کمر دردهایی که افراد دچار آن می‌شوند

شهرکرد- ایرنا- کمر درد یکی از رایج‌ترین بیماری‌ها و امراضی است که از گذشته‌ها تاکنون گریبان‌گیر افراد بوده است و این درد همیشه باعث کُند شدن روند زندگی افراد مبتلا به آن شده است.

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام برخی از کارشناسان؛ دردی که در قسمت پایین کمر ایجاد می‌شود ، " کمر درد " نام دارد و کمر درد به علت بیماری در ساختمان‌هایی که در کمر قرار گرفته‌اند ایجاد می‌شود که شامل دیسک بین مهره‌ای، لیگامان‌هایی که استخوان‌های ستون مهره‌ها را به هم می‌چسبانند، مفاصلی که ستون مهره‌ها را بهم وصل می‌کند نیرو اسپاسم عضلات کمر باشد.

بررسی‌ها اینترنتی خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد، طبق اعلام موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی (NINDS)، کمر درد شایعترین علت ناتوانی ناشی از شغل است که حداقل ۸۰ درصد مردم جهان در طول زندگی خود کمردرد را تجربه می‌کنند.

کمر درد یکی از شایع‌ترین دلایلی است که افراد به پزشک مراجعه می‌کنند و یکی از علل مهم غیبت از محل کار و مرخصی استعلاجی در جوامع است، که به گفته عده‌ای از پزشکان خوشبختانه کمر درد قابل پیشگیری است.

به نوشته صفحات اینترنتی برخی از پزشکان، کمر انسان ساختمان پیچیده‌ای است که از ماهیچه‌ها، تاندون‌ها، دیسک‌ها و استخوان‌ها تشکیل شده است و کمر انسان محلی است که اعصاب کمری در آن قرار گرفته‌اند این اعصاب از نخاع خارج شده و به داخل اندام‌های تحتانی می‌روند.

به گفته این جمع از پزشکان، کمر انسان از پنج مهره درست شده است و در بین مهره‌ها ساختمان‌های غضروفی به نام دیسک کمری قرار گرفته‌اند، به علت همین مهره‌هاست که انسان می‌تواند به جلو و عقب و چپ و راست حرکت کند.

ریسک‌فاکتورهای کمر درد شامل کشیدن سیگار، چاقی، افزایش وزن، افزایش سن، کارهایی که نشستنی و بدون فعالیت هستند و یا برعکس کارهایی که مستلزم فعالیت بدنی شدید هستند و مسائل روحی از قبیل اضطراب استرس و افسردگی نیز از جمله دلایل ابتلا به این بیماری از سوی پزشکان اعلام شده است.

به گزارش ایرنا، به طور کلی بیش از ۹۰ درصد بیمارانی که کمر درد آنها به علت فتق و بیرون‌زدگی دیسک ستون مهره‌های کمر به وقوع پیوسته نیاز به عمل جراحی ندارد و در مرحله اول با انجام روش‌های ساده از جمله استراحت و ورزش می‌توان نسبت به رفع کمر درد اقدام کرد.

کمر درد و عوارض ناشی از آن، از جمله مشکلات رایج کنونی در مردم است، بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، ۶۰ تا ۹۰ درصد مردم، به طور مزمن از این درد رنج می برند، بسیاری از مردم این درد را جدی نگرفته و همچنان سال‌ها به فعالیت‌های عادی خود می‌پردازند.

عواملی چون، تصادفات یا فعالیت‌های جسمی شدید در جوانی، حمل وسایل سنگین، نحوه غلط خوابیدن، ایستادن، نشستن، برنامه غلط غذایی، استرسهای روزمره و غیره بیشترین تاثیر را در وقوع کمر درد دارند.

کمر دردهای که با افراد زندگی می‌کنند

شناسایی عوامل شیوع کمر درد در حرفه‌های کوچک شهرستان شهرکرد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری و دکترای تخصصی بهداشت حرفه‌ای در خصوص طرح تحقیقاتی خود با عنوان "تعیین شیوع کمر درد و شناسایی عوامل مرتبط با آن در حرفه‌های کوچک شهرستان شهرکرد" که به سفارش معاونت بهداشتی دانشگاه تهیه شده است، پرداخت.

دکتر سعید یزدانی‌راد که در این کار تحقیقاتی به بررسی عوامل شیوع کمر درد در حرفه‌های قالیبافی، تعمیرکاری، جوشکاری، فروشندگی و کشاورزی پرداخته است، گفت: در بین جامعه هدف ۴۹.۷ درصد افراد با کمر درد درگیر بودند از همین رو می‌توان گفت از هر ۲ نفر یک فرد در مشاغل مورد بررسی با مشکل کمر درد روبرو است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان افزود: اگر چه ریشه بسیاری از کمر دردها، شغلی است و همه مشاغل از جمله کارمندان به شدت با این عارضه درگیر هستند اما از آنجا که در اینجا ۴۰۰ نفر از پنج گروه شغلی ذکر شده مورد بررسی قرار گرفته، نتایج حاکی از آن است که کمر درد در فعالان حرفه‌های قالیبافی، جوشکاری و تعمیرکاری شیوع بیشتری دارد.

یزدانی‌راد با اشاره به ریسک‌فاکتورهای شیوع کمر درد، تصریح کرد: سن، سابقه کار، نمایه توده بدنی، آمادگی جسمانی، سطح آگاهی اِرگونومیک، وضعیت بدن، بلند کردن بار، اعمال نیرو، مدت زمان حمل بار، مدت زمان انجام کار، فعالیت تکراری، حرکات سریع و ناگهانی، حرکات ضربه‌ای، دمای هوا و دوره کار-استراحت در شیوع کمردرد تاثیرگذار است.

وی افزود: تنظیم دوره‌های کار و استراحت و برنامه‌های ورزشی جهت تقویت عضلات کمر می‌تواند در کاهش بروز کمردردهای شغلی مفید باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری و عضو کمیته مشورتی برنامه‌های اداره بیماری‌ها و اختلالات اسکلتی و عضلانی وزارت بهداشت گفت: طرح مطالعاتی مراقبت و مدیریت کمردرد در این استان به صورت پایلوت در مراکز بهداشت استان اجرایی شد.

علی احمدی در گفت وگو با خبرنگار افزود: برای اجرای این طرح جمعیتی بیش از ۲۹۵ هزار و ۸۹۶ نفر پیش‌بینی شده، افراد با مراجعه به مراکز درمای فرم‌های مخصوص را تکمیل و در صورت داشتن علائم کمر درد در یک‌سال اخیر به پزشک ارجاع داده می‌شوند.

به گفته وی، در اجرای این طرح افراد به سه دسته خطر پایین کمردرد، خطر متوسط و با خطر بالا تقسیم می‌شوند.

احمدی افزود: برای اجرای این طرح ۴۵۰ نفر از کارشناسان مراکز بهداشت و خانه‌های بهداشت استان همکاری داشتند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha