خیابانی در کرمان به اسم زنده‌یاد محمود دعایی نامگذاری شد

کرمان- ایرنا- نامگذاری چندین خیابان در شهر کرمان و تغییر بعضی نام‌های مشابه در معابر مختلف این شهر از جمله مهمترین تصمیم های یکصد و پانزدهمین نشست علنی شورای اسلامی شهر کرمان بود، تصمیمی که یک نمونه آن تغییر نام یک خیابان در محدوده بلوار امیر کبیر به نام مرحوم حجت الاسلام محمود دعایی، مدیرمسئول وقت روزنامه اطلاعات بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نامگذاری خیابان صبا واقع در انتهای بلوار جهاد به نام شهید فریبرز متقیان، کوچه سوم غربی هشت واقع در خیابان مادر به نام شهید سید محمود ضعیف السادات، ۲ کوچه از خیابان فلسطین به نام ‌های کوچه بیمارستان آرمین و کوچه شهیدان عباس و منصور ایرانمنش از دیگر مصوبات این نشست شورا بود.

محمد بابایی رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر کرمان در همین زمینه گفت: در کمیته نامگذاری پیشنهاد شد کوچه شماره چهار امیرکبیر که اکنون به نام آیت الله قدوسی است و در گذشته بر خیابان دیگری گذاشته شده بوده، به نام حجت‌الاسلام سید محمود دعایی باشد؛ خیابان شماره چهار امیر کبیر خیابانی طولانی است که تا خیابان کمیل امتداد دارد و برنامه تعریض آن هم وجود دارد.

سید محمود دعایی متولد سال ۱۳۲۰ از سال ۵۹ با حکم بنیانگذار انقلاب اسلامی و سپس توسط رهبر معظم انقلاب به عنوان سرپرست مؤسسه اطلاعات فعالیت داشت و ۱۵ خردادماه ۱۴۰۱ به دیار باقی شتافت. شش دوره نمایندگی مجلس، سابقه سفارت و دیگر مسئولیت های وی درحالی بود که ساده زیستی، حسن خلق، تواضع و مهربانی‌اش همواره زبانزد همگان بود. برخورداری از صفات نیک و پسندیده‌ای همچون صفا و سلامت نفس، فروتنی و ساده‌زیستی، پاک‌دستی و قناعت، ارادت عمیق و راسخ به امام بزرگوار و انقلاب و پایداری و وفا در دوستی و رفاقت بخشی از ویژگی هایی دعایی بود که در پیام تسلیت رهبری معظم انقلاب به مناسبت درگذشت وی نیز تصریح شده بود.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

علاوه بر نامگذاری چندین خیابان، با پیشنهاد شهرداری مبنی بر ساخت تندیس سرهنگ سخایی در کنار مزار وی در مجاور گنبد جبلیه شهر کرمان نیز موافقت شد.

شهید سرگرد سید محمود سخایی رییس وقت شهربانی کرمان در جریان کودتای ننگین ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به دست کودتاچیان خائن به طرز ناجوانمردانه ای به شهادت رسید.

محمد رضا کمساری نایب رییس شورا هم به علت این نامگذاری‌ها و تغییر نام بعضی معابر اشاره کرد و گفت: در گذشته مقداری سر بحث نامگذاری بعضی معابر که مشابه‌ آنها در سطح شهر وجود داشته، کم توجهی شده است.

وی ادامه داد: این نامگذاری‌های مشابه از لحاظ پستی مشکلاتی را در شهر کرمان ایجاد کرده است و اولین مطالبه برای تغییر نام‌های مشابه را اداره پست دارد و می‌گوید که برای ارسال مرسوله‌ها باید نام معابر مشخص و دقیق باشد.

بعد از دستور کار

اما طبق روال نشست های عمومی، بعد از اتمام دستورکارهای جلسه اعضای شورا در حضور شهردار مسائل و مشکلات شهری را مطرح کردند و از شهردار کرمان توضیح خواستند.

فتح الله مویدی رییس کمیسیون خدمات شهری شورای کرمان خطاب به شهردار کرمان ضمن انتقاد از برگزاری برخی آیین های افتتاحیه برای برخی پروژه ها پرسش هایی مطرح کرد و گفت که افتتاح پروژه باید تعریف خودش را داشته باشد.

خیابانی در کرمان به اسم زنده‌یاد محمود دعایی نامگذاری شد

سعید شعرباف شهردار کرمان نیز در پاسخ به ابهام مدنظر مویدی گفت: افتتاح به معنای هر ۲ مورد که اشاره کردید هست، در این افتتاحیه‌ها بعضی از پروژه‌ها کلنگ‌زنی و تعدادی از پروژه‌های نرم‌افزاری و سرمایه‌گذاری نیز اعلام فراخوان می‌شوند.

وی تصریح کرد: در تبلیغات سطح شهر مواردی از افتتاح که قرار است کلنگ زنی یا اعلام فراخوان شود به صورت مشخص جدا کرده‌ایم، حتی در بیلبوردها بخشی از پروژه‌ها با عنوان افتتاح و بخشی با عنوان کلنگ‌زنی مطرح شد تا این فکر ایجاد نشود که همه این پروژه‌ها در مرحله افتتاح و بهره‌برداری است.

شهردار کرمان خاطرنشان کرد: به طور مثال در پروژه برق‌رسانی صاروج پارس، تنها تبلیغ فرایند کلنگ‌زنی انجام شد.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

وی بیان کرد: در سطح شهر تبلیغات موارد افتتاح یا کلنگ زنی کاملا از یکدیگر جدا و مشخص شده است.

رییس شورا: اطلاع‌رسانی پروژه‌ها در شان شهرداری باشد

خیابانی در کرمان به اسم زنده‌یاد محمود دعایی نامگذاری شد

در ادامه مویدی از علیرضا نادری رییس شورای شهر کرمان خواست در این زمینه و تعریف افتتاحیه برای پروژه ها نظر دهد که وی نیز گفت: حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب فرمودند کارهایی که برای مردم می‌کنید را به اطلاع مردم برسانید، درستش هم همین است که اگر کاری را انجام دادیم و تمام شد به مردم بگوییم.

وی ادامه داد: سطح کارها را متناسب با سطح شخصیت و جایگاه حقوقی سازمان باید به مردم گزارش ارائه دهیم، بعضی از این مواردی که در این فهرست آمده افتخار ندارد.

رییس شورای شهر کرمان ادامه داد: یک زمان هزینه‌ای به شکل ناحق به شهرداری تحمیل شده و امروز داریم این خسارت را می‌پردازیم، این افتخار ندارد؛ هرچند هزینه هم بالاست که شهرداری می‌پردازد.

وی بیان کرد: بعضی از مواردی که در این فهرست آورده شده، پروژه‌های کوچکی هستند؛ به طور مثال ۱۰ وانت خریداری شده و اکنون از این وانت‌ها رونمایی می‌شود.

نادری گفت: اگر خدمت بزرگی انجام شد باید به مردم اطلاع‌رسانی شود، برخی بیلبوردهای تبلیغات، پروژه‌هایی بود که خیلی مهم و سنگین از نظر ارزش و اهمیت نبودند، مردم نسبت به اینگونه تبلیغات معترض هستند.

اصل بر خدمت به مردم

شهردار کرمان نیز در پاسخ به صحبت‌های رییس شورای شهر کرمان بیان کرد: در موضوع وانت‌ها، قصد ما رونمایی از گروه انضباط شهری در اجراییات بود و قصد اعلام این موضوع را داشتیم که اتفاقی قرار است در حوزه اجراییات بیافتد، وگرنه اصل بر خدمت به مردم است.

انتقاد دیگر عضو شورا

خیابانی در کرمان به اسم زنده‌یاد محمود دعایی نامگذاری شد

محمدرضا کُمساری نایب رییس شورای کرمان نیز ضمن تاکید بر اینکه پروژه ها بعد از اتمام افتتاح شوند، با انتقاد از بعضی از اصلاحیه‌ها و جابجایی بودجه، تاکید کرد: اگر بناست اصلاحیه‌ای صورت گیرد در زمان مناسب باشد و هماهنگی‌های مورد نظر با شورا انجام شود.

وی تصریح کرد: برای جذب یک سرمایه‌گذار در شهر خون دل ها باید خورده شود، بنده نسبت به بلاتکلیفی پروژه‌های سرمایه‌گذاری منتقد هستم.

کمساری بیان کرد: در پروژه‌ای می‌بینیم مسئولان استان، یک شرکت ملی را پای کار می‌آورند و چهار ماه طراحی‌ها را برای یک مجموعه بزرگی که می‌تواند برای شهر کرمان افتخار باشد انجام می‌دهد اما هنوز مجوزها از شورا گرفته نشده است؛ ضمن اینکه در یک موضوع واگذاری زمین هشت هکتاری می بینیم هیچ مجوزی از شورا گرفته نشده اما کار شروع شده است.

توضیح شهردار

شهردار کرمان نیز در پاسخ به صحبت‌های کمساری گفت: در مورد افتتاح پروژه‌ها واقعیت این است که ما به شدت در شهرداری اعتقاد داریم کاری ناقص افتتاح نشود.

وی ادامه داد: در مورد (ساختمان) شهرداری منطقه پنج به دلیل وجود همین حساسیت‌ها افتتاح آن چندین بار به تاخیر افتاد و بیش از چند ماه سر تک تک موضوعات آن در کارگروه‌های مختلف بحث شد.

فضای سرمایه‌گذاری در کرمان مثبت شود

شعرباف در ادامه با اشاره به اینکه تمام دغدغه ما این است که فضای سرمایه‌گذاری در کرمان مثبت شود، ادامه داد: در مورد پروژه های سرمایه گذاری یک مصوبه کلی از شورا در مورد اصل فراخوان و انتشار فراخوان داریم و بعد از انتشار فراخوان قرارداد با مشخصات تسلیم شورا می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه سرمایه‌گذاری شرکت مس باید بگویم این شرکت هنوز به عدد و رقم فراخوان نرسیده است، شاید هم این پروژه را برنده نشود و هیچ تضمینی نداریم.

شهردار کرمان ادامه داد: در هیچ پروژه سرمایه‌گذاری ما کار انحصاری با کسی شروع نمی‌کنیم.

عوارض بر ارزش افزوده

خیابانی در کرمان به اسم زنده‌یاد محمود دعایی نامگذاری شد

یکی دیگر از انتقادهای اعضای شورا درباره موضوع محاسبه عوارض بر ارزش افزوده بود؛ درآمد ناشی از عوارض ارزش‌افزوده کالا و خدمات یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی شهرداری‌هاست که شهرداری‌ها با استفاده از این ابزار و دریافت عوارض، توسعه پایدار را تسهیل می کنند.

منصور ایرانمنش رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان نیز در این نشست خطاب به شهردار افزود: در قانون درآمدهای پایدار به صراحت گفته شده که عوارض بر ارزش افزوده توسط کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی و ۴۰ درصد از این عوارض توسط مردم باید پرداخت شود اما متاسفانه این موضوع به هیچ وجه رعایت نمی‌شود و شهرداری یکسری فرمول‌هایی درست کرده و براساس آن این عوارض بر ارزش افزوده را می‌گیرد که اجحاف است.

وی ادامه داد: اگر عوارض بر ارزش افزوده توسط نظر کارشناسان رسمی دادگستری برآورد شود به نفع مردم است، ولی اکنون در این زمینه به نوعی سلیقه‌ای عمل می‌شود.

شهردار کرمان در پاسخ به صحبت های ایرانمنش گفت: هیات ارزیابی عوارض بر ارزش افزوده سال هاست که در شهرداری کرمان فعالیت دارد اما در این دوره و از هفت ماه پیش یک کارشناس رسمی دادگستری هم در این هیات گذاشته شده است.

وی بیان کرد: تشخیص ارزش قبل و بعد یک ملک به ضوابط شهرسازی وابسته است و باید کارشناس دادگستری در یک جلسه حضوری شرایط ملک را در یک جمع تصمیم‌گیری کند.

ایرانمنش هم در پاسخ به صحبت های شهردار گفت: صراحت قانون می‌گوید کارشناس رسمی باید ارزیابی عوارض بر ارزش افزوده را برآورد کند و من فکر می‌کنم در این هیات تنها یک کارشناس نباید باشد و باید تعدد کارشناس‌ها در آن حضور داشته باشند.

محمد امینی‌زاده رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی نیز در ادامه صحبت‌های ایرانمنش افزود: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ به صورت صریح می‌گوید که کمیسیون ارزیابی شهرداری این عوارض بر ارزش افزوده را تعیین می‌کند و در جایی به کارشناس رسمی دادگستری اشاره نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha