شاهرود میزبان بخش علمی همایش ملی «ابن یمین فریومدی» است

شاهرود - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: بخش علمی همایش ملی«ابن یمین فریومدی» روز چهارشنبه دهم آبان‌ ۱۴۰۲ در شاهرود برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرشید فلاح روز یکشنبه در نشست خبری در سالن همایش‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود افزود: بخش علمی همایش ملی«ابن یمین فریومدی» با حضور مهمانانی از جمله اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ها، معلمان و دانش آموزان دبیرستانی رشته ادبیات، مسئولان استان و شهرستان در سرسرای پورسینای دانشگاه علوم پزشکی شاهرود برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ مقاله علمی به دبیرخانه ارسال شده است، ابراز کرد: ۴۵ مقاله در پیرایش اولیه به مرحله داوری رسیدند که از این تعداد، سه مقاله نخست ۱۰۰ میلیون ریال و سه مقاله دوم هر یک ۵۰ میلیون ریال جوایز نقدی دریافت می‌کنند.

فلاح با بیان اینکه داوران و چهار نفر از مولفان کشور که در حوزه این شاعر بزرگ فعالیت داشتند، مورد تجلیل قرار می‌گیرند، اظهار کرد: مجموع مقاله‌های این همایش ملی در تاریخ ادبیات کشور ماندگار خواهد شد.

وی ادامه داد: افتتاحیه این همایش روز دوشنبه هشتم آبان‌ با حضور برخی از مفاخر و بزرگان ادبیات کشور در دانشگاه علامه طباطبایی تهران برگزار می‌شود.

شاهرود میزبان بخش علمی همایش ملی «ابن یمین فریومدی» است

برگزاری بخش تبلیغی و ترویجی همایش در روستای فرومد میامی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با بیان اینکه بخش تبلیغی و ترویجی همایش ابن یمین فریومدی در محل آرامگاه این شاعر بلند آوازه روز پنجشنبه ۱۱ آبان‌ماه در روستای فرومد (فریومد) میامی برگزار می‌شود، افزود: این بخش از همایش با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و به دعوت نماینده مردم شهرستان های شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی انجام خواهد شد.

فلاح از برگزاری نمایشگاه صنایع دستی به همت اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در روستای فرومد خبر داد و گفت: بنیاد ملی نخبگان نیز در دعوت از چهره‌های ادبی کشور با برگزارکنندگان این همایش مشارکت دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود تصریح کرد: فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دانشگاه علامه طباطبایی و بنیاد ملی نخبگان از حامیان علمی این همایش هستند.

وی با بیان اینکه سه کتاب جدید در حوزه ابن یمین فریومدی رونمایی خواهد شد، افزود: تمبر یادبود این همایش نیز در آرامگاه این شاعر شهیر رونمایی می‌شود.

فلاح به تردد زائران امام رضا(ع) از مسیر استان سمنان به سمت مشهد اشاره کرد و گفت: برگزاری چنین همایش‌هایی در معرفی بزرگان تاریخی و مکان‌های گردشگری بسیار تاثیرگذار است و می‌توان از حضور زائران در این مکان‌ها برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در استان بهره برد.

برگزاری سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان سمنان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان اظهار کرد: سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان سمنان با شرکت ۲۵ گروه نمایشی به صورت غیرمتمرکز برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه داوران از ۱۶ آبان‌ماه در هر شهرستان کارهای نمایشی را بازدید و ارزیابی می‌کنند، افزود: برگزیدگان ۱۹ آبان‌ماه در سمنان مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

فلاح با اشاره به اینکه سال گذشته ۶ اثر سالنی به جشنواره استانی راه یافت، ابراز کرد: امسال ۱۶ اثر اجرای صحنه‌ای (سالنی) به جشنواره راه یافتند و ۹ اثر اجرای خیابانی هم برای حضور درخواست داده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با بیان اینکه داوری‌ها در ۲ مرحله انجام می‌شود، اظهار کرد: برای اجرای گروه‌های صحنه‌ای (سالنی) متناسب با تعداد بازیگر، دکور و متن تا سقف ۱۵۰ میلیون ریال و برای گروه‌های اجرای خیابانی نیز ۱۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه جدول بازبینی نمایش‌ها منتشر شده است، افزود: ۲ گروه نمایشی مکلف هستند تا نمایش‌های خود برای عموم به اجرا بگذارند.

فلاح با اشاره به اینکه چهار نمایش صحنه‌ای از شاهرود در این جشنواره حضور دارند، ابراز کرد: ۶ گروه صحنه‌ای و ۲ گروه اجرای خیابانی از سمنان، ۲ گروه صحنه‌ای و ۲ گروه اجرای خیابانی از دامغان، سه گروه صحنه‌ای و پنج گروه اجرای خیابانی از گرمسار و یک گروه اجرای خیابانی از سرخه در این جشنواره حضور دارند.

وی با بیان اینکه برای حضور در جشنواره فجر کشوری یک رقابت منطقه‌ای نیز انجام خواهد شد، ادامه داد: در جشنواره منطقه‌ای گروه‌های نمایشی از استان‌های مازندران، خراسان و البرز با هنرمندان سمنانی رقابت می‌کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان از برگزاری آیین نکوداشت آیت الله عباسعلی اختری در روز ۱۱ آبانماه خبر داد و گفت: آیین تجلیل از خدمات این فرهیخته با محوریت نماینده ولی فقیه در استان سمنان برگزار می‌شود.

درباره ابن یمین فریومدی

امیر فخرالدین محمود بن یمین فریومدی فیلسوف، شاعر و بزرگ ترین قطعه‌سرای ایرانی قرن هشتم هجری است که بخش اعظم زندگانی وی در روستای فرومد در استان سمنان کنونی و نیز در سبزوار خراسان، سپری شد.

او یکی از بزرگ‌ترین قطعه سرایان ایرانی نه تنها در ایران و سرزمین های آشنا با زبان و ادبیات فارسی، بلکه در خارج از این مرز و بوم مشهور و شناخته شده است و در زمینه اشعار اخلاقی و پند و نصیحت و حکمت از جمله شاعرانی است که درباره زندگانی و آثار و افکار به ویژه مفاهیم اجتماعی و اخلاقی قطعات او سخن ها رفته و کتاب ها و مقالات نوشته شده است.

اندرز، طعن و طنز در قطعه های او مشهود است، ابن یمین در شمار افراد روشن‌ضمیر و بیداردل بود که در لباس قناعت و ساده‌زیستی و نیز پاکدلی و آزاداندیشی به سرودن شعر می‌پرداخت.

آرامگاه این شاعر بزرگ پارسی‌سرای در ۱۰۵ کیلومتری شمال شرقی میامی و ۱۶۵ کیلومتری شهر شاهرود، در انتهای روستای فریومد قرار دارد. میامی شرقی‌ترین شهرستان استان سمنان است. روستای فریومد به دلیل قدمت تاریخی و ویژگی‌های طبیعی، جاذبه‌های گردشگری بسیاری را در خود جای‌داده است.

استان سمنان زادگاه بزرگان پارسی‌سرای تاریخ ایران از جمله علاءالدوله سمنانی، منوچهری دامغانی، ابن یمین فریومدی، فروغی بسطامی، رفعت سمنانی، و یغمای جندقی بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha