برگزیدگان جشنواره آواها و نواهای بومی محلی در شهرکرد معرفی شدند

شهرکرد- ایرنا- سومین جشنواره آواها و نواهای بومی محلی چهارمحال و بختیاری روز سه‌شنبه با معرفی نفرات برگزیده در شهرکرد به کار خود پایان داد.

به گزارش ایرنا، هیات داوران متشکل از داریوش اسکندری، روح‌الله کریمی و همایون آرپناهی از بین ۲۵۰ اثر ارسال شده به دبیرخانه جشنواره ۱۷ اثر را حائز رتبه و شایسته تقدیر اعلام کرد.

هیات داوران در بخش سوگینه‌ها و صیادی؛ علیرضا قاسمی را به عنوان نفر اول، ذوالفقار غیبی را به عنوان نفر دوم و حجت الله جمالوند را نفر سوم اعلام کرد.

در بخش شادینه‌ها نیز شهرام‌ و پیمان دادور به طور مشترک اول، میلاد صادقی نفر دوم و رحیم رحیمی نفر سوم شدند.

داوران همچنین در بخش کارآواها؛ جهانگیر فرامرزی را حائز رتبه اول، جمشید بالی‌پرو را حائز رتبه دوم و کوروش ابوالحسنی را به عنوان نفر سوم معرفی کردند.

اویس‌ صادقی، عادل اسدی و حسین مهری بابادی نیز در بخش شاهنامه‌خوانی به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

هیات داوران همچنین راضیه مالکی، کیان قاسم‌پور، ستایش‌ اسکندری، آدرینا منصوری و مهلا سلیمانی را در سومین جشنواره آواها و نواهای بومی محلی شایسته تقدیر اعلام کرد.

اهمیت برگزاری جشنواره‌ها در حفظ و تقویت خرده‌فرهنگ‌ها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در این آیین با اشاره به اهمیت آواهای بومی در حفظ و پاسداشت خرده‌فرهنگ‌ها اظهار داشت: برگزاری جشنواره‌ها نقش مهمی در حفظ این ارزش‌ها دارد و این جشنواره نیز در همین راستا برگزار شده است.

پیام احمدی افزود: زمینه‌سازی برای احیا و بازآفرینی بخشی از سنت‌های اصیل اقوام، ترویج هنر آوایی با تکیه بر خرده‌فرهنگ‌ها، تعامل و تبادل هنری اقوام ایرانی در نشر آداب و رسوم، آشناسازی نسل جوان با مولفه‌های هویت تاریخی و فرهنگی و شناسایی و تجلیل از پدیدآورندگان و بازآفرینان آواها و نواهای بومی محلی از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.

به گفته وی، آواها و نواهای مربوط به گاه‌گریو، آهای گل، صیادی، برزگری، شوخی‌خوانی، مشک‌زنی، لالایی، دندان‌خوانی، شیرین شیرین، شاهنامه‌خوانی، کتل‌خوانی، خرمن‌کوبی، گله‌داری، مال‌کنون و دی بلال از جمله آثار دریافتی در این جشنواره بوده است.

امام جمعه کوهرنگ نیز در این آیین اختتامیه سومین جشنواره آواها و نواهای بومی محلی این استان با تاکید بر اینکه آوای اصیل بختیاری باید جهانی شود، اظهار داشت: بختیاری‌ها در همه حوزه‌ها به ویژه در عرصه فرهنگ و هنر حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و شایسته است تا این فرهنگ فاخر به جهان عرضه شود.

حجت‌الاسلام ایوب محمدی افزود: در شرایط کنونی می‌طلبد برای همدردی و همراهی با مردم غزه و فلسطین هنرمندان بختیاری با زبان فاخر و موسیقی اصیل خود به همدردی و هم‌نوایی با این مردم بی‌گناه و مظلوم بپردازند.

بختیاری‌ها از اقوام پر افتخار ایران زمین هستند

برگزیدگان جشنواره آواها و نواهای بومی محلی در شهرکرد معرفی شدند

فرماندار کوهرنگ نیز در این جشنواره با بیان اینکه بختیاری‌های از اقوام حماسه‌آفرین و پرافتخار ایران زمین هستند، تصریح کرد: بختیاری‌ها در حوزه فرهنگ و هنر مفاخر بسیاری دارند و آواها و نواها از مهمترین داشته‌های آنها به شمار می‌رود.

شهباز اکبری ادامه داد: آواها و نواها با زندگی مردم بختیاری عجین شده است و زنان و مردان بختیاری برای انجام کارهای خود در کنار کار و تلاش با سرودن نواهایی امور روزمره خود را به پیش می‌برند.

وی یادآور شد: به فرموده رهبر معظم انقلاب بختیاری‌ها از بهترین و باوفاترین اقوام ایران‌زمین هستند و شجاعت و دلاورمردی‌های آنها زبانزد همگان است.

فرماندار کوهرنگ در این جشنواره قول برگزاری یک برنامه فرهنگی فاخر به میزبانی این شهرستان را به هنرمندان و هنردوستان استان داد.

دبیر سومین جشنواره آواها و نواهای بومی محلی استان نیز در این جشنواره استقبال هنرمندان از این جشنواره را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: ۲۵۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که برخی از این آثار از هنرمندانی خارج از استان بود.

روح‌الله غیبی‌پور افزود: این آثار در چهار بخش داوری شد که در نهایت هیات داوران ۱۷ اثر را به عنوان آثار برگزیده و شایسته تقدیر اعلام کردند.

به گزارش ایرنا، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کوهرنگ دبیرخانه جشنواره آواها و نواهای بومی محلی استان است اما با هماهنگی‌های انجام شده مکان این جشنواره از شهرستان کوهرنگ به مجمع فرهنگی هنری غدیر شهرکرد تغییر یافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha