بهزیستی چه خدماتی به بیش از ۲ میلیون خانوار تحت پوشش ارائه می‌دهد؟

تهران - ایرنا - ۲ میلیون و ۷۷۳ هزار و ۷۲۰ خانوار با آمارهای جدید مرکز آمار ایران تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند و این نهاد حمایتی در بخش‌های درمان اعتیاد، مشاوره،‌ آسیب‌های اجتماعی، سالمندی، مراقبت از فرزندان و توانبخشی خدمات‌رسانی می‌کند.

گروه جامعه ایرنا - تعداد مردان تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور طبق این داده‌های آماری، یک میلیون و ۶۲۵ هزار و ۸۳۵ نفر شامل خانواده‌های دارای چهار نفر و کمتر تا ۱۰ نفر و بیشتر و تعداد زنان تحت پوشش در میاین خانوارهای مورد حمایت این سازمان نیز یک میلیون و ۱۴۷ هزار و ۸۸۵ نفر هستند.

همچنین تعداد مددجویان دارای پرونده اجتماعی در سازمان بهزیستی کشور به ۷۵۷ هزار و ۴۳۰ نفر در سال گذشته رسید که در بخش آسیب‌های اجتماعی ۷۹ هزار و ۸۰۸ نفر، توانمندسازی خانواده و زنان با ۶۵۱ هزار و ۶۳۹ نفر و در حیطه کودکان و نوجوانان نیز ۲۵ هزار و ۹۸۳ نفر به شمار می‌روند.

بهزیستی چه خدماتی به بیش از ۲ میلیون خانوار تحت پوشش ارائه می‌دهد؟

همچنین تعداد معلولیت مددجویان کم‌توان تحت پوشش سازمان بهزیستی یک میلیون و ۸۳۱ هزار و ۷۶۸ نفر است که این افراد در بخش‌های اختلالات هوشی، شناختی،‌ رشدی، اعصاب و روان، جسمی و حرکتی (ارتوپدی و نورولوژیک)،‌شنوایی، بینایی و صوت و گفتار هستند.

ارائه خدمت در مراکز درمان اعتیاد به ۶۵۹ هزار نفر

تعداد مراکز درمان اعتیاد سازمان بهزیستی از ۲۳۰۴ مرکز در سال ۱۳۹۶ به ۲۲۴۵ مرکز در سال ۱۴۰۱ رسیده است و خدمت‌گیرندگان این مراکز نیز ۶۵۹ هزار و ۳۱ نفر در سال گذشته را نشان می‌دهند که این آمارهای افراد خدمت‌گیرنده نیز روند افزایشی را به دنبال دارد.

خدمات در بخش درمان اعتیاد در مراکز اقامتی بهبود و بازتوانی به افراد دارای اعتیاد در یک هزار و ۱۲۳ مرکز به ۳۳۸ هزار و ۷۳۲ نفر،‌ مراکز اجتماع درمان‌مدار با ۲۲ مرکز به سه هزار و ۹۲۸ نفر و در مراکز توانمندسازی با ۳۰ مرکز به بیش از ۲ هزار نفر ارائه شد.

بهزیستی چه خدماتی به بیش از ۲ میلیون خانوار تحت پوشش ارائه می‌دهد؟

ارائه بیش از ۹۱ هزار خدمت در مراکز کاهش آسیب اعتیاد

تعداد خدمت‌گیرندگان مراکز کاهش آسیب اعتیاد تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور در سال ۱۴۰۱ آمار ۹۱ هزار و۹۸۷ نفر را نشان می‌دهد که این خدمات در تیم‌های سیار و گذری، سرپناه شبانه، گذری سرپناه، موبایل ون و کانکس به این افراد تحت پوشش ارائه شده است.

خدمات‌رسانی به بیش از ۵۵۵ هزار نفر در مراکز آسیب‌های اجتماعی

تعداد خدمات‌گیرندگان مراکز آسیب‌های اجتماعی از سازمان بهزیستی کشور به تفکیک نوع مرکز از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۳۹۹ روند افزایشی را داشته است به طوری که از ۴۱۴ هزار و ۹۳۶ نفر به ۸۴۰ هزار و ۴۹۱ نفر رسیده و در سال ۱۴۰۱ نیز نشانگر تعداد ۵۵۵ هزار و ۵۸ نفر است.

این افراد در بخش‌های مداخله در بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی، مراکز توانمندسازی کودکان خیابانی، خط تلفن اورژانس اجتماعی، خدمات سیار اورژانس اجتماعی، خانه سلامت، حمایت از مبتلایان به اختلال هویت جنسی، مرکز حمایت و بازپروری زنان و دختران آسیب‌دیده اجتماعی، خانه امن دولتی و غیردولتی، مرکز حمایت‌های روانی - اجتماعی دختران و خانواده، مرکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده و مراکز غیردولتی و غیراقامتی حمایت و توانمندسازی زنان آسیب‌دیده اجتماعی خدمات خود را دریافت می‌کنند.

در بخش مداخله در بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی ۹۶ هزار و ۷۷۷ مورد، مراکز توانمندسازی کودکان خیابانی ۲ هزار و ۷۴۲ نفر، خانه سلامت ۴۱۰ نفر، حمایت از مبتلایان به اختلال هویت جنسی ۳۸۰ نفر، مرکز حمایت و بازپروری زنان و دختران آسیب دیده اجتماعی ۶۳۳ نفر، خانه‌های امن دولتی و غیردولتی ۲ هزار و ۳۵۴ نفر، مرکز حمایت‌های روانی - اجتماعی دختران و خانواده با یک هزار و ۴۳۸ نفر خدمت‌گیرنده، مرکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده هشت هزار و ۹۹۱ نفر و مراکز غیردولتی و غیراقامتی حمایت و توانممندسازی زنان آسیب‌دیده اجتماعی نیز ۹۳۳ نفر خدمات دریافت کردند.

بهزیستی چه خدماتی به بیش از ۲ میلیون خانوار تحت پوشش ارائه می‌دهد؟

افزایش تعداد افراد پذیرش شده در مراکز درمان اعتیاد

تعداد افراد پذیرش شده در مراکز مجاز درمان اعتیاد به موادمخدر و روانگردان‌ها موضوع ماده ۱۵ در طی دوره زمانی ۱۳۹۶تا ۱۴۰۱ نیز با رشد مواجه شده به طوری که این آمارها از یک میلیون و ۲۵۴ هزار و ۷۰۴ نفر به یک میلیون و ۵۷۰ هزار و ۲۵۶ نفر در سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.

داده‌های آماری سازمان بهزیستی کشور همچنین نشانگر افزایش تعداد مراکز مجاز درمان اعتیاد به موادمخدر و روان‌گردان‌ها به هشت هزار و ۳۳۵ مرکز است.

ارزیابی‌های جدید مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که تعداد افراد پذیرش شده در مراکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان موضوع ماده ۱۶ قانون و مجری تبصره ٢ ذیل آن به ۱۳۲ هزار و ۹۳۷ نفر رسیده که این آمارها در بخش تعداد مراکز نیز عدد ۴۹۴ را نشان می‌دهد.

بهزیستی چه خدماتی به بیش از ۲ میلیون خانوار تحت پوشش ارائه می‌دهد؟

پرداخت کمک هزینه مستمر به خانوارهای مددجوی تحت پوشش بهزیستی

براساس جدیدترین آمارهای مرکز آمار ایران، تعداد خانوارهای مددجوی دریافت کننده کمک هزینه مستمر از سازمان بهزیستی کشور به یک میلیون و ۲۳۷ هزار و ۹۶۱ خانوار می‌رسد که در بخش‌های اجتماعی، توانبخشی، حق پرستاری افراد ضایعه نخاعی و کمک هزینه امداد کودکان تقسیم‌بندی می‌شوند.

در بخش مددجویان دریافت کمک هزینه مستمر از بهزیستی در حوزه اجتماعی تعداد خانوارها به ۲۵۹ هزار و ۱۷ خانوار می‌رسند که البته بخش توانبخشی با جامعه آماری ۹۳۳ هزار و ۸۶۹ خانوار بیشترین دریافت کننده کمک هزینه مستمر از این نهاد حمایتی به شمار می‌روند.

همچنین حق پرستاری افراد ضایعه نخاعی نیز مشمول ۲۷ هزار و ۶۴۲ خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور می‌شود که از این نهاد حمایتی خدمات خود را دریافت می‌کنند.

کمک هزینه امداد کودکان نیز به عنوان یکی دیگر از خدمات سازمان بهزیستی به خانوارهای مددجوی تحت پوشش محسوب می‌شود که در این زمینه نیز ۱۷ هزار و ۴۳۳ خانوار از این خدمات بهره‌مند هستند.

۹۱۶ هزار سالمند تحت پوشش بهزیستی

تا پایان سال ۱۴۰۱ کل سالمندان تحت پوشش این نهاد حمایتی ۹۱۶ هزار و ۲۴۳ نفر به شمار می‌روند

آمارهای مرکز آمار ایران برگرفته از سازمان بهزیستی کشور نشان می‌دهد که که تا پایان سال ۱۴۰۱ کل سالمندان تحت پوشش این نهاد حمایتی ۹۱۶ هزار و ۲۴۳ نفر به شمار می‌روند. این در حالی است که ۱۰ درصد کل جامعه را افراد سالمند تشکیل می‌دهند.

این آمارها نشانگر وجود ۴۳۵ هزار و ۸۱۲ مرد سالمند و ۴۸۰ هزار و ۴۳۱ زن سالمند است که زنان سالمند نسبت به مردان آمارهای بیشتری دارند که البته تعداد همه سالمندان در سال قبل از آن ۹۴ هزار و ۴۰۸ نفر بیشتر شده‌اند.

تعداد سالمندان تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۳۹۶ روند افزایشی داشته است به گونه‌ای که در سال گذشته آمارهای این گروه از جامعه هدف نسبت به سال ۱۳۹۶ با جامعه آماری ۶۱۷ هزار و ۷۲۹ نفر رشد بالایی دارد به طوری که حدود ۳۰۰ هزار نفر در این پنج سال رشد نشان می‌دهد که در همه این سال‌ها بانوان سالمند پیشتاز دریافت خدمات از این سازمان به شمار می‌روند.

بهزیستی چه خدماتی به بیش از ۲ میلیون خانوار تحت پوشش ارائه می‌دهد؟

ارائه خدمات مشاوره و مددکاری اجتماعی

سازمان بهزیستی کشور در بخش ارائه خدمات مشاوره نیز به افراد تحت پوشش و نیازمند خدمات برنامه‌ریزی جدی دارد به طوری که در خدمات مشاوره و مددکاری اجتماعی در قالب مشاوره حضوری،‌ ارائه خدمت در کلینیک‌های مددکاری اجتماعی و صدا مشاور به صورت مشاوره تلفنی خدمات ارائه می‌دهد. همچنین در بخش خدمات پیشگیری از کم‌توانی خدماتی در پایگاه‌های غربالگری تنبلی چشم و مشاوره ژنتیک افراد از این نوع خدمات بهره‌مند می‌شوند.

براساس داده‌های آماری سازمان بهزیستی کشور تعداد مراجعان به مراکز مشاوره به ۹۳۱ هزار و ۴۸۲ تماس و در مراکز صدای مشاور به یک میلیون و ۸۲۹ هزار و ۲۰۱ تماس مشاوره‌ای به همه افراد نیازمند به مشاوره‌های مختلف ارائه شد.

پایگاه‌های غربالگری تنبلی چشم سازمان بهزیستی کشور نیز در جدیدترین داده‌های آماری به ۱۷ هزار و ۸۷۳ نفر خدمات ارائه داده است و در بخش مشاوره ژنتیک نیز آمارهای مشاوره‌ای ۲۳۹ مورد را نشان می‌دهد.

خدمات‌رسانی به ۲۲۵ نفر در بخش خدمات توان‌پزشکی مددجویان

سازمان بهزیستی یکی دیگر از برنامه‌های خود را ارائه خدمات فیزیوتراپی،‌ کاردرمانی،‌ گفتاردرمانی،‌ بینایی‌سنجی، شنوایی‌سنجی و ارتوپدی فنی به افراد و مددجویان تحت پوشش می‌داند که در این بخش ۲۲۵ مورد خدمت به گروه‌های نیازمند این خدمات ارائه داده است.

طبق داده‌های آماری، ‌بیشترین ارائه خدمات به مددجویان تحت پوشش بهزیستی کشور در بخش فیزیوتراپی، ‌شنوایی‌سنجی، کاردرمانی و گفتاردرمانی است.

بهزیستی چه خدماتی به بیش از ۲ میلیون خانوار تحت پوشش ارائه می‌دهد؟

بیش از ۲۵ هزار مراقبت از فرزندان توسط بهزیستی

جدیدترین ارزیابی‌های مرکز آمار ایران نشانگر ارائه خدمات به فرزندان تحت مراقبت در خانه یا خانواده توسط این نهاد حمایتی محسوب می‌شود که در این بخش نیز ۲۵ هزار و ۹۸۳ فرد بهره‌مند از این خدمات هستند. تعداد دختران خدمت‌گیرنده در بخش فرزندان تحت مراقبت ۱۲ هزار و ۳۳ هزار نفر و تعداد پسران تحت مراقبت نیز ۱۳ هزار و ۶۵۰ نفر به شمار می‌روند.

این آمارها نشان می‌دهد که در بخش مراقبت در خانه هشت هزار و ۳۲۸ نفر و در بخش مراقبت در خانواده نیز ۱۷ هزار و ۶۵۵ نفر از خدمات این سازمان بهره می‌برند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha