۳ آبان ۱۴۰۲، ۱۴:۲۸
کد خبر: 85270071
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گشایش دهمین جشنواره جوزغند و صنایع دستی نراق+ فیلم

خمین - ایرنا - دهمین جشنواره صنایع دستی و سوغات محلی (جوزغند) روز چهارشنبه با حضور جمعی از مسئولان استان مرکزی و مدیران محلی این منطقه در موزه مردم شناسی شهر تاریخی نراق شهرستان دلیجان گشایش یافت.

شهردار نراق در حاشیه این آیین به خبرنگار ایرنا گفت: این نمایشگاه با هدف حمایت از مشاغل خانگی، تقویت بنیه اقتصادی خانوارها، رونق گردشگری در محله سفلی میدان عصاران نراق دایر است.

«مهدی جلالی» افزود: این نمایشگاه شامل ۱۷ غرفه عرضه جوزغند، عرقیجات، صنایع دستی، گل و گیاه، عسل و سنگ زینتی است.

وی بیان کرد: در این نمایشگاه مراحل پخت با کیفیت‌ترین شیرینی کشور (جوزغند) نمایش داده می‌شود.

شهردار نراق اظهار کرد: غرفه‌های صنایع دستی و عرضه محصولات کشاورزی نیز در این نمایشگاه دایر است تا صنایع دستی و مزیت‌های کشاورزی شهرستان دلیجان معرفی شود.

جلالی ادامه داد: کارگاه های جوزغند، گلاب و عرقیات و پخت نان سنتی نیز در این نمایشگاه دایر است.

وی اظهار کرد: گلیم، فرش ابریشمی، عسل و گردو نیز از دیگر محصولات ارایه شده در این نمایشگاه است.

شهردار نراق گفت: جوزغند از شیرینی‌های پرطرفدار و سالم است که همه خانوادهای نراقی آن را به طور سنتی در خانه‌های خود تولید و عرضه می‌کنند و به تازگی کارگاهی نیز در این راستا راه‌اندازی شده است.

جلالی توضیح داد: برای تولید این نوع شیرینی مقوی، محصولات تولیدی شهرستان جوابگو نیست و از شهرستان‌های اطراف نیز تهیه محصول می‌شود.

وی یادآور شد: جوزغند به عنوان دستاورد بومی نراق است و سالانه در جریان برگزاری جشنواره، علاقه مندانی از داخل و خارج کشور برای تهیه این محصول، به شهر تاریخی نراق سفر می‌کنند و یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهرستان محسوب می‌شود.

دهمین نمایشگاه صنایع دستی و سوغات محلی نراق از سوم تا پنجم مهرماه جاری برای بازدید عموم دایر است.

جوزغند نوعی شیرینی قدیمی منحصر به فرد و سوغاتِ شهر تاریخی نراق است که شیوه تهیه آن، سینه به سینه از نسل‌های پیشین توسط زنان و دختران نراق حفظ شده است.

برای تهیه این محصول، هلو، زردآلو، آلو محلی پوست کنده در معرض آفتاب نیمه خشک می‌شود و پس از چند روز، با خارج کردن هسته آن، مخلوطی از آرد مغز بادام، گردو، شکر، هل و آرد نخودچی درون آن قرار می گیرد.

این مخلوط خوراکی دوباره در معرض آفتاب قرار گرفته تا به طور کامل خشک شود و سپس توسط یک رشته نخ به شکل دانه‌های تسبیح به هم متصل و آن را در محل خشک و خنک برای مصرف آجیل شب عید و ایام زمستان ذخیره می‌کنند.

جوزغند در دی‌ماه سال ۱۳۹۴ در میراث فرهنگی ناملموس (معنوی) ایران به شماره ۱۱۳۰ به ثبت رسیده است.

۱۳ اثر باستانی، تاریخی شهر نراق به ثبت ملی رسیده است که مهمترین آن ها شهاب سنگ آسمانی، بازار و کاروانسرای شمس السلطنه، امامزاده یحیی، مسجد پایین، مسجد جامع، امامزاده سلیمان و آب انبار حاج مهدی است.

نراق در جنوب استان مرکزی و از توابع شهرستان دلیجان است که چهارهزار نفر جمعیت دارد و حدود ۱۴۰ کیلومتر با اراک فاصله دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha