تامین زیرساخت‌ مسکن در خراسان جنوبی ۵۰ هزار میلیارد ریال نیاز دارد

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: تامین زیرساخت‌های ۴۲ سایت طرح نهضت ملی مسکن در این استان بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد قناعت سه‌شنبه‌ شب در نشست شورای مسکن استان اظهار کرد: در طرح نهضت ملی مسکن استان، ساخت مسکن به صورت ویلایی (حیاط دار) دنبال می‌شود و مردم خودشان پای کار ساخت و ساز هستند لذا این طرح با سرعت انجام خواهد شد.

وی گفت: در اردیبهشت یا خرداد سال آینده شاهد خانه‌های ساخته شده این طرح در استان خواهیم بود که با مشکل تامین آب و برق مواجه می شوند لذا در تامین منابع برای زیرساخت مسکن از اکنون باید چاره اندیشی شود.

استاندار خراسان جنوبی از تامین تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن توسط بانک های عامل خبر داد و گفت: این مهم خبر خوشی برای متقاضیان است و بانک های مرکزی تهران برای تامین منابع قول مساعد دادند که امیدواریم محقق و اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه در هفت ماه امسال ۲۳ جلسه شورای مسکن برای رفع مشکلات طرح نهضت ملی مسکن در استان برگزار شد افزود: تمامی وزرا، استانداران و دستگاه های متولی طرح نهضت ملی مسکن پای کار هستند تا شعار مسکن دولت سیزدهم محقق شود که اتفاق خوبی است.

قناعت با بیان اینکه تامین مسکن برای اقشار مختلف در کشور و استان به طور ویژه پیگیری می شود اظهار کرد: در طرح نهضت ملی مسکن، خراسان جنوبی در شناسایی و الحاق زمین جزو استان های پیشرو در کشور است.

وی افزود: گزارشی از برخی مشکلات مربوط به طرح نهضت ملی مسکن از جمله صدور پروانه ساختمانی و افزایش تسهیلات مسکن در نشست ۲۶ مهر هیات دولت مطرح و رفع شد اما بحث تامین منابع برای تسهیلات نهضت ملی مسکن از مواردی است که باید همه بانک ها برای رفع آن همکاری کنند و تنها بانک مسکن عهده دار آن نباشد.

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: پیشنهاد شده برای تامین تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن خط اعتباری ویژه با عاملیت بانک ها دیده شود تا این طرح با سرعت بیشتری اجرا شود.

وی با اشاره به تامین زیرساخت های سایت های طرح نهضت ملی مسکن گفت: مقرر شده یک سوم هزینه زیرساخت را صندوق توسعه مسکن وزارت راه و شهرسازی، یک سوم را وزارت نیرو و یک سوم را سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تقبل کنند، این مهم باید پیگیری شود تا یک سوم ها به مساوات اجرا شود.

قناعت افزود: زمین های طرح نهضت ملی مسکن در شهر بیرجند و زعفرانیه از اراضی خوبی هستند که به جامعه حمایتی استان واگذار شده است که باید از انبوه سازان سایت زعفرانیه قدردانی کنیم که جزو سایت های نمونه کشوری بوده و ۹۰۰ واحد نیز تا دهه فجر آماده بهره برداری می شود.

مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و حقوق شهروندی وزارت راه و شهرسازی هم در این نشست خواستار همراهی بانک‌ها در تامین تسهیلات مسکن شد و گفت: عاملان عدم پیشرفت نهضت ملی مسکن به رئیس جمهور معرفی می‌شوند.

حسین مذنب افزود: مشکلات تسهیلات مسکن و همراهی بانک‌های این استان توسط استاندار خراسان جنوبی در شورای عالی مسکن مطرح شود.

معاون فنی و مهندسی سازمان ملی زمین و مسکن هم گفت: بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات مسکن مشکلی ندارند لذا باید همراهی کنند.

صادقیان افزود: بانک‌ها در جلسات اعلام می‌کنند مشکلی نداریم اما در اجرا کوتاهی می‌کنند.

وی گفت: فهرست بانک‌هایی که اهمال می‌کنند باید گزارش شود چراکه بانک‌ها باید همچنان پیگیر طرح نهضت ملی مسکن باشند و مشکلات را رفع کنند.

تامین زیرساخت‌ مسکن در خراسان جنوبی ۵۰ هزار میلیارد ریال نیاز دارد

مدیرکل دفتر طرح‌های شهرسازی وزارت راه و شهرسازی هم در این جلسه گفت: خراسان جنوبی جزو استان‌های پیشرو کشور در الحاق و واگذاری زمین به متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن است.

محمد سرلک افزود: قرار بود ۲۲ هزار قطعه زمین را برای جامعه حمایتی خراسان جنوبی تامین کنیم اما اکنون به ۳۶ هزار نفر رسیده که نسبت به برنامه جلوتر است و در بیرجند آخرین الحاقات مشخص شده لذا مشکلی نداریم.

وی تصریح کرد: احتکار زمین جزو بحث‌های اولویت دار دولت مطرح شده است و زمین‌های مسکونی باید برای ساخت و ساز به کار گرفته شوند همچنین بخش خصوصی را باید ترغیب به ساخت و ساز کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی هم اظهار کرد: کرد: ۵۰ هزار متقاضی مسکن در خراسان جنوبی هر کدام نیازمند ۵۵۰ میلیون تومان تسهیلات هستند.

علیرضا عباس زاده ادامه داد: این تسهیلات باید توسط چهار بانک ملی، ملت، تجارت و صادرات پرداخت شود.

وی گفت: از این تعداد به ۳۰ هزار نفر زمین تحویل شده است که ۱۵ هزار نفر قبل از سال پروانه ساختمانی گرفتند و مابقی به دلیل قانون تامین اجتماعی دست نگه داشتند و پروانه نگرفتند.

معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: روال تامین اجتماعی به روال قبل برگشته است و باید در شورای عالی مسکن پیگیری شود تا روستائیان از تخفیف برخوردار شوند.

وی گفت: در حاشیه شهرهای استان خراسان جنوبی برای ویلایی سازی، ۲۰ هزار قطعه زمین مشخص کرده‌ایم که به زودی زمین به مردم تحویل خواهد شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: تسهیلات مسکن روستایی به متقاضیان مسکن در حاشیه شهرهای خراسان جنوبی تعلق می گیرد.

قاسم تنها افزود: برای طرح نهضت ملی مسکن از طرف این بنیاد ۱۰ هزار قطعه زمین در استان واگذار خواهد شد که تا ۲۰ هزار قطعه افزایش می یابد.

وی گفت: در مجموع ۲۰ هزار قطعه زمین در حریم شهرها و روستاهای استان مشخص شده که با بعد از برگزاری نخستین نشست شورای برنامه‌ریزی که برگزار شود وارد تحویل زمین به متقاضیان خواهیم شد، البته نقشه برداری زمین ها آغاز شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی افزود: الحاقات زمین انجام شده و چون در شهر بیرجند مجتمع سازی انجام می شود اما در حاشیه شهرها زمین به صورت ویلایی به مردم واگذار می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم در این نشست با اشاره به اینکه برای آسفالت سایت های طرح نهضت ملی مسکن نیاز به کمک وزارت راه و شهرسازی داریم گفت: در طرح نهضت ملی مسکن برای ۱۹ هزار نفر مسکن حمایتی تکلیف شده و مقرر شد راه و شهرسازی زمین را برای واجدین شرایط با استعلام فرم سبز تامین کند که تاکنون اقدامات خوبی داشته ایم.

میرمحمد مودی افزود: تاکنون سه هزار و ۸۷۰ هکتار زمین در قالب ۴۷ سایت در استان تامین شده است که از این میزان ۴۳ سایت با هزار و ۵۳۴ هکتار طرح آن انجام و قراردادهایی با متولیان امر منعقد شده است.

وی گفت: در این راستا هزار و ۵۰۰ هکتار زمین که آماده سازی آن در دست اجراست به طور متوسط حدود ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha