۲۵ هزار اصله درخت گردو در چهارمحال و بختیاری سرشاخه‌کاری شد

شهرکرد- ایرنا - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: امسال ۲۵ هزار اصله درخت گردو در این استان سرشاخه‌کاری شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیروس بیک‌بکان شامگاه یکشنبه درخصوص آخرین وضعیت سرشاخه‌کاری درختان گردو در باغ‌های چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: سرشاخه‌کاری و تعویض سرشاخه‌های درختان گردو بهترین روش برای اصلاح کیفیت و عملکرد آن‌ها به‌شمار می‌رود.
وی کاشت درختان با منشا بذری و پیوند نزدن آن‌ها را از اصلی‌ترین عوامل کاهش محصول گردو دانست و افزود: برای سرشاخه‌کاری برخی از شاخه‌های درختان گردو بُریده و سرشاخه‌های جدید به درخت پیوند زده می‌شود و با گذشت زمان و رشد درخت، سرشاخه‌ها رشد می‌کنند و قسمت پیوند زده با بقیه قسمت‌ها تفاوت دارد.
بیک‌بکان به پیوند شاخه‌های اصلاح ژنتیکی شده به درختان گردو در روش سرشاخه‌کاری اشاره و تصریح کرد: این روش مخصوص درختانی است که از طریق بذر تولید شده‌اند و محصول کمی تولید می‌کنند.
وی سرشاخه‌کاری را باعث جایگزینی شاخه‌های جدید به‌جای شاخه‌های سرمازده دانست و یادآور شد: سرشاخه‌کاری مشکل سرمازدگی درختان گردو را رفع می‌کند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: پیوند سرشاخه‌های جدید با هدف اصلاح درختان گردو و مقاوم در برابر سرمازدگی انجام می‌شود و با اجرای این طرح میزان تولیدات به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد که از نظر اقتصادی سودآوری زیادی دارد.
وی گفت: سرشاخه‌کاری گردوهای نامرغوب و پیوند با ارقام ژنوتیپ‌های برتر و شناسایی شده در شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری اجرایی شده است.
بیک‌بکان سطح باغ‌های گردو چهارمحال و بختیاری را بیش از هفت هزار هکتار اعلام و تاکید کرد: بیشتر این باغ‌ها به‌صورت بذری است.
گردو از محصولات مهم خشکباری جهان است و ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گردو در دنیا به‌شمار می‌رود.
این در حالی است که به‌علت کیفیت و عملکرد پایین محصول، ایران سهم خود را در تجارت جهانی از دست داده است.
یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است.
از مجموع زمین‌های چهارمحال و بختیاری ۲۵۰ هزار هکتار برابر ۱۵ درصد سطح زیرکشت زمین‌های کشاورزی استان است.
هم‌اکنون ۷۹ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری فعال هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha