کشت ۱۱ هکتار گندم در قالب کشاورزی قراردادی در سمنان برنامه‌ریزی شد

سمنان- ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: کشاورزی قراردادی در قالب کشت گندم در وسعت ۱۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان هدفگذاری شد.

لطف الله رضایی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: برای حمایت از کشاورزان باید به سمت کشاورزی قراردادی رفت تا معیشت کشاورز بهتر شود و بهره‌وری و تولید افزایش یابد و اکنون اجرای کشاورزی قراردادی در وسعت ۱۱ هزار هکتار با کاشت گندم در سال زراعی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ پیگیری می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: در کشاورزی قراردادی کشاورز با سفارش سرمایه گذار نسبت به تولید محصول اقدام می‌کند که ایجاد بازار فروش مناسب و جلوگیری از تولید بدون تقاضا، از دیگر مزایای کشاورزی قراردادی است.

وی گفت: هدفگذاری برای سال زراعی جدید کشت ۲۱ هزار هکتار گندم آبی و ۱۰ هزار و ۸۰۰ هکتار گندم دیم است که از این وسعت ۱۱ هزار هکتار در قالب کشاورزی قراردادی است.

وی ادامه داد: توسعه کشت مبتنی بر قرارداد با پشتیبانی سرمایه‌گذاران و مشارکت بین بخش‌های مختلف زنجیره تولید موجب تسهیل فرآیند تامین نهاده، فرآوری، بازاریابی و عرضه مناسب محصول می‌شود.

رضایی بیان کرد: اجرای موفق طرح کشاورزی قراردادی در استان سمنان موجب می شود کشاورزان، به جای دغدغه‌های جانبی، تنها به فکر تولید و کیفیت محصول باشند.

وی تصریح کرد: اجرای طرح کشاورزی قراردادی یکی از محوری ترین کارهای وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم است که توسعه این نوع کشت عزت و اقتدار کشاورز را تقویت می‌کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه باید به بخش ترویج کشاورزی توجه بیشتری شود، عنوان کرد: توسعه کشاورزی قراردادی، اجرای الگوی کشت و افزایش بهره وری در گرو توجه به امر ترویج است و تحقق این راهبرد نیازمند بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی است.

به گزارش ایرنا، وزارت جهادکشاورزی دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود کشت قراردادی محصولات زراعی به‌ویژه گندم و کلزا را به منظور بهبود فرایند تولید و بازار در دستور کار قرار داد، زیرا کشت قراردادی می‌تواند موجب رعایت الگوی کشت، افزایش بهره‌وری در تولید، کاهش ضایعات، رشد ارزش افزوده، متعادل شدن عرضه و تقاضا و در نهایت حذف دلالان و واسطه‌گران شود.

بنا بر اعلام اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان به خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان سمنان، خرید گندم از کشاورزان در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ با ۱۹ درصد افزایش نسبت به سال زراعی قبل از آن به حدود ۷۷ هزار تن رسید. خرید تضمینی گندم از شهرستان‌های سمنان، دامغان، شاهرود، میامی، سرخه، گرمسار و آرادان انجام می شود و بیشترین خرید تضمینی گندم در استان سمنان سال زراعی گذشته مربوط به شهرستان میامی در شرق استان و سپس گرمسار در غرب استان سمنان بود.

از گستره ۹ و هفت دهم میلیون هکتاری استان سمنان ۱۹۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی با ۵۰ هزار بهره‌بردار در بخش‌های مختلف است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha