرانس سران صلح قاهره ۲۰۲۳ با موضوع بررسی تجاوزگری رژیم صهیونیستی به غزه و کاستن از تنش در فلسطین به بیان دیدگاه‌های خود درباره آن پرداختند و عدم حضور شماری از سران را باعث شکست و پایان بدون صدور بیانیه دانستند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، رای الیوم با اشاره به برگزاری کنفرانس قاهره آورده است: زمانی این کنفرانس در پایتخت مصر برگزار می‌شود که جنگنده های اسرائیلی در حال بمباران غزه و با خاک یکسان کردن محله های آن و کشتن زنان و کودکان هستند، آیا این اهانت نیست؟

«زهدی الشامی» تحلیلگر امور سیاسی از برگزاری این نشست در قاهره بدون حضور آمریکا و سران کشورها ابراز شگفتی کرده و می گوید: موضع سعودی بی طرفانه بود، گویا عربستان کشوری خارجی است نه کشوری برادر و گویا جنگ برابر است.

«عبدالله الاشعل» دستیار سابق وزیر خارجه مصر در این باره می گوید: آیا این نشست موفق به توقف بمباران، کشتار در غزه خواهد انجامید؟ آیا به ورود کمک ها به شکل قوی کمک خواهد کرد؟ آیا اسرائیل و آمریکا را برای توقف طرح‌های اسکان فلسطینیان در مصر مجبور خواهد کرد؟ آیا اسرائیل را مورد بازخواست قرار خواهد داد؟

وی در جواب این پرسش‌ها گفت: اگر آنها متحدان اسرائیل هستند و بایدن نفوذ بر آنها دارد، پس چرا مادامی که بیانیه مشترک از پیش در واشنگتن تنظیم می‌شود، دور هم جمع می‌شوند؟

الاشعل بیان کرد: حکام عرب به مقاومت حسادت می‌ورزند و این را در تصمیم آنها در اتحادیه عرب که مقاومت را تروریست نامیدند، می‌توان شاهد بود. این بزرگترین گواه جدایی میان منافع ملت و حساب‌های رژیمهای عربی است که مورد حمایت واشنگتن و اسرائیل هستند.

از سوی دیگر «کمال حبیب» تحلیلگر امور سیاسی می گوید: نشست‌ها، صلح به ارمغان نمی آورند، بلکه این ارتش‌ها هستند که با قدرت آن را ایجاد می کنند. حرف‌های تکراری کارایی ندارد. شمشیر از کلمات صادق تر است.

رای الیوم همچنین به مواضع عراق در این اجلاس که لحن تندی علیه رژیم صهیونیستی و اقدامات آن داشت و مورد تمجید قرار گرفت و نیز جانبداری کامل هیئت‌های غربی شرکت کننده در این نشست از رژیم صهیونیستی اشاره کرد.

این روزنامه با اشاره به عدم حضور «عبدالمجید تبون» رئیس جمهور الجزایر در اجلاس قاهره با وجود دعوت او از سوی «عبدالفتاح السیسی» همتای مصری خود آن را سئوال برانگیز دانست و درباره علت آن هم افزود: پس از آن که اخباری درباره حضور هئیت اسرائیلی منتشر شد، تبون از مشارکت خودداری کرد، زیرا میان الجزایر و رژیم صهیونیستی رابطه ای نیست و دولت و ملت الجزایر حامی فلسطین هستند. کما اینکه عدم حضور «قیس سعید» رئیس جمهور تونس هم به این دلیل بود، زیرا وی نیز مخالف عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.

این رسانه با اشاره به عدم حضور «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه، «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان، درباره اینکه این نشست تاثیر مثبتی در جنگ غزه داشته باشد، ابراز تردید کرده و نتایج آن را به مثابه جوهری بر روی کاغذ دانست.

رای الیوم اضافه کرد: «تمیم بن حمد» امیر قطر در نشست قاهره درباره غزه شرکت کرد، اما برای مدت کوتاهی و سپس نشست را ترک کرد، بدون اینکه سخنرانی کند و این سئولات بسیاری را ایجاد کرد که چرا وی سخنرانی نکرد. دیوان امیری قطر هم علت را نگفت و فقط به ترک قاهره از سوی امیر قطر اشاره کرد.

«رویترز» خبر رسیدن اردوغان به قاهره را مخابره کرد اما آن را اصلاح کرد و آن را به رسیدن «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه تغییر داد که این سئوالاتی را برای رسانه های ترکیه درباره خبر سابق درباره رسیدن اردوغان به قاهره ایجاد کرد.

رای الیوم افزود: شبکه الجزیره سخنان پادشاه بحرین را در نشست قاهره قطع اما شبکه العربیه آن را پخش کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha