آرایش اصولگرایان و اصلاح‌طلبان خراسان رضوی، چهار ماه مانده به انتخابات

مشهد- ایرنا- استان خراسان رضوی به عنوان یکی از کانون‌های قدرت سیاسی کشور، چهار ماه مانده به برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، صحنه پیدا و پنهان جبهه‌بندی و صف‌آرایی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان شده است.

به گزارش ایرنا، خراسان رضوی با حدود هفت میلیون نفر جمعیت و مشهد به عنوان کانون قدرتمند مذهبی و سیاسی در ایران همیشه مورد توجه جریانات سیاسی است به ویژه اینکه در حال حاضر مشهد به عنوان زادگاه و خاستگاه سیاسی ۲ تن از سران قوای سه گانه برای جریانات سیاسی جالب توجه است.

مدیرکل دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری خراسان رضوی ماه گذشته در توصیف شرایط سیاسی استان به خبرنگار ایرنا گفته بود که پنج ماه مانده به انتخابات، رایزنی و فعالیت احزاب سیاسی در این استان در قالب تحرکات تشکل‌ها و درخواست ایجاد نمایندگی احزاب ملی در خراسان رضوی آغاز شده است.

امیر فریدنیا افزوده بود که امسال تاسیس ۱۵ شعبه استانی احزاب در کشور مورد موافقت کمیسیون احزاب قرار گرفته است که یک مورد از آنها مربوط به استان خراسان رضوی است.

وی با بیان اینکه چهار پرونده برای صدور مجوز فعالیت احزاب جدید در استان تشکیل شده است، خاطرنشان کرده بود: در نظر داریم با افزایش نشست‌های تبیینی با گروه‌های سیاسی، به ویژه تشکل های دانشجویی و دانشگاهیان استان، ارتباطی موثر با آن‌ها ایجاد کرده و در راستای ساماندهی احزاب گام برداریم.

فعالیت سیاسی ۵۲ حزب در خراسان رضوی

فریدنیا در مورد استقرار "خانه احزاب" در استان نیز گفته بود: تفاهم لازم با شهرداری مشهد در زمینه آماده سازی مکانی مناسب برای استقرار دفتر "خانه احزاب خراسان رضوی" صورت گرفته و پیگیری ها برای تحویل مکان مورد نظر به نتیجه رسیده است.

براساس آنچه دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری خراسان رضوی اعلام کرده ۵۲ حزب با گرایش‌های مختلف سیاسی با ۷۹ دفتر شهرستانی در این استان دایر است که البته فعالیت برخی از این احزاب محدود به دوران انتخابات است.

مطابق این آمار از مجموع ۵۲ حزب شناخته شده در خراسان رضوی، ۳۸ مورد شعب استانی احزاب ملی و ۱۴ حزب نیز احزاب فعال در گستره استانی هستند.

بررسی خبرنگار ایرنا حکایت از آن دارد که احزاب استانی فعالیت خود را به سازوکارهای رسمی محدود نکرده اند و چهار ماه مانده به انتخابات، علاوه بر نام نویسی نامزدهای خود در فرایندهای پیش ثبت نام و ثبت نام قطعی، نشست های پیدا و پنهانی را تدارک دیده و همچنین صدور بیانیه های تبیینی یا انتقادی را آغاز کرده اند.

آرایش اصولگرایان و اصلاح‌طلبان خراسان رضوی، چهار ماه مانده به انتخابات

حضور در گفتگوها و نشست های سیاسی و مذهبی و شرکت در مناظرات حتی با موضوع غزه و فلسطین از جمله برنامه های سیاسیون استان به ویژه در جبهه اصولگرایان است.

تلاش اصولگرایان برای وفاق

دبیرکل انجمن اسلامی فرهنگیان خراسان رضوی به عنوان یک تشکل اصولگرای سنتی به خبرنگار ایرنا گفت: موضوع حضور حداکثری و پرشور مردم از همه اقشار در انتخابات پیش رو مد نظر این انجمن است تا فضا به سمتی برود که همه اقشار با هر دیدگاهی در این کارزار سیاسی حاضر شوند.

علیرضا بهشتی سعادت افزود: این حضور به خصوص در این برهه که موضوعات جهانی نمود بیشتری یافته و بحث غزه و تهاجم اسرائیل به مردم مظلوم فلسطین مطرح است، ضرورت بیشتری یافته است.

وی گفت: آنچه مهم است این است که دیدگاه اصولگرایان در حوزه جبهه پیروان خط امام و رهبری و همچنین ائتلاف میان نیروهای همسو در استان مبنای کار است تا با یک نگاه جامع، وحدت و انسجام یکپارچه در میان اصولگرایان نتایج مطلوب تری به نفع نظام حاصل شود.

این فعال سیاسی اصولگرا از برپایی جلسات متعدد با محور انسجام اصولگرایان خبر داد و گفت: نگاه مجموعه انجمن اسلامی فرهنگیان خراسان رضوی و سایر گروه های اصولگرا، حضور حداکثری با وفاق کامل میان نیروهای اصولگراست.

عضو برجسته اردوگاه اصولگرایان کشور نیز در گفت وگوی مختصری با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال نیز شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در خراسان رضوی تشکیل می شود و اینجانب رییس این شورا خواهم بود.

حمیدرضا ترقی بدون ارائه توضیح بیشتری درباره شیوه وحدت تشکل های اصولگرا در شورای یاد شده، افزود: چند روز دیگر در قالب یک نشست و مصاحبه توضیحات مفصلی در این خصوص ارائه خواهم داد.

فارغ از تلاش نیروهای سنتی اصولگرا، شنیده ها حاکی از تشکیل مجموعه ای از نمایندگان حدود ۲۰ تشکل اصولگرا در مشهد برای ایجاد یک ائتلاف متناظر با ائتلاف سنتی اصولگرایان است، به نظر می رسد در روزهای آینده صف بندی ها میان ۲ ائتلاف اصولگرایان در مشهد جدی تر شود.

آرایش اصولگرایان و اصلاح‌طلبان خراسان رضوی، چهار ماه مانده به انتخابات

اصلاح‌طلبان درگیر دوگانه تردید و "ادای تکلیف سیاسی"

اما وضعیت در اردوگاه اصلاح طلبان متفاوت و متاثر از تصمیم گیری ها در مجامع سالانه احزاب متبوع آنها در تهران است. به عنوان نمونه تشکیل کنگره سالانه حزب مردم سالاری و اظهار نظر افراد پرنفوذی چون غلامحسین کرباسچی در رد تحریم انتخابات، حداقل راه را برای نام نویسی اولیه اعضای این جریان که خود را وامدار دیدگاه های مرحوم "هاشمی رفسنجانی" می دانند، باز کرده است و برخی گروه های اصلاح طلب دیگر استان نیز از لزوم برگزاری انتخاباتی پرشور سخن گفته اند.

سرپرست حزب مردم‌سالاری، شاخه خراسان رضوی در خصوص مشارکت سیاسی این حزب به خبرنگار ایرنا گفت: مشارکت در انتخابات وظیفه و تکلیف سیاسی و ملی ماست و تاکنون شماری از همفکران ما برای حضور در این عرصه نام‌نویسی کرده‌اند.

بابک پاک‌نیا افزود: همفکران ما در استان به طور قطعی برای حضور در انتخابات اسفندماه مجلس ثبت نام کرده و اکنون منتظر اطلاعیه های بعدی وزارت کشور هستند.

سرپرست حزب مردم سالاری، شاخه خراسان رضوی ادامه داد: در خصوص انتخابات منتظر اعلام نتایج نهایی ثبت نام نامزدها هستیم و هنوز شورای مرکزی و دفتر سیاسی حزب، مصوبه خاصی برای نحوه فعالیت در این عرصه سیاسی نداشته است.

فعال سیاسی اصلاح طلب: با توجه به رسالت سیاسی و وظیفه خود تلاش خواهیم کرد تا انتخاباتی خوب و با حضور حداکثری مردم برگزار شود.

پاک نیا اظهار کرد: نحوه فعالیت سیاسی ما به این بستگی دارد که فضای سیاسی به چه شکل پیش برود و با توجه به رسالت سیاسی و وظیفه خود تلاش خواهیم کرد تا انتخاباتی خوب و با حضور حداکثری مردم برگزار شود.

اما برخی گروه های اصلاح طلب نظر متفاوتی دارند، چنانکه رییس شورای هماهنگی انجمن اسلامی معلمان خراسان رضوی فقط از حضور "برخی" تشکل های اصلاح طلب استان در فرایند پیش ثبت نام دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی سخن گفت.

حیدر خوش‌نیت در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بدون اشاره به نام این تشکل ها، افزود: فارغ از سه یا چهار تشکل اصلاح طلبی که در فرایند نام نویسی انتخابات سال جاری شرکت کرده اند، بقیه احزاب و تشکل های اصلاح طلب استان هنوز برنامه های خود را در این زمینه اعلام نکرده اند.

وی که سابقه فرمانداری مشهد در دولت دوازدهم را دارد، ادامه داد: فعالیت اصلاح طلبان هم اینک بیشتر در حد تحلیل و بررسی اوضاع است و هنوز به عنوان کنشگر سیاسی در عرصه انتخابات فعالیت میدانی نداشته اند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با ادعای اینکه برخی فعالان سیاسی چون روند اجرایی و تقنینی (قانونگذاری) کشور را به سمت یکدست شدن می بینند، رغبتی به مشارکت در فرایند انتخابات نمی‌کنند، خاطرنشان کرد:‌ این در حالی است که کسی نیز آنان را به عدم مشارکت در این عرصه توصیه نکرده است.

از سنگربندی داخلی اصولگرایان تا تصمیم کبرای اصلاح طلبان

هرچند اظهار نظر برای چگونگی سنگربندی داخلی اصولگرایان و اتخاذ یک "تصمیم واحد" برای اصلاح طلبان خراسان رضوی، زودهنگام است اما چهار ماه مانده به انتخابات ۱۱ اسفند، این جنب و جوش در میان احزاب استان، به چشم می آید.

خراسان رضوی در قالب ۱۲ حوزه انتخابیه، ۱۸ کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارد که از این تعداد پنج نماینده سهم حوزه انتخابیه مشهد و کلات است.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری یازدهم اسفند امسال برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

بهزاد نبوی اساسا «ضد انقلاب» است/ اصلاح‌طلبان با تحریم انتخابات حذف می‌شوند

مشارکت بانوان خراسان رضوی برای نمایندگی مجلس بیش از میانگین کشور است

گروهی از اصلاح طلبان خراسان رضوی در انتخابات مجلس نام نویسی کردند

اصلاحات در خراسان بدون لیست اما حامی انتخابات

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha