ایران در رتبه پانزدهم تولید علم در جهان قرار دارد

تهران - ایرنا - معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران از نظر تولید علم در جهان در رتبه پانزدهم قرار گرفته و میزان رشد علم ما از تمام کشورها بالاتر است.

به گزارش ایرنا، یونس پناهی روز سه شنبه در نشست نخبگان تحقیقات و مرجعیت علمی که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: مرجعیت علمی مبتنی بر رقابت پذیری نخبگان است، پژوهش ها باید با هدف حل مسائل مختلف کشوری باشد.

وی اظهار داشت: بومی سازی علوم به زبان فارسی یکی از برنامه های وزارت بهداشت است و معتقدم که به سامانه علم سنجی توجه لازم شود.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت با بیان اینکه هدف رشد و توسعه علم است و حجم دانش باید در کشور گسترش پیدا کند، تصریح کرد: یکی از اهداف معاونت تحقیقات جذب افراد خلاق و نخبه و حرکت به سمت مرجعیت علمی است.

پناهی افزود: در زمینه ایجاد مرجعیت علمی باید زیرساخت های لازم را در کشور فراهم کنیم و در یکسال گذشته به ۱۵ مرکز توسعه بالینی مجوز فعالیت داده شده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: باید تحقیقات را به سمت پیشگیری سوق دهیم و معتقدم که باید شتاب تولید علم در کشور افزایش پیدا کند.

همچنین رئیس پژوهشکده غدد و متابولیسم در این نشست گفت: تولید علم و توسعه نوآوری، ارتقای جایگاه جهانی ایران از جمله تاکیدات رهبری است

فریدون عزیزی افزود: تحول راهبردی پژوهش علوم پزشکی یکی از بندهای سیاست های ابلاغی کلی سلامت بوده و محل رجوع و تسلط علمی از جمله خصوصیات داشتن مرجعیت علمی است.

وی تصریح کرد: در دانشگاههای علوم پزشکی توجه به ابعاد سلامت از لحاظ جسمی، روانی ، اجتماعی و معنوی باید مورد توجه قرار گیرد و پیشنهاد می شود تولیت واحد در سیاستگذاری و راهبری علم و فناوری ایجاد شود.

وی بر ضرورت ترویج تفکر، اخلاق پژوهش و فرهنگ نوآوری در جامعه دانش آموزی و دانشجویی کشور و تغییر نظام آموزشی کشور از حافظه محوری به سمت خلاقیت پروری تاکید کرد.

عزیزی اظهار داشت: مشارکت بخش خصوصی در بخش پژوهش علم و فناوری ضروری است و باید از رشد توسعه و صیانت از علم حمایت شود زیرا این موارد از بزرگترین دستاوردهای ارزشمند در کشور است تا در جهت شکوفایی نبوغ استعدادهای جوانان و برنامه ریزی صحیح و مدیریت مناسب در پژوهش گام برداریم.

زیان خروج نخبگان از کشور سه برابر درآمد فروش نفت است

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: زیان ناشی از خروج نخبگان از کشور سه برابر درآمد فروش نفت است و باید فرش قرمز برای آنان پهن کنیم تا مهاجرت نکنند.

بابک نگاهداری با تاکید بر اینکه باید نگاه دانایی محور در سازمان امور اداری و استخدامی کشور برقرار شود و بودجه مناسب برای تحقیقات و مرجعیت های علمی اختصاص یابد، افزود: در نقشه جامع علمی کشور سهم تحقیقات از درآمد ناخالص ملی کشور سه درصد تعیین شده ولی این سهم به یک درصد هم نرسیده است .

وی با بیان اینکه فروش دانش و مالکیت فکری به یکی از منابع درآمدزایی و ایجاد ثروت در کشورها تبدیل شده است، اظهار داشت: لازم است طب ایرانی و اسلامی و ورود به فناوری های نوین و پیشرفته و استفاده از هوش مصنوعی مورد حمایت و توجه بیشتری قرار بگیرد تا کشور ما نیز از این قافله عقب نماند.

وی خواستار حرکت به سمت مرجعیت علمی در ایران اسلامی شد و افزود: اگر نظام غربی جامعه را به کارخانه و بنگاه تبدیل می کند در نظام اسلامی ما جامعه باید به مدرسه تبدیل شود، دانش عمومی جامعه بالا رفته و استعدادها شکوفا شود.

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس همچنین تاکید کرد: حوزه سیاست و اقتصاد باید به رشد علمی و عقلی انسان‌ها منجر شود.

نگاهداری ادامه داد: دستاوردها و وضع موجود در زیست بوم دانش بنیان در سالهای اخیر تقویت شده و ایران رشد قابل توجهی در این زمینه ها داشته است به طوری که اکنون جزو ۲۰ کشور دنیا در تولید علم هستیم.

وی با بیان اینکه ایران ۱.۹۶ درصد در تولید علم جهان در زمینه تولید مقالات علمی نقش داشته، بر تقویت این جایگاه و کیفی سازی آن تاکید کرد و گفت:‌ نخبگان ایرانی افتخار آفرین هستند و باید مردم اثربخشی تولیدات و تاثیر پیشرفت‌های علمی را در سر سفره خود ببینند.

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس حکمرانی در دنیای امروز را بر اساس علم و فناوری دانست و افزود: برخی به نظام دانش بنیان اعتقاد ندارد که باید این نگاه را اصلاح کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha