آیت الله علم الهدی:نظام آموزش و پرورش مبانی معرفتی را به دانش ‎آموزان تعلیم دهد

مشهد-ایرنا- نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: در دوره دبستان و دبیرستان هویت و شخصیت فرد و انسانیت او پرورش پیدا می کند و نظام آموزش و پرورش باید مبانی معرفتی را به مخاطب نوجوان دانش‌‎آموز در این دوران تعلیم دهد.

به گزارش ایرنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله سید احمد علم الهدی، وی روز سه‌شنبه در دیدار با مدیران نظارت و ارزیابی عملکرد ادارات کل آموزش و پرورش در استان‌ها افزود: نبود معلم در برخی از کلاسهای درس نگرانی هایی را ایجاد کرده است و باید مسوولان به دغدغه ها از این بابت رسیدگی کنند.

وی با تأکید بر ضرورت توجه مضاعف به امر پرورش و تربیت اظهار کرد: با وجود اینکه در کشور مشکلات متعددی در حوزه‌های مختلف اعم از فرهنگ و اقتصاد وجود دارد و شاهد صبر انقلابی مردم در مواجهه با چالش‌های مختلف معیشتی هستیم، اما بروز چالش در برخی مسائل خاص، حتی در خفیف‌ترین مقیاس آن امری غیرقابل‌پذیرش است و مردم به هیچ عنوان این نواقص را تحمل نخواهند کرد.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: آموزش و پرورش یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های کشور است و به همین ترتیب، باید ساز و کار نظارتی آن نیز در زمره منسجم ترین و سازمان‎ یافته ‎ترین تشکیلات نظارتی کشور باشد. در ساز و کار نظارتی هم باید متمرکز بر عمق بخشی به جریان تربیت و پرورش بود تا این حوزه بر عرصه تعلیم و آموزش پیشی گیرد و نسلی تربیت کند که به‌ موازات دانا و عالم بودن، متعهد به وطن و ملت هم باشد.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی نظام تعلیم و تربیت کشور بر پایه چالش در عرصه‌های پرورشی است، تصریح کرد: بارها به اساتید حوزه و دانشگاه و معلمان برتر آموزش و پرورش گفته‌ام که در امر تربیت، محدود به تألیف کتاب نباشید.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: کتاب و دستورالعمل و آیین ‎نامه در این باره زیاد نوشته شده اما آن‌چه لازم است، اجرای صحیح این مبانی تربیتی است که مغفول مانده و تاکنون حتی معیار و شاخص دقیقی مشخص نشده که به‌ موازات نظارت و ارزیابی معلمان، با چه منطقی باید مربیان پرورشی را مورد ارزیابی قرار داد.

وی تأکید کرد: نظارت امروز بر معلمان پرورشی منحصر در حوزه‌های اجرایی است که چه جلساتی در کلاس حضور پیدا کرده اند، اما اینکه چه محتوایی در ذهن فرزند ملت تزریق کرده و چه به بچه‌های مردم آموزش داده اند، مسئله‌ای است که از آن غفلت می‌شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی مهم‌ترین بستر پرورش و تربیت را دوره مدرسه و تحصیل غیردانشگاهی دانست و گفت: از همان روزی که جوان در مقام دانشجو پا به دانشگاه می‌گذارد، دوره تربیت‌پذیری او تمام می‌شود زیرا فرد از مرحله وابستگی به خانواده و مدرسه و جامعه، پا در عرصه استقلال هویتی و فکری می‌گذارد و هر روز، گام‌به‌گام در این مسیر به پیش می‌رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha