استاندار: ظرفیت انتقال آب از سد تالوار به همدان تا ۱۸۰۰ لیتر بر ثانیه افزایش یافت

همدان- ایرنا- استاندار همدان گفت: ظرفیت طرح انتقال آب از سد تالوار به همدان که قطعه اول آن سال گذشته بهره برداری شد امروز به یک هزار ۸۰۰ لیتر در ثانیه افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا قاسمی فرزاد روز یکشنبه در جریان بازدید از تصفیه خانه شیخی جان اظهار کرد: امروز بازدیدی از سد تالوار، سه ایستگاه پمپاژ آب موجود در مسیر انتقال آب به همدان و تصفیه خانه شیخی جان صورت گرفت که پمپ ها تکمیل، خطوط انتقال برق، دکل، سیم کشی، اتصالات، تابلو برق و سوئیچ های انتقال برق نصب و تکمیل شده است.

وی اضافه کرد: روزهای گذشته تجهیزات نصب شده در ایستگاه شماره یک مورد آزمایش قرار گرفت و امروز بهره برداری از آن به طور رسمی آغاز شد و این ایستگاه امکان پمپاژ یک هزار و ۸۰۰ لیتر آب در ثانیه از سد تالوار به سمت همدان را دارد.

استاندار همدان یادآوری کرد: پیشتر ۶۰۰ لیتر در ثانیه آب از سد تالوار به سمت تصفیه خانه شیخی جان منتقل می شود که با تکمیل تجهیزات، اتصالات برقی و شبکه برق و دیگر تجهیزات مورد نیاز این ظرفیت به یک هزار و ۸۰۰ لیتر رسید.

قاسمی فرزاد بیان کرد: هم اینک در صورت انتقال ۸۰۰ تا یک هزار لیتر آب در ثانیه می توان آب مورد نیاز همدان را تامین کرد اما با این وجود میزان انتقال آب به حداکثر ظرفیت خود یعنی یک هزار و ۸۰۰ لیتر در ثانیه رسید.

وی همچنین گفت: سه دستگاه زلال ساز در ایستگاه تصفیه آب شیخی جان نصب شده که هر یک قدرت زلال سازی آب به میزان ۸۰۰ تا یک هزار لیتر آب در ثانیه را دارند.

بالاترین مقام اجرایی استان همدان افزود: طرح انتقال آب به همدان ۸۸ درصد پیشرفت دارد و ۱۲ درصد مابقی محوطه سازی، دسترسی معابر و نمای ساختمان های موجود در طرح تصفیه خانه شیخی جان است که به تدریج با تزریق اعتبار از محل مصوبات سفر هیات دولت به همدان و وزارت نیرو نهایی می شود.

قاسمی فرزاد خاطر نشان کرد: یکی از موارد مورد تاکید رییس جمهور به مسئولان تسریع در انتقال آب بود که پایان شهریور سال گذشته به سرانجام رسید و تکمیل ظرفیت و ساخت تصفیه خانه هم اجرایی شده است.

وی اظهار کرد: نظر رییس جمهور بر این است که هیچ اقدامی، فعالیت و خدمتی نباید تعطیل و بهره برداری از آن منوط به حضور وی شود بنابراین بهره برداری از این طرح از سال گذشته آغاز شد و در تلاش هستیم این طرح با حضور مسئولان ملی نیز بهره برداری رسمی شود.

هزینه کرد ۱۷ هزار میلیارد ریال برای انتقال آب از سد تالوار به همدان

استاندار همدان همچنین گفت: بیش از ۱۷ هزار میلیارد ریال برای انتقال آب از سد تالوار به همدان به طول ۱۰۶ کیلومتر و تکمیل زیر ساخت ها هزینه شده است و ۳۰۰ میلیارد دیگر نیاز است که در صورت تامین اعتبار از سوی وزارت نیرو، مابقی طرح تکمیل می شود.

آب انتقالی از سد تالوار به همدان سالم است

قاسمی فرزاد درباره سلامت آب انتقالی از تالوار به همدان نیز بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی از ابتدا نسبت به نمونه برداری مکرر و آزمایش وضعیت آب در میدا، تصفیه خانه و مقصد و مخازن آب و منازل خانگی و مجموعه های خدماتی شهر اقدام کرده است.

وی ادامه داد: علاوه بر دانشگاه علوم پزشکی، آزمایشگاه مستقر در شرکت آب و فاضلاب نیز نسبت به آزمایش آب اقدام کرده است.

طرح انتقال آب همدان از سد مخزنی تالوار توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با هدف تامین بخشی از نیاز آب آشامیدنی شهرهای کبودرآهنگ، صالح آباد، لالجین، بهار و روستاهای مسیر تا افق ۱۴۰۵ اجرایی شد.

جمعیت زیر پوشش این طرح تا سال مقصد (۱۴۰۵) یک میلیون و ۳۳۰ هزار نفر و ظرفیت آبرسانی به میزان حداکثر سه هزار و ۷۵۰ لیتر در ثانیه است.

طول خط انتقال آب از سد تالوار به همدان ۱۴۰ کیلومتر (۱۰۵ کیلومتر از سد تا تصفیه خانه شیخی جان و ۳۵ کیلومتر از تصفیه خانه تا مخزن ذخیره آب شهر همدان) با نحوه انتقال پمپاژ و ثقلی است و در طول خط انتقال آب به همدان سه ایستگاه پمپاژ پیش بینی شده است.

تصفیه خانه شیخی جان از نوع فیزیکی و سالم سازی(به شیوه کلرزنی) با ظرفیت یک مدول با یک هزار و ۸۵۶ لیتر در ثانیه و ۲ مدول به ظرفیت سه هزار و ۷۱۲ لیتر بر ثانیه است و ظرفیت مخزن ذخیره آب تصفیه شده به حجم ۳۰ هزار متر مکعب واقع در انتهای مسیر و مخازن مکش تلمبه خانه به حجم ۳۰ هزار متر مکعب است.

تصفیه خانه شیخی جان در ۴۰ کیلومتری شمال شهر همدان و در نزدیکی روستای آقچلو قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha