۱ آبان ۱۴۰۲، ۱۱:۲۸
کد خبر: 85267748
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مجارستان واردات گاز را از روسیه افزایش می‌دهد

۱ آبان ۱۴۰۲، ۱۱:۲۸
کد خبر: 85267748
مجارستان واردات گاز را از روسیه افزایش می‌دهد

تهران- ایرنا- باوجود تاکید غرب بر تداوم و تشدید تحریم‌ها علیه مسکو، مجارستان به عنوان یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، واردات گاز را از روسیه افزایش می‌دهد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، نشریه آمریکایی پولیتیکو با اعلام این مطلب، افزود: «گاز پروم» غول انرژی دولتی روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که مجارستان قصد دارد زمستان امسال خرید گاز را از روسیه افزایش دهد. این تصمیم دولت مجارستان در حالی است که غرب از زمان آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین تحریم های سرسختانه ای را علیه مسکو وضع کرده است.

الکسی میلر مدیرعامل گازپروم دیروز یکشنبه در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی روسیه گفت: حجم قابل توجهی از گاز روسیه در حال ورود به بازار مجارستان است. وی سپس افزود: در سال جاری یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز از روسیه به مجارستان صادر شده است. این مقام دولتی روسیه در ادامه خاطرنشان کرد که در پاییز و زمستان جاری هم حجم بیشتری از گاز به این کشور عضو اتحادیه اروپا تحویل داده می شود.

ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان هفته گذشته در پکن با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت و گو کرد. گزارش ها حاکی است محور اصلی گفت‌وگوی این دو رهبر، حول محموله های گاز و نفت و همچنین تامین سوخت هسته ای بوده است.

اوربان پیش تر هم تاکید کرده بود که دولتش اجازه تحریم‌هایی که تورم را در مجارستان بیشتر می‌کند نمی دهد؛ اظهاراتی که واکنش های بسیاری را در غرب به دنبال داشت.

دیوید پرسمن سفیر آمریکا در مجارستان اندکی پس از دیدار اوربان و پوتین، آن را «آزاردهنده» توصیف کرد و گفت که اکنون باید در مورد روابط عمیق این کشور اروپای مرکزی با روسیه صحبت کنیم.

اولگ اوستنکو مشاور اقتصادی ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین نیز در ماه آوریل (فروردین) ضمن انتقاد از موضع مجارستان در قبال روسیه، گفت که قراردادهای جدید میان بوداپست و مسکو، این کشور عضو اتحادیه اروپا را در مناقشه اوکراین شریک جرم مسکو ساخته است.

اما پیتر سیجارتو وزیر امور خارجه مجارستان پس از امضای خرید گاز از روسیه، گفت: تامین امنیت انرژی مجارستان مستلزم حمل و نقل بی‌وقفه گاز، نفت و سوخت هسته‌ای است. برای تحقق این سه شرط، همکاری در حوزه انرژی میان مجارستان و روسیه باید بی وقفه صورت گیرد. این ربطی به اولویت های سیاسی ندارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha