سند جامع سرمایه انسانی آموزش و پرورش تهیه می‌شود

تهران- ایرنا- وزارت آموزش و پرورش برمبنای لایحه برنامه هفتم توسعه مکلف شد سند جامع سرمایه انسانی آموزش و پرورش شامل جذب، گزینش، تربیت و بازنشستگی را تهیه و پس از تصویب در هیأت وزیران، ترتیبات قانونی لازم را اعمال کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در نشست علنی نوبت دوم یکشنبه (۳۰ مهرماه) مجلس شورای اسلامی، ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در دستور کار قرار گرفت و بند (الف) ماده (۸۸) به تصویب نمایندگان رسید.

براساس بند (الف) ماده ۸۸ که به تصویب نمایندگان رسید، به منظور ارتقای کیفیت نیروی انسانی آموزش و پرورش به عنوان محور تحول در نظام تعلیم و تربیت کشور، اقدامات ذیل انجام می‌گیرد:

الف- وزارت آموزش و پرورش مکلف است سند جامع سرمایه انسانی آموزش و پرورش شامل جذب، گزینش، تربیت، استخدام، نگهداشت، ارتقا، بازنشستگی و خروج از خدمت را ظرف ۶ ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون تهیه و پس از تصویب در هیأت وزیران، ترتیبات قانونی لازم را اعمال نماید.

پیش از رای گیری، حسینعلی حاجی دلیگانی در مخالفت با بند الف گفت: این بند مغایر با اصل ۸۵ است و اختیار را از مجلس برای اصلاح برخی از قوانین می گیرد. همچنین قانون رتبه بندی معلمان به تصویب رسیده و موضوع ارتقاء در آن جا مطرح شده است.

عضو کمیسیون تلفیق افزود: بحث بازنشستگی در کشور به صورت جامع بین مواد ۴۴ تا ۴۷ مورد بررسی قرار گرفته و نیازی نیست در اینجا به صورت جداگانه مطرح شود.

کمال علی پور خنکداری نماینده مردم قائمشهر در موافقت با بند (الف) اظهارداشت: رتبه بندی یکی از موضوعاتی است که باید در سند جامع رساله مطرح شود. از طرفی آموزش و پرورش در گزینش با مشکلاتی روبه رو است و به دلیل عدم دیده شدن سند جامع امروز آموزش و پرورش در تامین نیروی خود با مشکل روبه رو است، برهمین اساس وجود چنین سندی لازم و ضروری است.

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق در موافقت با این بند، عنوان کرد: طبق سند تحول بنیادین در راهکار ۱۰ آن عنوان شده ارتقاء منزلت اجتماعی، اصلاح قوانین موجود استخدامی و مالی متناسب با حرفه‌های تخصصی، طراحی و استقرار نظام خاص فرهنگیان و ... در حال حاضر اعتقاد داریم که سند جامع باید بازبینی شود و قوانین متفاوت با سند بنیادین نباشد.

محمدباقر قالیباف که رئیس مجلس را بر عهده داشت در این باره توضیح داد: این موضوع مهمی است و یک نقطه عطف در آموزش و پرورش و سند تحول آموزش و پرورش است در حال حاضر بیش از یک دهه می گذرد و سند تحول اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: براساس راهبرد عملیاتی دهم نیازمند گزینش و جذب متفاوت، سیستم مالی متفاوت، بازنشستگی متفاوت هستیم، اگر این موضوع تنظیم شود براساس اصل ۸۵ باید در مجلس به تصویب برسد یعنی لایحه به مجلس بیاید و تصویب شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha