افغانستان خواستار کمک‌‎های جهانی برای هرات شد

تهران - ایرنا - سرپرست هلال احمر افغانستان با بیان اینکه اینکه حدود هشت هزار خانه در زلزله هرات آسیب دیده است ، اعلام کرد که تعمیر منازل قبل از فرا رسیدن فصل زمستان نیاز مبرم ساکنین این منطقه است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری صدای افغان (آوا)، دفتر مطبوعاتی هلال احمر افغانستان امروز (دوشنبه، ۱ آبان) با انتشار اطلاعیه‌ای گفت «مطیع الحق خالص»، سرپرس هلال احمر افغانستان در دیدار با «ریکاردو لوسا»، نماینده سفارت اسپانیا در امور افغانستان در دوحه پایتخت قطر در مورد مشکلات اقتصادی افغانستان، حوادث طبیعی و خدمات موجود در یتیم‌ خانه های هلال احمر افغانستان صحبت کرده است.

وی گفت: در مراکز حمایتی هلال احمر افغانستان خانواده‌های بی سرپناهی هستند که تمامی امکانات زندگی برای آنها فراهم شده و در کنار آموزش فرزندان، به زنان آنها نیز آموزش حرفه ای ارائه می شود.

سرپرست هلال احمر افغانستان افزود: در حال حاضر روند کمک نقدی به ۲۴ هزار زن بیوه در تمام کشور در حال انجام است که ۸۰ درصد آن توسط بانوان انجام می شود.

وی در این دیدار در مورد خسارات و نیازمندی های مردم آسیب دیده زلزله در هرات گفت: حدود ۸ هزار خانه در زلزله هرات آسیب دیده است و تعمیر منازل قبل از فرا رسیدن فصل زمستان نیاز مبرم ساکنین این منطقه خواهد بود.

ریکاردو لوسا در پاسخ گفت: صلیب سرخ اسپانیا از گذشته تاکنون همکار هلال احمر افغانستان بوده است و ما می دانیم که در افغانستان به دلیل فقر و تغیرات اقلیمی مشکلاتی وجود دارد.

وی افرود: ما نمی خواهیم تا این مشکلات را سیاسی کنیم، بلکه می خواهیم به کمک های خود به مردم افغانستان ادامه دهیم.

نماینده سفارت اسپانیا در امور افغانستان بیان داشت: ۱۲ درصد کمک های اعلام شده از سوی سازمان ملل به زلزله زدگان هرات از سوی اسپانیا بوده است.

وی گفت: ما از فعالیت های هلال احمر افغانستان قدردانی می کنیم و من تلاش خواهم کرد تا صلیب سرخ اسپانیا و دولت این کشور را تشویق کنم تا کمک های مردم اسپانیا را از طریق هلال احمر افغانستان به مردم افغانستان برسانند.

به گزارش ایرنا، بامداد چهارشنبه ۱۹ مهر زمین لرزه‌ای به بزرگی ۶.۳ در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) هرات در افغانستان را لرزاند.

همچنین زمین لرزه‌ای به بزرگی ۶.۳ در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) روز شنبه ۱۵ مهر ماه در ۴۰ کیلومتری غرب شهر هرات افغانستان به وقوع پیوست و در ولایات همجوار بادغیس و فراه نیز احساس شد.

براساس تازه ترین آمار اعلام شده از سوی منابع افغانستان، چهار هزار و ۵۰۰ نفر در اثر زمین‌لرزه ولایت هرات کشته و زخمی شدند.

سازمان زمین شناسی ایالات متحده گزارش داد که پس از اولین زمین لرزه، چندین زمین لرزه دیگر به بزرگی ۵.۶ ، ۴.۱ و ۶.۵ در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) رخ داده است که مردم را مجبور به ترک خانه‌های خود کرد.

در اثر زمین لرزه‌های روز شنبه، مناره های قرون وسطایی هرات نیز آسیب دیدند، بر روی آن ترک‌هایی پدید آمد و کاشی‌ها ریختند.

این مرگبارترین زمین لرزه‌ای است که از سال ۱۹۹۸ در افغانستان رخ داده است، زمانی که آخرین زمین لرزه دست‌کم چهار هزار و ۵۰۰ کشته بر جای گذاشت.

در ژوئن ۲۰۲۲ زمین لرزه ۶.۱ ریشتری در افغانستان حدود ۱۰۰۰ کشته و ۱۵۰۰ زخمی برجای گذاشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha