به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان در جلسه علنی نوبت عصر امروز یکشنبه ۳۰ مهر ماه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، با بندهای «ب»، «پ» «ت» و «ث» ماده ۸۹ لایحه برنامه موافقت کرده و با موافقت دولت و کمیسیون تلفیق برنامه، این بندها را به تصویب رساندند که به شرح زیر است:
ب- اعتبار و سرانه دانش آموزی متناسب با نیازها، سطح محرومیت و کیفیت آموزشی و تربیتی تعیین و به هر مدرسه ابلاغ کند.
پ- ارزیابی عملکرد مدارس بر مبنای شاخصهای سنجشپذیر در بخشهای آموزشی و تربیتی و براساس میزان اجرای تعهدات موضوع این ماده مبتنی بر اهداف محقق شده انجام شود.
ت- نسبت به ایجاد «بانک جامع سوابق فرهنگی، تحصیلی، آموزشی و مهارتی» برای دانشآموزان در قالب «پرونده الکترونیکی آموزشی- رشدی- تربیتی» باهمکاری دستگاههای مرتبط از جمله سازمان ثبت احوال کشور، وزارتخانههای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور اقدام کند.
ث- رشتههای آموزشهای فنی، حرفه ای و مهارتی و کارودانش در دوره متوسطه دوم مبتنی بر آمایش و آیندهپژوهی و توسعه زیرساخت های کمّی و کیفی هنرستانها را بر اساس بستههای حمایتی مصوب دولت با مشارکت سازمانها، نهادهای عمومی غیردولتی، شهرکهای صنعتی، صاحبان صنایع و مشاغل اتحادیههای حرفهای اصناف و بنگاههای اقتصادی برای راهاندازی هنرستانهای جوار کارخانه، شهرکهای صنعتی و پارکهای علم و فناوری و هنرستانهای وابسته به دستگاهها باز طراحی و توسعه دهد. آییننامه اجرایی این بند با پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش حداکثر ظرف ۶ ماه تهیه و به تصویب هیأت وزیران میرسد.
سپس نمایندگان به بررسی بند «ج» ماده ۸۹ لایحه برنامه هفتم پرداختند.
حجت الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم در مجلس در مخالفت با بند «ج» ماده ۸۹ لایحه برنامه هفتم گفت: این بند مغایر با حکم تبصره ۳ ماده ۲ قانون تنظیم برخی از مقررات مالی دولت است و ایرادات در این بخش باید برطرف و متن ماده مذکور به درستی تنظیم شود.
سید محمد پاکمهر در موافقت با این بند گفت: در این بند موضوع غنیسازی برنامههای متعدد برای دانشآموزان مطرح شده است. در راستای این بند از همه قابلیتها و ظرفیتهای دستگاهها جهت تغذیه فکری دانشآموزان استفاده شده و باید از این حکم حمایت کنیم.
نجفی خواه نماینده دولت در جریان بررسی این بند از ماده ۸۹ گفت: احکام پیشبینی شده، احکام خوبی است اما دو نکته در بند مذکور مغایر با اصل ۷۴ است که باید مورد بررسی قرار گیرد.
محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش مجلس به نمایندگی از کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در جریان بررسی بند مذکور بیان کرد: ما تغییرات کوچکی را در بند «ج» اعمال کردیم.
وی افزود: به صراحت در این بند گفته نشده که این پول به مدارس اختصاص پیدا کند لذا ما در این بند تأکید داشتیم که آییننامه فوق در وزارت آموزش و پرورش تنظیم و به تصویب هیأت وزیران برسد.
در ادامه نمایندگان با بند «ج» ماده ۸۹ این لایحه موافقت کردند که به شرح زیر است:
ج- به منظورغنیسازی برنامههای قرآنی، فرهنگی، هنری و ورزشی درمدارس و تأمین سلامت روحی و جسمی دانش آموزان و پیشگیری و یا مقابله به نگام و مؤثر با آسیبها و مخاطرات اجتماعی دانشآموزان با بهرهگیری از انواع روشهای تربیتی و با استفاده از ظرفیت دستگاههای اجرائی، مساجد، گروههای جهادی، سازمان بسیج مستضعفین، بسیج دانشآموزی، بسیج فرهنگیان، سازمان دانشآموزی، اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان، اردوگاههای وزارت آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فدراسیون ورزش دانشآموزی، آستانهای مقدس و حوزههای علمیه و مشارکت دانشآموزان مستعد و علاقهمند و خانوادهها، براساس «نظام جامع امور تربیتی» و «نظام مراقبتهای اجتماعی دانشآموزان» که ظرف شش ماه پس از لازمالاجرا شدن این قانون، تهیه میشود، از محل منابع حاصل از اجاره و ارائه خدمات موضوع ماده ۲ قانون تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش و سایر اعتبارات مصوب، نسبت به تسهیل گری و فراگیر کردن انواع روش های تربیتی از جمله اردوهای علمی، فرهنگی، ورزشی، زیارتی، راهیان نور، اردوهای جهادی و راهیان پیشرفت دانشآموزی با رعایت ملاحظات تربیتی اقدام کند.
تبصره ۱- استفاده از ظرفیت مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی و معلمان و مربیان شاغل و بازنشسته واجد صلاحیتهای عمومی، تخصصی و حرفهای در اجرای فوق برنامهها و فعالیتهای پژوهشی، فرهنگی و تربیتی در ساعات غیرآموزشی و ایام تعطیل مجاز است.
تبصره ۲- در مواردی که خدمات فوق برنامه آموزشی، مهارتی، فرهنگی، هنری، تربیتی، ورزشی، و غنیسازی اوقات فراغت در ساعات غیرآموزشی برای دانشآموزان و خانوادهها انجاممیگیرد، نحوه ارائه خدمات فوق برنامه و بهرهبرداری ازفضا و فروش تولیدات و محصولات هنرستانها و نحوه وصول درآمدها و هزینهکرد وجوه دریافتی حاصل از آن به موجب آییننامهای خواهد بود که به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش به تصویب هیأت وزیران می رسد.
کلیه درآمدهای موضوع این بند پس از واریز به خزانه در ردیف جداگانه به صورت درآمد هزینه به صورت ۱۰۰ درصد تخصیصیافته به همان واحدها اختصاص مییابد.
سپس نمایندگان مجلس به بررسی بند «ب» ماده ۸۸ لایحه برنامه پرداختند که پیشتر برای بررسی بیشتر به دولت داده شده بود و با اصلاحاتی، دولت مجددا آن را به صحن بای رأی گیری برگرداند.
محمد باقر قالیباف رئیس مجلس در جریان رأی گیری این بند، تاکید کرد: حتما در جذب دانشجو خارج از دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی باید ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان را رعایت کنیم.
در ادامه علی علیزاده نماینده مراغه و عجب شیر در اخطاری اجرای این بند را خلاف اصل سوم قانون اساسی خواند و گفت: در برخی شهرها مدارس اجاره و به نام دانشگاه فرهنگیان فعالیت می کنند و امکانات درست تربیتی و آموزشی ندارند. در واقع امکانات برای همه یکسان اجرا نمی شود.
وی در ادامه خواستار این شد که به جای جذب معلم از دانشگاه های دیگر از نخبگان دانشجو استفاده شود.
رئیس مجلس این اخطار را خارج از موضوع خواند و گفت: قبول داریم که دانشگاه فرهنگیان امکانات کامل ندارد اما آنچنان که برخی از دوستان اشاره می کنند هم نیست.
نهایتا این بند (بند «ب» ماده ۹۹ لایحه برنامه هفتم) به رأی گذاشته شد و به تصویب رسید که به شرح زیر است:
ب- سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان موظفند در طول اجرای برنامه، تا زمان تصویب و اجرای سند موضوع بند «الف» این ماده، ردیف های استخدامی و تأمین اعتبار مورد نیاز آموزش و پرورش و ظرفیت جذب دانشجو در دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی برای جذب دانشجو معلمان را در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دهند.
جذب و تربیت نیروهای مورد نیاز در مشاغل آموزشی و پرورشی منحصراً از طریق دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی با تقویت زیرساخت ها و ظرفیت ها و توسعه ّکمی و کیفی آن ها و با همکاری حوزه های علمیه (برای تربیت و توانمندسازی معلمان گروه معارف اسلامی، قرآن و مربی امور تربیتی) و سایر دانشگاه های دولتی و غیردولتی صورت گیرد.
وزارت آموزش و پرورش مجاز است نسبت به تأمین نیروی مورد نیاز خود از بین دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد واجد صلاحیت های عمومی و تخصصی سایر دانشگاه های دولتی و غیردولتی یا حوزه های علمیه با طی دوره مهارت آموزی و یا دانشجومعلمی در دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی، همزمان با تحصیل در دانشگاه دولتی و غیردولتی یا حوزه های علمیه با امکان دریافت کمک هزینه به میزان ۵۰ درصد حداقل حقوق از زمان تحصیل در دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی اقدام کند.
آیین نامه نحوه جذب این دانشجویان، ظرف ۶ ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، با پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش تهیه می شود و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش می رسد. دانشجویان دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی در طول مدت تحصیل به صورت سالانه مورد ارزشیابی قرار گرفته و در صورت عدم صلاحیت، ارتباط استخدامی آنان قطع خواهد شد.
در ادامه تبصره بند «ب» ماده ۸۸ لایحه برنامه هفتم بررسی شد.
نماینده دولت با اشاره به بار مالی مستقیم و غیرمستقیم بالایی که این تبصره دارد آن را مغایر اصل ۷۵ خواند و با آن مخالفت کرد.
محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس هم با اشاره به اینکه خدمتگزاران سرایدار یا باباهای مدرسه وضعیت خوبی ندارند و سطح حقوقی آن ها پایین است، عنوان کرد: هرچند اجرای این تبصره بار مالی دارد اما به دلیل ارتباط مستقیم باباهای مدرسه و تاثیر آن ها بر تربیت دانش آموزان این هزینه سرمایه گذاری در حوزه تربیتی است.
در پایان نمایندگان مجلس با تصویب این تبصره موافقت کردند که به شرح زیر است:
تبصره- خدمتگزاران و خدمتگزاران سرایدار بعد از گذراندن دوره های کارآموزی ویژه که توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار می شود، به عنوان فوق العاده خدمتگزاری و فوق العاده سرایداری به ترتیب معادل ۳۵ و ۵۰ درصد از حداقل حقوق مندرج در قوانین بودجه سالانه علاوه بر حقوق و مزایای دریافتی خود برخوردار می شوند.
نظر شما