چمران: اساسنامه سازمان‌های شهرداری اصلاح و تصویب شد

تهران بزرگ - ایرنا - رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: یک سری تغییرات اساسنامه‌های سازمان شهرداری نیاز داشت که در صحن شورا این تغییرات اعمال، تصویب و به وزارت کشور ارسال شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی چمران روز یکشنبه و پس از پایان یکصد و هشتاد و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در جلسه امروز رای گیری برای انتخاب ذیحساب انجام و فرد مورد نظر انتخاب شد.

وی ادامه داد: بحث دوم ما در این جلسه، موضوع اساسنامه‌های شهرداری تهران بود که در شورای پنجم همه آنها بررسی، تصویب و به وزارت کشور ارسال و در نهایت ابلاغ شد.

به گفته چمران، در ابتدای شورای ششم، شهرداری تهران این اساسنامه ها را بررسی کرد و یک سری پیشنهاد برای آنها داشت تا فعلا اجرایی نشوند؛ بنابراین اساسنامه‌ها متوقف ماند.

وی افزود: اساسنامه‌ها با تغییرات اعمال شده به ما رسید و تصویب شد و در نهایت به وزارت کشور ارسال کردیم و وزارت کشور اعلام کرد که این اساسنامه ها را به تازگی تصویب کردیم؛ آنها اعتقاد داشتند که این اساسنامه‌های تیپ باقی بماند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: در نهایت بنابر نظر وزارت کشور موارد اضطراری رای گیری و پیشنهادات جدید را تصویب و به وزارت کشور ارسال کردیم.

چمران با بیان اینکه ما از وزارت کشور و کمیته منابع انسانی خواستیم در مدت دو هفته این لایحه به جمع بندی برسد، یادآور شد: امروز سازمان‌های شهرداری اساسنامه دارند و اگر قرار باشد این تغییرات را اعمال کنیم ۶ ماه زمان خواهد برد.

ذیحساب شهرداری تهران انتخاب شد

همچنین در این جلسه مهدی رضایی‌فر با رای مثبت اعضای شورای شهر به عنوان ذیحساب شهرداری انتخاب شد که البته این فرد به گفته محمد آخوندی رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا، نزدیک به ۲۹ سال سابقه فعالیت در مجموعه شهرداری تهران دارد و از نیروهای بومی شهرداری است.

بررسی لایحه اساسنامه سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران دستورکار بعدی اعضای شورای شهر بود که ناصر امانی در جریان بررسی آن گفت: کمیته منابع انسانی شورا با همکاری وزارت کشور و شهرداری جلسات متعددی برگزار و تغییرات حداقلی اعمال شد.

در نهایت اصلاحات بر اساس آرای اعضای شورای شهر به تصویب رسید.

مهدی پیرهادی رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا در جریان بررسی ماده دوازدهم این لایحه، با بیان اینکه انتخاب مدیران از بیرون مجموعه گناه نابخشودنی است، گفت: اگر به نیروهای درونی اعتقاد داریم باید در تصویب این لایحه نشان دهیم و این لایحه محل عمل است.

مهدی اقراریان رییس کمیته نظارت و حقوقی شورا هم گفت: علت حساسیت این است که شهردار تهران در موضوع انتصابات مسیری را طی کرده و یک نفر را در ابتدای دوره به عنوان رییس سازمان یک مهم انتخاب کرده که شهردار یک روستا بوده و بعضی از اعضای شورا هم گفتند که این فرد سابقه مدیریت در شهرداری ندارد و خود شهردار این فرد را جابجا کرد و آن شهردار از مجموعه خارج شد.

وی پیشنهاد داد: چهار نفر از اعضای هیات مدیره از مدیران داخلی شهرداری باشند.

وی افزود: شهردار ناحیه ما را به عنوان فرماندار انتخاب کردند و نمونه‌هایی وجود دارد که در شهرداری از آنها استفاده نشد و دولت آنها را به کار گرفت و به عنوان فرماندار و معاون استاندار از آنها بهره گرفته شد. بنده پیشنهادات را می‌پذیرم اما این دغدغه و سوال وجود دارد.

اقراریان با بیان اینکه آیا در شهرداری تهران نیروی با تجربه و متخصص وجود ندارد که فردی را از بیرون به عنوان شهردار انتخاب می کنیم، تاکید کرد: از یکی از مدیران شهرداری پرسیدم که چگونه خواهرزاده خود را در مجموعه استخدام کردند گفتند که آقای زاکانی دستور داده است، همه افراد که آقای زاکانی ندارند که دستور دهند خواهرزاده هایشان را در شهرداری استخدام کنند.

محمد آخوندی رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: ما تأکید کردیم که دو نفر از اعضای هیئت مدیره سازمان‌ها باید بر اساس سه سال سابقه کار در مدیریت شهری انتخاب شوند آیا در دوره‌های قبلی به شهردار تهران گفته می‌شد که تمام اعضای هیات مدیره را بر اساس سه سال سابقه کار انتخاب کنند.

مجید باقری معاون برنامه ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران هم با بیان اینکه در کمیسیون جلسات متعددی در این خصوص برگزار شد، تاکید کرد: قرار بر این شد در مواردی که شورا و شهرداری اجماع دارند، به نتیجه برسیم تا حساب‌ها باز شود.

وی افزود: تقاضای بنده این است که با حداقل تغییرات این ماده به تصویب برسد تا امور تسریع شود.

بنا به پیشنهاد مهدی پیرهادی رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا و با ۱۰ رای موافق، سه سال سابقه کار در مدیریت شهری اعضای هیات مدیره به پنج سال افزایش یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha