۳ آبان ۱۴۰۲، ۱۴:۳۲
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85270436
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تحولات غزه؛ امید روسیه و چین به تغییر بازی به زیان آمریکا

تهران- ایرنا- خبرگزاری فرانسه در یک گزارش با اشاره به اینکه آمریکا در موضوعات مختلف علیه چین و روسیه وارد میدان بازی می‌شد، نوشت که با جنگ میان حماس و اسرائیل، مسکو و پکن به تغییر بازی به زیان واشنگتن امید دارند.

به گزارش ایرنا، در گزارش امروز چهارشنبه این رسانه فرانسوی آمده است: از زمان تهاجم روسیه به اوکراین، آمریکا به دنبال منزوی کردن روسیه و اعمال فشار بر چین برای فاصله گرفتن از مسکو بوده است. با جنگ در خاورمیانه، روسیه و چین به دنبال تغییر شرایط هستند.

ایالات متحده، روسیه را به عنوان برهم زننده نظم بین المللی در شورای امنیت سازمان ملل متحد معرفی کرده و جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به سازمان ملل قول داده که واشنگتن از حق وتوی خود به صورت محدود استفاده کند. اما آمریکا پیش تر رفت و یک پیش نویس قطعنامه که به اندازه کافی در دفاع از متحد صهیونیستش نبود را وتو کرد.

روسیه می‌گوید که آمریکا از طریق تقویت نظامی اسرائیل این درگیری را تشدید کرده در حالیکه چین به وتوی پیش نویس قطعنامه توسط آمریکا و اقدامات رژیم صهیونیستی انتقاد کرده است.

لزلی وینجاموری، مدیر برنامه ایالات متحده در چتم هاوس به خبرگزاری فرانسه گفت: این منطقه‌ای نیست که واشنگتن بخواهد ردپای سنگینی داشته و فعالانه در آن مشارکت داشته باشد. در عین حال، بایدن به صورت ویژه و عمیق به اسرائیل متعهد است.

او گفت: چین به صورت کامل مایل است که تمرکز استراتژیک آمریکا را به سمت منطقه‌ای بکشد که نمی‌خواست جذب آن شود، اما اکنون از روی میل این کار را انجام می‌دهد.

یوجین رومر مدیر برنامه روسیه و اوراسیا در «بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی»، گفت: هیچ‌کس انتظار ندارد روسیه در اینجا نتیجه‌ای به دست آورد؛ هر نوع آتش‌بس یا هر نقشی در تلاش برای مذاکره بمنظور آزادی اسیرها.

رومر ادامه داد: از سال ۲۰۲۲، همه مسائل حول اوکراین می چرخید، بنابراین این فاجعه، هدیه ای برای پوتین بود زیرا ناگهان توجه‌ها از سمت روسیه منحرف شد.

چین نیز در این میان نماینده‌ای به منطقه خاورمیانه فرستاده که بر حمایت از آرمان فلسطین تاکید کرده است.

جاناتان فولتون کارشناس شورای آتلانتیک در مورد نقش چین در خاورمیانه به خبرگزاری فرانسه گفت که پکن در پیام خود این بحران را «فرصتی برای امتیاز گرفتن از ایالات متحده» می‌بیند.

او گفت که چین احتمالاً امیدوار است به نوبه خود از حمایت جهان عرب و اسلام برای اولویت‌های خود مانند به حاشیه راندن مساله تایوان برخوردار شود. بیشترین علاقه پکن به خاورمیانه همچنان بحث اقتصادی است چرا که دومین اقتصاد بزرگ جهان به شدت به نفت وارداتی وابسته است.

چین با منابع محدود امنیتی و دیپلماتیک خود در خاورمیانه، منافع دوجانبه‌ای در متمرکز نگه داشتن ایالات متحده بر بحران دارد.

این کارشناس مسائل چین ادامه داد: بدیهی است که برای چین، بهتر است ایالات متحده در خاورمیانه و خلیج فارس گرفتار شود. اما اگر واشنگتن به ارائه معماری امنیتی که خاورمیانه را حفظ می‌کند ادامه دهد، پکن مجبور نخواهد بود به تنهایی کاری که به تلاش، منابع و توجه زیادی نیازمند است را انجام دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha