سکاندار جدید ستاد اجرایی فرمان امام(ره) کیست؟

تهران - ایرنا - پرویز فتاح که سابقه حضور در قوه مجریه و نهادهای اقتصادی و عمرانی را در کارنامه اجرایی خود دارد، هفتم آبان ماه با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به ریاست ستاد اجرایی فرمان امام (ره) منصوب شد.

به گزارش ایرنا، سید پرویز فتاح متولد سال ۱۳۴۰ و دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است که در دولت نهم توانست رأی اعتماد مجلس را برای وزارت نیرو کسب کند و چهار سال در این مسئولیت ایفای نقش داشته باشد.

در سال ۸۸ و با پایان یافتن دولت نهم، وی به سپاه بازگشت و تا سال ۱۳۹۴ مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه بود که در زمینه های عمرانی نیز فعاال است؛ پس از آن با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به ریاست کمیته امداد امام خمینی(ره) رسید و تا سال ۹۸ در این مسئولیت ماند.

در سال ۹۸ بار دیگر با حکم رهبر معظم انقلاب، فتاح این بار به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی رفت و تا به امروز سکان مدیریت این مجموعه فرهنگی، اقتصادی و عمرانی را بر عهده داشت که ساخت آزادراه تهران - شمال یکی از مهمترین پروژه‌های در دست اجرای آن است.

فتاح که از جمله مدیرانی است که نشان ملی مدیر برگزیده جهادی را دریافت کرده، با حکم امروز رهبر معظم انقلاب، برای سومین بار متوالی به ریاست یکی از نهادهای انقلابی تاثیرگذار در امور اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منصوب شده است؛ پیش از این «محمد مخبر» ریاست این نهاد را بر عهده داشت که در ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم به معاون اولی رییس جمهور انتخاب شد و در بیش از دو سال و نیم گذشته همزمان مدیریت این مجموعه را عهده دار بود؛ مخبر از سال ۸۶ رییس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) بود.

ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در سال ۱۳۶۸ و به دنبال فرمان تاریخی ایشان برای در اختیار گرفتن همه وجوه و اموال مجهول‌المالک بلاصاحب، ارث بلاوارث و اموالی که بابت تخمیس و خروج از ذمه و اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی و دیگر قوانین، در اختیار ولی فقیه قرار گرفته‌است، شکل گرفت.

این نهاد در بیش از سه دهه فعالیت خود تلاش کرده است تا با فعالایت های اجتماعی و اقتصادی و بکارگیری کارآفرینان، مخترعان و نخبگان کشور فعالیت های اقتصادی را سامان داده و در کنار آن محرومیت زدایی از استان های کمتر توسعه یافته را نیز پیگیری نماید.

ستاد اجرایی فرمان امام فعالیت های اقتصادی و کارآفرینی خود را در دو گروه «تدبیر» و «مفید» و نیز بنیاد «برکت» و «۱۵ خرداد» ساماندهی کرده است و در حوزه مسئولیت های اجتماعی و محرومیت زدایی نیز بنیادهای «احسان» و «برکت» فعالند.

بر این اساس، بنیاد احسان در زمینه خدمت رسانی به مناطق محروم از جمله در زمینه امور بهداشت و درمان و آموزش فعال است و بنیاد برکت به دنبال اشتغالزایی و توسعه روستایی، ساخت مدرسه و مراکز درمانی در مناطق محروم است.

در گروه تدبیر نیز فعالیت ها در دو حوزه «هلدینگ کشاورزی» و «گروه دارویی برکت» تمرکز یافته و در گروه مفید فعالیت ها بر کلان پروژه‌هایی در حوزه پتروشیمی و معدن استوار است.

در این میان بنیاد ۱۵ خرداد نیز علاوه بر فعالیت های اقتصادی، در زمینه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی فعال است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha