طوفان الاقصی بزرگترین تکانه امنیتی در تاریخ حیات سیاسی رژیم صهیونیستی

ارومیه - ایرنا - استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی گفت: عملیات طوفان الاقصی هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را در هم شکست و شوک بزرگی بر این رژیم وارد کرد چراکه رژیم صهیونیستی هرگز باور نمی کرد اینچنین قدرت و ابهتش شکسته شود.

به گزارش ایرنا، رژیم صهیونیستی برای جبران شکست و رسوایی خود دست به جنایتی و حشیانه زده و اقدام به قتل عام کودکان و زنان و مردان بی گناه کرده و حتی به بیمارستان ها نیز رحم نکرد و بیماران و کودکان ساکن در این اماکن را هدف گلوله خود قرار داده که این جنایات در تاریخ بشر کم سابقه و یا حتی بی سابقه است.

رژیم صهیونیستی تصور نمی کرد که هدف چنین حمله ای از سوی حماس قرار گیرد و رسوایی بزرگی نصیبش شود بنابراین برای منحرف کردن افکار عمومی جهان و مخفی کردن شکست خود و قدرت حماس، دست به نسل کشی و کودک کشی زد که این اقدام وحشیانه نتیجه معکوس داد و چهره کریه و جنایتکارانه او را بیش از بیش آشکارتر کرد.

با توجه به ادامه جنایات رژیم صهیونیستی و اوج گیری مبارزات حماس و همچنین برای بررسی ابعاد مختلف بمباران مناطق مختلف غزه، دلایل آن و پیامدهای عملیات "طوفان الاقصی" پای صحبت محمدصادق فتح الهی دکترای جامعه شناسی و کارشناس مسائل سیاسی نشستیم.

طوفان الاقصی بزرگترین تکانه امنیتی در تاریخ حیات سیاسی رژیم صهیونیستی

ایرنا: با سپاس از وقتی که در اختیار ما گذاشتید عملیات طوفان الاقصی را چگونه ارزیابی می کنید؟

فتح اللهی: عملیات طوفان الاقصی در طول حیات سیاسی رژیم اشغالگر قدس یکی از بزرگترین تکانه‌های امنیتی و نظامی را برای این رژیم رقم زده است؛ حجم و عمق راهبردی این عملیات عظیم، به حدی است که سران صهیونیست و امپراتوری رسانه‌ای و هژمونی روبه فروپاشی چکمه پوشان آنها با تمام توان سعی دارند با اقدامات ددمنشانه و کشتار مردم بیگناه غزه، ابعاد وسیع این پیروزی حماس (به نمایندگی از جبهه وسیع مقاومت) را از منظرافکار عمومی جهانیان دور بدارند.

ایرنا: اقدامات رژیم ددمنش اسرائیل در طول سالیان طولانی برپایه چه پیش فرض‌هایی رخ داده است؟

فتح اللهی: دروغ سرایی بزرگ هولوکاست که تلاش شده آن را تبدیل به یک تابو کنند تا هیچ کنکاشی، غیرواقعی بودن این داستان را برملانکند و داستان سرایی در باب سرزمین موعود که تصرف و اشغال سبوعانه سرزمین فلسطین را به عنوان حق اشغالگران جا بیندازد، از جمله پیش فرض های رژیم صهیونیستی است.

ساختار صهیونیستی - فراماسونری نهادهای بین المللی از شورای امنیت سازمان ملل و توابع آن که عملا توانسته ملت مظلوم فلسطین را از دایره شمول حقوق بشرخارج جلوه کند، تعریف دوگانه تروریسم توسط امپراتوری رسانه‌ای و پیاده نظام هنری (هالیوودیسم) که توانسته مبارزان فلسطینی را تروریست جا بزند و شهرک نشینان اشغالگر را مردم ستمدیده و نیازمند حمایت های جهانی قلمداد کند، از دیگر پیش فرض های اسراییل در طول سالیان طولانی است.

پیش فرض های تنیده شده در پستوهای نظام استکبار جهانی موجب شده تا جنایت‌های فراوان صهیونیست‌ها فارغ از مقابله و واکنش منفی جریان‌های جهانی دنیای دموکراسی‌طلب و مجامع حقوق بشری اتفاق بیفتد و متقابلا هرگاه فلسطینیان یا سایر ملت‌های مظلوم جهان درصدد دفاع از حقوق حقه خود برآیند، با جیغ بنفش این نهادهای بین المللی مواجه شوند که تجربه تلخ این رویکرد جانبدارانه غالب جهانی را، ملت ایران در طول دفاع مقدس و بمباران های وحشیانه مردم و غیرنظامیان شهرها خاصه بمباران شیمیایی مردم سردشت توسط رژیم جنایتکار صدام و سکوت مجامع بین المللی را با گوشت و پوست و استخوان لمس کرده است.

ایرنا: عملیات طوفان الاقصی را چگونه ارزیابی می کنید؟

فتح اللهی: عملیات بزرگ طوفان الاقصی به قدری وسیع و دارای ابعاد مختلف است که جنایات شنیع اسرائیلی‌ها از جمله فاجعه حمله به بیمارستان مسیحی المعمدانی نیز هرگز نخواهد توانست ابعاد عظیم پیدا و پنهان آن را در صحنه واقعی و میدان نبرد به فراموشی بسپارد.

این عملیات از چند جنبه مورد توجه کارشناسان مسایل راهبردی و امنیتی جهان است و خواهدبود که از جمله آنها این است که ارتش تا بن دندان مسلح رژیم اسرائیل که برای دهه‌ها خود را شکست ناپذیر معرفی کرده‌ و برای قدرت خود افسانه سرایی‌ها کرده بود، در برابر یک گروه کوچک شبه نظامی با کمترین امکانات ناشی از محاصره شدید چندین ساله و محدودیت های عجیب و غریب فلسطینیان (حماس) به شدت غافلگیر شد.

گفته شده که کل نیروهای عمل کننده حماس ۸۰۰ تا هزار نفر بوده که از حدود ۱۰ محور تمامی موانع هوشمند و ساخت یافته را پشت سر گذاشته و در کمترین زمان ممکن وارد سرزمین های اشغالی شده و به مراکز نظامی و امنیتی اسرائیل حمله کرده و توانسته چند صد اسیر با خود به غزه ببرد.

بیشتر بخوانید:

جنایات رژیم صهیونیستی نفرت مردم آزاده جهان از اشغالگران قدس را به اوج رساند

اتحاد امت اسلامی پایه‌های رژیم صهیونیستی را سست‌‎تر می‌کند

حمله وحشیانه اخیر استمرار بیش از ۷۰ سال ظلم آشکار صهیونیسم به مردم فلسطین است

جنایت بی‌سابقه در بیمارستان غزه نمود روشن نسل‌کشی است

جنایت صهیونیست‌ها ملت‌های جهان را برای نابودی این رژیم متحدتر کرد

دستگاههای عریض و طویل و پرهزینه امنیتی نظیر "شاباک،موساد و آمان" با همه افسانه سرایی های چندین و چندساله و سابقه طولانی نفوذ و مداخلات امنیتی به عنوان سرویس‌های سازمان یافته جاسوسی و کسب اطلاعات در کشورهای مختلف و با وجود دایره وسیع نفوذ و سازماندهی در منطقه، به قدری در برابر حماس دست و پا بسته عمل کرده اند و غافلگیری ایشان به حدی بود که افسران ارشد آنان اغلب با لباس خواب در منازل و قرارگاه های نظامی و امنیتی دستگیر و به سرعت به نقاط نامعلوم منتقل شده اند.

تعداد قابل توجه کشته های نظامیان اسرائیلی در عملیات طوفان الاقصی درطول دهه های اخیر چنان بی سابقه بود که دولت متزلزل و در آستانه سقوط نتانیاهوی جنایتکار را به شدت با چالش مواجه کرد به نحوی که در همان ساعات اول درگیری‌ها مخالفان او در بین نظامیان و سیاسیون کنست، سخن از برکناری وی و روی کار آمدن کابینه امنیتی گفتند.

استفاده فلسطینیان غزه و گروه حماس از چند هزار موشک در ساعات اولیه عملیات، افسانه شکست ناپذیری گنبد آهنین اهدایی پنتاگون را به سخره گرفت؛ موشک های دست ساز ولی انبوهی که هرچند با تخریب اندک اما پی درپی مراکز نظامی و اقتصادی شهرکهای اشغالی را هدف می گرفت و آسمان را بر صهیونیستها تیره و تار کرد.

حمله وسیع سایبری که نیروگاه ها و پمپ بنزین ها تا دوربین های حفاظتی و سیستم های شلیک هوشمند و سایر ابزارهای کنترلی و ارتباطی که دیوارهای بتنی و فولادی را زیر نظر داشت تا هیچ جنبنده ای از آنها عبور نکند و سامانه پر هزینه و پرطمطراق گنبد آهنین را از کار انداخت نیز جلوه دیگری از شکست هیمنه اسراییل است.

طوفان الاقصی بزرگترین تکانه امنیتی در تاریخ حیات سیاسی رژیم صهیونیستی

همه این موارد نشان می دهد که برنامه ریزی پرهزینه چندین وچند ساله صهیونیست‌ها برای انتقال مهاجران با تکیه بر ارائه انواع مشوق‌های اقتصادی – اجتماعی به ایشان با هدف یهودی‌سازی سرزمین مادری فلسطینیان و ساخت شهرک‌های لاکچری در سرزمین‌های اشغالی، آنچنان و به یکباره همچون خواب آشفته‌ای به هم ریخت که فرودگاه بن گوریون و سایر فرودگاه ها و بنادر جای جای سرزمین های اشغالی در کمترین زمان با جمعیت انبوهی از یهودیان مهاجر مواجه شد که وحشت زده و فریاد زنان فقط و فقط یک چیز می‌خواستند و آن بلیط فرار از سرزمین موعود بود.

ایرنا: عملیات طوفان الاقصی چه پیامدهایی در حوزه موازنه قدرت خواهد داشت؟

فتح الهی: پس از جنگ ۳۳ روزه که شکست رژیم اشغالگر قدس را رقم زد، سوال اساسی این است که آیا این تجربه تلخ برای صهیونیستها در ورود زمینی به غزه قابل تکرار است؟ که باید گفت طبعا برآوردهای نظامی و اطلاعاتی صهیونیست ها و حامیانشان مانع از این اقدام بوده که تابه حال چنین اتفاقی نیفتاده و چنانچه ارتش اسرائیل اقدام به ورود سبکسرانه به غزه کند، چگونگی خروجش را خود رقم نخواهد زد؛ همچنین کیفیت خروج ارتش اسراییل از این منطقه، نقشه آینده خاورمیانه را هم ترسیم خواهد کرد.

کشورهای منطقه خاورمیانه که بعضا در مناسبات پیدا و پنهان با رژیم اسرائیل بودند، امروز با حجم متکثر مطالبات ملت های خود و انبوهه ای از خشم فروخورده تاریخی سرگشوده از جنایات این چندروزه مواجه هستند به حدی که کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس بیانیه محکومیت می دهند؛ عربستان مناسبات عادی سازی را تعلیق می کند و ترکیه نیز با سیاست های ددمنشانه رژیم اشغالگر قدس به شدت مخالفت کرده و اردن اجلاس چهارجانبه را ملغی می کند.

این امر نشان می دهد که بسیاری از این دولت ها چنان خود را در آستانه سقوط ناشی از خشم ملت های بیدار شده خود می بینند که حاضر به آزمون کمترین ریسک همراهی باسیاست های اشغالگرانه صهیونیست ها نیستند و این روند روبه فزونی آینده خاورمیانه را دستخوش تغییرات اساسی تری خواهدکرد.

این همان خاورمیانه ای است که چندسال قبل وقتی جورج بوش پسر وارد عراق شد؛ سخن از تغییر نقشه منطقه غرب آسیا راند یا "مادلین آلبرایت" و "کاندولیزا رایس" وزرای خارجه پیشین آمریکا مرتبا از آلام مردم مسلمان منطقه به درد زایمان خاورمیانه جدید تعبیر کردند و یا چند سال بعدکلینتون و سپس باراک اوباما با حاملگی خارج از رحم جنایت پیشگان داعشی، خواب های آشفته برای منطقه می دیدند.

امروز منطقه زخم خورده خاورمیانه بیش از هرزمان دیگری، مترصد پوست‌اندازی و تغییرات جدی در نقشه جغرافیای سیاسی است و این همان کابوسی است که صهیونیستها برای به تعویق انداختنش از هیچ جنایتی رویگردان نیستند اما دیر یا زود این امر محتوم محقق خواهد شد و به فضل الهی خون پاک شهدای جبهه مقاومت برزمین نخواهد ماند و اثرات ماندگار خود را نشان خواهد داد.

به گزارش ایرنا، نیروهای مقاومت فلسطین از صبح روز شنبه 15 مهر عملیات همه جانبه و بی نظیر خود با نام «طوفان الاقصی» را از غزه علیه مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی آغاز کردند؛ عملیاتی که در عمر ۷۵ ساله اشغالگران غاصب نظیر نداشته و صهیونیست ها را در شوک فرو برد.

این عملیات پیچیده مقاومت فلسطین که از طریق تونل ها، روی زمین، دریا و هوا به همراه شلیک هزاران راکت و موشک به سرزمین های اشغالی صورت گرفت، موجب هلاکت حداقل ۳۵۰ صهیونیست و زخمی شدن بیش از یک هزارو ۸۰۰ صهیونیست دیگر شد.

عملیات طوفان الاقصی علاوه بر این که بازنمایی گوشه ای از اراده جوانان فلسطین برای دفاع از آب و خاک کشور خود و مقابله با دشمن اشغالگر است، نشانگر قدرت و پیشرفت نظامی نیروی مقاومت بوده، به طوری که برخی سران نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی اذعان داشتند که برای این حمله غافلگیرکننده به‌اندازه کافی آماده نبودند و این حمله بی تردید شکست سرویس اطلاعاتی آنها به شمار می آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha