اپوزیسیون ونزوئلا گزینه خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ مشخص کرد

تهران- ایرنا- مخالفان دولت ونزوئلا با برگزاری انتخابات مقدماتی، سیاستمدار محافظه‌کارِ رد صلاحیت شده را برای رویارویی با «نیکلاس مادورو» در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ را برگزیدند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روزنامه ال پائیس، ماریا کورینا ماچادو (María Corina Machado) در انتخابات مقدماتی مخالفان در ونزوئلا پیروز شد و به عنوان رقیب اصلی نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری این کشور در انتخابات ۲۰۲۴ معرفی شد.

ماچادو موفق شد با کنار زدن رقبا، ۹۳ درصد آرا در انتخاباتی که به طور همزمان در ۲۸ کشور دیگر برگزار شد را به دست آورد. وی پس از اطلاع از نتایج گفت: امروز پایان نیست، اما آغاز پایان است.

۱۰ نامزد در انتخابات مقدماتی شرکت کردند که در میان آن‌ها، ماریا کورینا ماچادو، نماینده سابق مجلس و کارلوس پروسپری (Carlos Prosperi) نماینده سابق، بر اساس برخی نظرسنجی های قبلی، برجسته بودند.

انتخاب ماچادو اگر چه گام مهمی برای جبهه مخالفان ونزوئلا در معرفی نامزدی واحد برای رقابت با مادورو به شمار می‌رود اما این موضوع مطرح است که این سیاستمدار مخالف در ماه ژوئن (خرداد- تیر) توسط بازرسی کل ونزوئلا (CGV) از نامزدی در روندهای انتخابات سراسری به مدت ۱۵ سال رد صلاحیت شد. این نهاد ونزوئلا در سال ۲۰۱۵ نیز برای نخستین بار، ماچادو را به دلیل دریافت پاداش‌هایی که در دوره نمایندگی کنگره اظهار نکرده بود، رد صلاحیت کرد. ماچادو این موضوع را رد می کند.

این حکم محرومیت، از هشت سال پیش تا کنون، به دلیل حمایت و دفاع ماچادو از تحریم‌هایی که آمریکا علیه ونزوئلا اعمال کرده، تمدید شده است.

به این ترتیب باید دید آیا ماچادو می‌تواند به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کند؟ در توافقی که هفته گذشته میان دولت ونزوئلا و گروه مخالف پلتفرم واحد دموکراتیک (PUD) در باربادوس و با میانجیگری نروژ به دست آمد، مقرر شد که مجوز «برای همه نامزدها و احزاب سیاسی» برای انتخابات سال آینده صادر شود. توافقنامه امضا شده همچنین مقرر می‌دارد که انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ با حضور ناظران بین‌المللی مانند اتحادیه اروپا برگزار شود.

انتخابات مقدماتی مخالفان ونزوئلا به دنبال تفاهم ایجاد شده میان واشنگتن و کاراکاس برگزار شد. آمریکا که وعده داده بود در صورت حصول توافق میان دولت و مخالفان ونزوئلا، بخشی از تحریم‌های نفتی این کشور را کاهش دهد، هفته گذشته، تحریم‌ها بر بخش انرژی و طلای ونزوئلا را به مدت ۶ ماه به حالت تعلیق درآورد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha