تلاش برای کاهش دغدغه سلامت مردم؛ توسعه شبکه‌های فاضلاب روستایی اقلید

شیراز-ایرنا-توسعه شبکه فاضلاب شهری و روستایی در شهرستان اقلید از مهمترین اقداماتی است که اخیراً با هدف حفظ محیط‌زیست و گسترش بهداشت عمومی در این شهرستان صورت گرفته و اخیراً هم ۲طرح فاضلاب روستایی نیز در این شهرستان اجرا شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا،محرومیت‌زدایی از چهره مناطق محروم و روستایی یکی از مهمترین رویکردهای دولت است که بر همین اساس رفع تنگناهای آبی این مناطق به‌عنوان شاخص اصلی مورد توجه این دولت و به‌خصوص وزارت نیرو قرار گرفت.

تلاش برای کاهش دغدغه سلامت مردم؛ توسعه شبکه‌های فاضلاب روستایی اقلید

طرح‌های آبی برای محرومیت‌زدایی از روستاها

طرح جهاد آبرسانی از طرح‌های دولت برای آبرسانی به روستاهای فاقد آب آشامیدنی سالم و یا نیازمند بازنگری در تأسیسات است که در کنار توسعه شبکه‌های فاضلاب در دستورکار مسوولان قرار گرفته است.

این رویکرد در استان فارس نیز با جدیت در حال پیگیری است و شهرستان اقلید نیز از جمله شهرستان‌هایی است که هم‌اکنون به منظور آبرسانی و توسعه شبکه‌های فاضلاب مورد توجه است.

شهرستان اقلید با آب و هوای کوهستانی و جاذبه‌های گردشگری متنوع و متعدد در شمال استان فارس و در فاصله ۲۶۷ کیلومتری شیراز قرار دارد.

این شهرستان که به دلیل داشتن دژهای بلند و دروازه‌های محکم نقش حفاظتی برای استان داشته و به کلید فارس شهرت دارد در سال‌های اخیر حرکت پرشتابی در مسیر توسعه داشته است.

تلاش برای کاهش دغدغه سلامت مردم؛ توسعه شبکه‌های فاضلاب روستایی اقلید

توسعه شبکه فاضلاب در اقلید فارس با هدف گسترش بهداشت عمومی

یکی از مهمترین اقداماتی که با هدف حفظ محیط زیست و گسترش بهداشت عمومی در این شهر انجام شده، توسعه شبکه فاضلاب بوده که این پروژه امسال هم‌زمان با هفته دولت، طی مراسمی با حضور معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس، به بهره‌برداری رسید.

اخیراً نیز ۲طرح فاضلاب روستایی هم در این شهرستان اجرا شده است؛ مدیرعامل شرکت آبفا استان فارس در دیدار با فرماندار شهرستان اقلید به بررسی مسائل موجود در روند آبرسانی به مشترکین شهرها و روستاهای این شهرستان و آبرسانی به طرح نهضت مسکن ملی پرداخت و گفت: در بخش فاضلاب هم افزون بر توسعه تأسیسات جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب این شهر، ۲ طرح فاضلاب روستایی نیز اجرا شده است که خود اقدامی منحصر به فرد است.

روش‌های کاربردی در آبرسانی به طرح نهضت مسکن

علی جان صادق پور به روش‌های کاربردی در آبرسانی به طرح نهضت مسکن ملی و همچنین روش‌های توسعه تصفیه‌خانه و شبکه جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب شهر اقلید اشاره کرد و افزود: خوشبختانه درسال گذشته ۲ طرح فاضلاب روستایی در این شهرستان به نتیجه رسید و تأسیسات فاضلاب شهر اقلید به نحو قابل توجهی توسعه یافت که این فعالیت‌ها از حیث تعدد اجرای طرح‌های فاضلاب در شهرستان‌های استان، منحصر به فرد است.

وی اضافه کرد: با توجه به تعداد پروژه‌های آبرسانی اجرا شده در این شهرستان طی سال اخیر انتظار داریم فرمانداری شهرستان نیز توجه مضاعف به تصویب اعتبارات مربوط به این حوزه داشته باشد.

درخواست برای تخصیص اعتبارات بیشتر

صادق پور یادآور شد: میزان اعتبار منظور شده در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان بسیار ناچیز بوده که با توجه به وسعت نیازمندی‌ها و پروژه‌های نیمه تمام، ضرورت توجه بیشتر به این موضوع مورد انتظار است.

مدیر عامل آبفا فارس با اشاره به وجود مشکلات اجتماعی در اجرای پروژه‌های شهرستان اقلید که موجب کُندی کار و اتلاف سرمایه شده، از فرماندار خواستار اقدام جدی‌تر و فراهم کردن زمینه اجرای طرح‌های موردنظر شد.

قول مساعد فرماندار جهت رفع مشکلات

فرماندار شهرستان اقلید نیز در خصوص افزایش تلاش‌ها در جهت رفع مشکلات، قول مساعد داد.

همچنین مسائل و مشکلات طرح مسکن ملی و بازسازی شبکه‌های توزیع آب نیز مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد تا شرکت آبفا فارس در این زمینه نیز اهتمام داشته باشد.

تلاش برای کاهش دغدغه سلامت مردم؛ توسعه شبکه‌های فاضلاب روستایی اقلید

مسأله آبرسانی به روستاهای کم‌برخوردار از امکانات که عموماً در مناطق دوردست و گاهی صعب‌العبور قرار دارند از چند جهت برای دولت حائز اهمیت است؛ ابتدا مسأله توزیع عادلانه منابع و در نهایت دستیابی به عدالت همگانی است؛ در کنار این رویکرد مهم، تأمین آب نیز مطرح است.

اگرچه ممکن است منابع آبی دور از این روستاها باشد اما با انتقال آب چند اصل مهم انجام می‌شود؛ در واقع با این اقدام آب به‌صورت پایدار در اختیار روستائیان قرار می‌گیرد و به مسئله بهداشت و کنترل مصرف نیز بیش از پیش توجه می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha