هزینه تولید یک تئاتر خوب با چهار بازیگر کمتر از ۲ میلیارد ریال نیست

شهرکرد- ایرنا- مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: اکنون هزینه تولید یک تئاتر خوب در کشور با چهار پنج بازیگر کمتر از ۱.۵ میلیارد تا ۲ میلیارد ریال (۲۰۰ میلیون تومان) نیست و اگر با ۱۰ تا ۱۵ بازیگر باشد بالای ۱۰ میلیارد ریال هزینه دارد، اما با این وجود حوزه هنری با بودجه محدود، به اندازه ظرفیت خود از تئاتر استان‌ها حمایت مالی می‌کنند.

کورش زارعی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا در شهرکرد اظهار داشت: متولی اصلی حمایت از سینما و تئاتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، اما با این وجود حوزه هنری کشور از استان‌های فعال در تئاتر حمایت می‌کند.

به گفته وی، این نهاد فرهنگی هنری با حمایت از هنرمندان فعال و فراهم کردن فضای مناسب این هنر را از حالت رکود خارج کرده و تولیدات فاخری در این عرصه ارائه شود و از هنر تئاتر استان‌های فعال در این هنر حمایت می‌کند و تلاش ما این است هنرمندان کشور را فعال نگه داریم تا بتوانند به علاقه خود بپردازند.

وی به نشست خود با فعالان تئاتر بچه‌های مسجد چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و گفت: در این نشست چالش‌ها و حمایت‌هایی که قرار است برای حمایت از این بخش انجام گیرد مطرح شد چرا که برنامه حوزه هنری این است که فعالانی که به صورت حرفه‌ای در حوزه تئاتر فعال هستند نه تنها در استان‌های خود حمایت شوند بلکه زمینه‌ای فراهم شود تا در تهران نیز به اجرا بپردازند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری حمایت مالی را از برنامه‌های حوزه هنری برای فعال کردن هنر تئاتر در استان‌های کشور عنوان کرد و گفت: حمایت‌های مالی خود را از سال آینده برای تولید و اجرای تئاتر در استان‌ها از جمله شهرکرد در دستور کار قرار می‌دهیم و زمینه‌ای فراهم می‌کنیم که هنرمندان استانی در تهران نمایش خود را روی صحنه ببرند تا از این طریق استعدادهای شهرستانی را به تئاتر حرفه‌ای کشور معرفی کنیم.

استان‌های فعال و با پتانسیل حوزه تئاتر، حمایت می‌شوند

زارعی در عین حال تاکید کرد که حمایت‌های مالی و سخت‌افزاری از تئاتر استان‌ها مختص به استان‌های پویا و باپتانسیل دارد و استان‌های غیرفعال حمایتی نخواهند شد تا بیشتر به تکاپو واداشته شوند.

وی با بیان اینکه حوزه هنری متولی اصلی بخش فرهنگ و هنر در کشور نیست، تصریح کرد: با این وجود متناسب با ساختار و مرام‌نامه‌ای خود به اندازه بودجه اندکِ در اختیار از رشته‌هایی هنری نظیر تئاتر حمایت می‌کنیم.

زارعی مجموع بودجه حوزه هنری کشور اندک دانست و گفت: با اعتبار موجود و هزینه‌های بالای اجرا که به طور متوسط برای هر اجرا باید ۲ میلیارد ریال(۲۰۰ میلیون تومان) اعتبار تامین شود، نمی‌توان به طور گسترده از هنرمندان حوزه تئاتر حمایت زیادی داشته باشیم هرچند به اندازه ظرفیت خود تلاش می‌کنیم اتفاقات خوبی در این حوزه رقم بخورد.

زارعی در خصوص تقویت امکانات سخت‌افزاری استان‌ها در حوزه تئاتر نیز گفت: در تهران و برخی استان‌ها پلاتو و امکانات سخت‌افزاری وجود دارد در شهرکرد هم اگر از اعتبارات ستاد و هم از بودجه استانی اعتباری تامین شود می‌توان فضای موجود را به یک پلاتوی حرفه‌ای تبدیل کرد و بچه‌های تئاتر استان صاحب تماشاخانه استاندارد و خوب شوند.

وی در خصوص برنامه حوزه هنری انقلاب اسلامی در بخش تله‌تئاتر نیز توضیح داد: اینکه ما به تنهایی به حوزه تله‌تئاتر ورود کنیم امکانپذیر نیست چرا که نه در مرام‌نامه حوزه هنری قرار دارد و نه وسع مالی آن را داریم، اما صداوسیما در قالب برنامه سیمرغ تولید تله‌تئاتر را در دستور کار خود قرار داده است و ما می‌توانیم با معرفی تولیدات خوب و موفق خود به صداوسیما این نهاد را در تولید تله‌تئاترهای حرفه‌ای یاری دهیم.

درخواست از هیات امنای مساجد برای همراهی با گروه‌های هنری

هزینه تولید یک تئاتر خوب با چهار بازیگر کمتر از ۲ میلیارد ریال نیست

وی نبود همکاری مناسب هیات امنای مساجد با گروه‌های فرهنگی و هنری مساجد را یکی از چالش‌های موجود عنوان کرد و گفت: مشکلی که در بسیاری از استان‌ها داریم، این است که ارکان مسجد با جوانان و نوجوانان هنرمند مشارکت و همراهی لازم را ندارند که در همین خصوص در تلاشیم تا با برگزاری نشستی با رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، امام جماعت و خادمان و هیات امنا را با گروه‌های هنری فعال در مساجد همراه کنیم.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی یادآور شد: همواره دغدغه رهبر معظم انقلاب این است که مساجد تنها مختص به اقامه نماز نباشند و به فضای مناسبی برای حضور جوانان و نوجوانان و اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری، ورزشی و علمی تبدیل شوند.

زارعی ادامه داد: در شرایطی که دشمن روی قشر جوان و نوجوان تمرکز کرده مسجد امن‌ترین مکان برای این قشر است از همین جهت از خُدام، ائمه جماعات و هیات امنا تقاضا داریم تا با همراهی با جوانان و نوجوانان در جذب آنها به کانون مسجد اقدام کنند و از گرایش جوانان و نوجوانان به فضاهای غیراستاندارد جلوگیری کنند.

حمایت از تعزیه از برنامه‌های محوری حوزه هنری

وی در بخش دیگری از گفت‌وگو در خصوص رویکرد حوزه هنری در قبال تعزیه، اظهار داشت: این نهاد به صورت جدی از تعزیه حمایت می‌کند به طوری‌ که دفتر تعزیه در حوزه هنری فعال است و در ایام اربعین نیز در مسیر پیاده‌روی زُوّار، گروه‌های تعزیه با زبان‌های مختلف به اجرای برنامه می‌پردازند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی افزود: تا جایی که بتوان در اصلاح نُُسخ و حمایت از هنرمندان این بخش برنامه‌هایی در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

به گزارش ایرنا، مسجد محوری از مهمترین برنامه‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی است و در همین راستا هسته‌های نمایش، سرود و تئاتر محلات با محوریت مساجد در استان‌ها فعال شده است.

با حضور مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری آیین رونمایی از پوستر نمایشنامه نویسی شیدای دهکردی حوزه هنری چهارمحال و بختیاری در سینما بهمن شهرکرد برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha