سند راهبردی حوضه آبخیز دریاچه ارومیه تهیه می‌شود
عکس آرشیوی از دریاچه ارومیه

گرگان - ایرنا - مدیر مرکز بین‌المللی مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز کشور گفت: سند راهبردی پایلوت برای آبخیر اترک در ۲ استان گلستان و خراسان شمالی و دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی در تهیه خواهد شد.

به گزارش ایرنا، حمید نوری روز چهارشنبه در نشست مشترک مدیریت جامع حوضه های آبخیز با هدف تهیه سند راهبردی پایلوت حوضه آبخیز اترک و دریاچه ارومیه در گرگان، اظهار کرد: مطالعات طرح‌های پایلوت مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز از سوی این مرکز در استان آذربایجان شرقی در حوضه آبخیز شبستر (زیرمجموعه آبخیز دریاچه ارومیه) در ۱۸۵ هزار و ۲۵۷ هکتار، استان گلستان در حوضه آبخیز اترک - گلستان به وسعت ۸۱۹ هزار هکتار و استان خراسان شمالی در حوضه آبخیز اترک در ۴۸۰ هزار و ۷۸۹ هکتار آغاز شده است.

وی ادامه داد: حوضه‌هایی برای اجرای طرح‌های پایلوت مدیریت حوضه‌های آبخیز در اولویت انتخاب قرار می‌گیرند که ضمن داشتن مشکلات در موضوع سلامت و تاب‌آوری حوضه‌های آبخیز، در گذشته پروژه‌هایی در زمینه‌هایی همچون سیلاب، جنگل، مرتع و آبخوانداری در آن مناطق انجام شده و در زمان حاضر نیاز به یک مطالعه جامع در آن مناطق احساس می‌شود.

نوری افزود: این اقدام برای خروج از بخشی‌نگری و تمرین هم‌افزایی فرایندی، برنامه‌ریزی شده و برای مطالعات این سه حوضه آبخیز با اعتباری افزون بر ۴۵ میلیارد ریال براساس موافقت‌نامه‌هایی در دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری در سال ۱۴۰۱ مصوب شده است.

طرح‌های پایلوت‌ مدیریت حوضه‌های آبخیز در سه استان کشور در سطح بیش از یک میلیون و ۴۸۸ هزار هکتار با هدف حفاظت از منابع طبیعی، پایداری معیشت جوامع محلی و امنیت غذایی و زیستی اجرا می‌شود.

سند راهبردی حوضه آبخیز دریاچه ارومیه تهیه می‌شود

اصول حکمرانی منابع طبیعی

وی گفت: برنامه‌ مرکز بین المللی حوضه‌های جامع آبخیز و منابع زیستی در مناطق خشک و نیمه خشک بر اساس اصول ده گانه حکمرانی منابع طبیعی و در راستای حفاظت از منابع طبیعی، محیط زیست و تنوع زیستی، جلوگیری از تخریب سرزمین و تحقق عدالت اجتماعی و اقتصادی طراحی شده است.

نوری خاطرنشان کرد: در نظام حکمرانی منابع طبیعی باید تغییر و تحول ایجاد شود تا مدیریت جامع حوضه آبخیز بتواند به رفع مسایل جدی و اولویت دار منابع طبیعی، امنیت آب و امنیت غذای کشور به طور جدی کمک کند.

وی یادآور شد: عمده برنامه‌های این مرکز برای توانمندسازی جوامع محلی و حفاظت از منابع طبیعی بر پایه توجه به پیوست‌های مشارکت و یادگیری و پایداری و استمرار در برنامه مشارکت در سایه آموزش و ترویج بوده و در این راستا امسال برنامه آموزشی برای توانمندسازی تصمیم گیران و ذی ربطان با مشارکت اداره کل آموزش و ترویج سازمان اجرا می‌شود.

نوری همچنین با اشاره به اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت، افزود: برای اجرای این طرح، استفاده از ظرفیت پروژه های آبخیزداری و مدیریت جامع و توجه به ارتقای اکولوژیک ظرفیت‌ زیستی بوم سازگان باید با هماهنگی همه ارگان‌ها داشته و به مردم در هرم تصمیم‌سازی نقش جدی و کلیدی داده شود.

اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور به مدت چهار سال، از یک سند پشتیبان برخوردار بوده و این سند توسط دفتر شورای عالی جنگل و با همکاری معاونت امور جنگل تهیه و در اختیار صاحب نظران، اساتید، مدیران و مرکز تحقیقات جنگل‌ها و مراتع قرار گرفته و از سال ۱۴۰۲ به اجرا در آمده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha