قطع روابط و تروریستی اعلام کردن رژیم صهیونیستی؛ مطالبه «مورالس» از دولت بولیوی

تهران- ایرنا- «اوو مورالس» رئیس‌جمهوری سابق بولیوی از دولت خواست تا روابط این کشور با رژیم صهیونیستی را قطع کرده و این رژیم را «تروریستی» اعلام کند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، مورالس از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس (توییتر سابق) از دولت لوئیس آرسه رئیس‌جمهوری مستقر بولیوی خواست تا قاطعانه «قتل عام و نسل‌کشی آشکار مردم فلسطین» را محکوم کند.

وی تاکید کرد: کسی که نسل‌کشی‌ها را رد نمی‌کند، شریک جرم است. چنین نسل‌کشی در فلسطین را نمی‌توان پذیرفت.

مورالس، رهبر جنبش به سوی سوسیالیسم (MAS) بار دیگر از دولت آرسه خواست تا روابط دیپلماتیک خود با رژیم صهیونیستی را قطع کند؛ چنان که در سال ۲۰۰۵ و در دوره ریاست جمهوری خودش، وی در پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه انجام داده بود.

رئیس‌جمهوری سابق این کشور آمریکای جنوبی یادآور شد که پس از کودتای نوامبر ۲۰۱۹ که به برکناری او از قدرت و جانشینی جنینه آنیِس رئیس‌جمهوری خودخوانده با حمایت دولت آمریکا منجر شد، بولیوی روابط با رژیم صهیونیستی را از سر گرفت. وی گفت: سه سال گذشته است و متاسفانه این رابطه ادامه دارد.

مورالس روز جمعه نیز از طریق این شبکه اجتماعی، ۵ اقدامی را که آرسه باید «در مواجهه با وضعیت وحشتناکی که مردم فلسطین از آن رنج می‌برند» انجام دهد، فهرست کرد. این اقدامات شامل قطع روابط دیپلماتیک با اسرائیل و تروریستی اعلام کردن آن و همچنین طرح شکایت برای نسل‌کشی، جنایت‌های جنگی و جنایت علیه بشریت علیه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) هستند.

در میانه زنجیره واکنش‌های جهانی به بالا گرفتن درگیری‌ها میان فلسطین و رژیم صهیونیستی، وزارت امور خارجه بولیوی نیز همزمان با ابراز تاسف از این مناقشه، آنچه که آن را عدم اقدام شورای امنیت سازمان ملل در این وضعیت توصیف کرد، مورد انتقاد قرار داد.

دولت بولیوی اعلام کرد: سازمان ملل متحد و جامعه بین‌الملل، مسئولیت تاریخی دارند تا با جست‌وجوی راه‌حل‌های اساسی در غلبه بر این وضعیت بحرانی مشارکت کنند.

در همین حال، اوو مورالس اقدامات رژیم صهیونیستی علیه قیام فلسطینی‌ها را «امپریالیستی و استعماری» توصیف کرد و گفت: همبستگی بین مردم، اساس یک جامعه عادلانه‌تر و با عزت‌تر است.

نیروهای مقاومت فلسطین از شنبه ۱۵ مهرماه برابر با ۷ اکتبر ۲۰۲۳ عملیات همه جانبه و بی نظیری با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی آغاز کردند و ضربات سنگینی به پیکر رژیم اشغالگر صهیونیستی وارد نمودند؛ ارتش رژیم صهیونیستی که توان مقابله با رزمندگان مقاومت را ندارد از همان ابتدای عملیات در جنایتی آشکار اقدام به بمباران بی وقفه مناطق مسکونی، بیمارستان ها و مراکز دینی و مدارس غزه کرده است که در اثر آن، تا کنون ۴ هزار و ۷۴۱ فلسطینی شهید و ۱۴ هزار و ۲۴۵ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند. میان شهدای فلسطینی یک هزار و ۸۷۳ کودک، یک هزار و ۲۳ زن و ۱۸۷ سالخورده وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha