ایمن سازی راه‌های فارس با تکمیل طرح‌های نیمه تمام راهسازی

شیراز- ایرنا- محورهای مواصلاتی فارس طی سال های اخیر صحنه بروز حوادث متعدد و گاها ناگوار جاده‌ای بوده که علاوه بر خسارت های مالی، خسارت ها و آسیب های جانی جبران ناپذیری را در پی داشته است.

به گزارش ایرنا، به همین دلیل توسعه راهها، ایمن سازی محورهای مواصلاتی و کاهش نقاط حادثه خیز و تقویت و توسعه سیستم ها و ابزارهای نظارتی در سطح جاده ها با هدف کاهش حوادث رانندگی و به تبع آن کاهش تلفات ناشی از این حوادث در صدر مطالبات مردم و اهداف و برنامه های مسئولان و متولیان امر قرار داشته و دارد.

به اعتقاد برخی کارشناسان، یکی از دلایل بالا بودن آمار حوادث جاده ای در استان فارس را می توان در طول راههای این استان پهناور جست و جو کرد. دارا بودن بیش از ۲۱ هزار کیلومتر آزادراه، بزرگراه، راه اصلی، راه فرعی و راه روستایی که جایگاه بیشترین طول راه‌های کشور را در اختیار فارس قرار داده خود می تواند عاملی مهم برای قرار گرفتن این استان در رتبه های بالای حوادث جاده ای باشد.

البته در کنار نقش راه‌ها، از نقش مهم عامل انسانی و خودرو و وسیله نقلیه نیز در بروز حوادث رانندگی و وارد آمدن خسارت های جانی و مالی نمی توان غافل شد، تا آنجا که در اغلب تحقیق و بررسی ها، بیشترین نقش را متوجه عامل انسانی دانسته اند.

این مساله بیانگر این واقعیت است که در برنامه ریزی برای کاهش حوادث جاده‌ای نباید همه انرژی و هزینه را صرف ایمن سازی و توسعه راهها یا بهبود کیفیت و استاندارد خودروها کرد و در کنار آن باید در حوزه فرهنگ سازی و ارائه آموزش های همگانی در ارتباط را فرهنگ رانندگی و ترافیکی نیز تلاش و سرمایه گذاری کرد.

طی سال های اخیر در استان فارس برنامه ها و اقداماتی در جهت کاهش حوادث ترافیکی در دستور کار مسئولان قرار گرفته است که در حوزه توسعه راهها، آمارها نشان می دهد کارهای خوبی در این زمینه انجام گرفته به نحوی که تا حدودی نیز به کاهش تلفات کمک کرده است.

به گفته رئیس اداره عملیات پلیس راه فارس، در نوروز ۱۴۰۲ تعداد جان باختگان ناشی از حوادث رانندگی در سطح جاده های فارس نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش ۱۹ درصدی داشته است، هرچند در تعداد تصادفات افزایش ۶۵ درصدی را شاهد بوده ایم که این مساله بیانگر فراوانی ناهنجاری های ترافیکی است که بر لزوم سرمایه گذاری در حوزه تقویت فرهنگ رانندگی تاکید می کند.

ایمن سازی راه‌های فارس با تکمیل طرح‌های نیمه تمام راهسازی

یکی از شاخص ترین پروژه های حوزه راهسازی کشور و استان که با بهره برداری از آن انتظار می رود کاهش حوادث جاده ای را در استان فارس شاهد باشیم، پروژه آزادراه شیراز - اصفهان است که ۶ قطعه آن به طول۲۱۲ کیلومتر صبح روز پنجشنبه بیستم مهرماه ۱۴۰۲ با حضور رییس‌جمهور افتتاح شد، پروژه ای که در کنار کاهش ۲ ساعته زمان سفر و کاهش مصرف سوخت، امید است که بتواند به کاهش سالانه ۵۵۰ نفر کشته و مصدوم ناشی از حوادث جاده ای و کاهش خسارت سوانح جاده‌ای به میزان بیش از سه هزار میلیارد ریال نیز کمک کند.

علاوه بر آزادراه، در سفر رئیس جمهور به استان فارس شاهد افتتاح رسمی ١٠١ کیلومتر بزرگراه شامل ٢٩ کیلومتر بزرگراه جهرم – لار – بندرعباس، هشت کیلومتر بزرگراه قدیم فسا – داراب، پنج کیلومتر بزرگراه مرودشت – درودزن، ٢٢ کیلومتر بزرگراه فسا – داراب، ۱۹ کیلومتر بزرگراه نی ریز – قطرویه، ۱۰ کیلومتربزرگراه لار – بستک و ۱۰ کیلومترراه اصلی لار به احشم بودیم.

بهسازی روکش آسفالت، احداث راههای روستایی و اصلاح نقاط حادثه خیز از دیگر پروژه‌هایی بود که جمعا به ارزش ۳۶ هزار میلیارد ریال همزمان با سفر دوم رئیس جمهور به استان فارس به طور رسمی به بهره برداری رسید.

ایمن سازی راه‌های فارس با تکمیل طرح‌های نیمه تمام راهسازی

۹۳۲ کیلومتر راه در دست ساخت در فارس
مدیرکل راه و شهرسازی فارس گفت: هم اکنون در این استان شاهد اجرای ۹۳۲ کیلومتر پروژه راهسازی به ارزش ۲۳۳ هزار میلیارد ریال هستیم.

محمود رضا طالبان در گفت و گو با ایرنا افزود: از این میزان، ۵۷۲ کیلومتر در قالب راه اصلی و ۳۶۰ کیلومتر در قالب بزرگراه در حال ساخت است.

وی ادامه داد: از مهمترین راههای اصلی در حال ساخت می توان به محور فیروزآباد، قیر، خنج، محور سورمق، اقلید، یاسوج، محور فسا، جهرم، قیر، محور ارسنجان، کُره‌ای، هرات، محور خرامه، نی‌ریز، محور سعادت شهر، ارسنجان، خرامه، سروستان، باب انار، محور تخت طاووس، ارسنجان، محور کازرون، فراشبند، فیروزآباد، محور کُره‌ای، مزایجان، محور بوانات، صفاشهر و محور دولت آباد، زرین دشت اشاره کرد.

او اظهار کرد: همچنین مهمترین بزرگراه‌های در حال ساخت نیز شامل بزرگراه فسا، دارب، گهکم، بزرگراه جهرم، لار، بندرعباس، بزرگراه شیراز، جهرم، بزرگراه فسا، استهبان، نی‌ریز، قطرویه، بزرگراه شیراز، دشت ارژن، قائمیه، کنارتخته، دالکی، بزرگراه شیراز، کوار، فیروزآباد، جم، بزرگراه شیراز، سپیدان، یاسوج، بزرگراه مرودشت، درودزن و بزرگراه تنگ خیاره، لپویی می شود.

مدیر کل راه و شهرسازی فارس گفت: ۲۰۶ کیلومتر از ۹۳۲ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در دست اجرا در استان تا پایان امسال قابل بهره برداری خواهد بود.

ایمن سازی راه‌های فارس با تکمیل طرح‌های نیمه تمام راهسازی

بهره برداری از ۱۰۳ پروژه راهداری فارس در سفر رییس جمهور
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس هم گفت: همزمان با سفر دوم رئیس جمهوری و هیات دولت به این استان، شاهد بهره برداری از ۱۰۳ پروژه حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس با ۱۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار بودیم.

علیرضا راستیار افزود: از جمله این پروژه‌ها می‌توان به راه روستایی، نگهداری راه‌ها، ایمنی حریم راه، رفع نقاط حادثه خیز و نگهداری ابنیه فنی اشاره کرد که نقش قابل توجهی در ایمن سازی تردد و کاهش حوادث جاده ای و تلفات ناشی از آن خواهد داشت.

وی ادامه داد: همچنین در این سفر همزمان عملیات اجرایی ۹۳ پروژه راهداری نیز با اعتباری بالغ بر ۱۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آغاز شد.

او اظهار کرد: از دیگر پروژه هایی که در این سفر شاهد افتتاح آنها بودیم می توان به ۱۰ پروژه حوزه نگهداری راه‌ها، ۵۰ پروژه حوزه ایمنی و حریم راه‌ها، چهار پروژه حوزه نگهداری ابنیه فنی، هشت پروژه راه روستایی و ۲۱ پروژه رفع نقاط حادثه خیز اشاره کرد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و هیات دولت در دومین دور از سفر استانی خود روزهای پنجشنبه و جمعه (بیستم و بیست و یکم مهرماه) میهمان مردم استان فارس بودند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha