۳ آبان ۱۴۰۲، ۱۵:۰۴
کد خبرنگار: 2239
کد خبر: 85270628
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بانکهای عضو کمیسیون هماهنگی البرز ۱۰ برابر سپرده ها وام پرداخت کردند

کرج – ایرنا- دبیر کمیسیون هماهنگی بانکها و رییس شعب بانک ملی استان البرز با اشاره به طرح برخی مباحث در خصوص ناترازی و کم کاری بانکهای استان اعلام کرد: امسال بانکهای البرز ۱۰ برابر سپرده های جذب شده تسهیلات پرداخت کرده اند.

یوسفعلی مهرپویا روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بانکهای عضو کمیسیون هماهنگی استان در مجموع ۳۰۰ هزار میلیارد ریال از فروردین ماه تا پایان شهریور ماه امسال تسهیلات پرداخت نموده اند.
رییس کمیسیون هماهنگی بانکهای استان البرز گفت :شبکه بانکی البرز ناتراز نیست ولی بیماری بانکی به شدت مسری است و باید همه در تلاش برای رفع ناترازی باشند.
مهرپویا با اشاره به اینکه کل شبکه بانکی البرز به لحاظ نسبت مصارف رتبه بسیار پایین دارند، افزود شبکه بانکی خصوصی در اصلاح این نسبت مهم با هدف اعطای تسهیلات در استان باید برنامه مدون داشته باشد.
وی بیان کرد: در بحث پرداخت ، بانک ملی البرز بیشترین پرداخت را در بین سایر بانکهای استان داشته است.
دبیر کمیسیون هماهنگی بانکهای استان البرز گفت : نسبت مصارف بانک های عضو کمیسیون هماهنگی بانک های این استان ۶۵ درصد است که با احتساب بانک های خصوصی این نسبت به حدود ۲۷ تا ۲۸ درصد می رسد.
وی اظهار کرد: البته بانک مسکن استان البرز از نظر نسبت مصارف بیش از ۱۰۰ درصد عملکرد دارد و این به دلیل تخصصی بودن آن است و نسبت مصارف بانک ملی البرز نیز نیاز به ارتقا دارد که نسبت به سنوات قبل ترمیم شده است .
اصلاح نسبت مصارف بانکی نیاز به برنامه زمان بندی شده دارد
دبیر کمیسیون هماهنگی بانکهای استان البرز گفت: اصلاح نسبت مصارف بانکی در استان با هدف منتفع شدن مردم استان نیازمند برنامه زمان بندی شده است.

وی ادامه داد: ۱۱ هزار نفر از شبکه بانکی عضو کمیسیون هماهنگی بانکهای استان از فروردین تا پایان شهریور ماه امسال وام قرض الحسنه ازدواج به میزان ۲۰ هزار میلیارد ریال و ۹ هزار نفر وام قرض الحسنه فرزند آوری به میزان پنج هزار میلیار دریافت کرده اند که در مقایسه با کل سال قبل ۴۰ درصد رشد داشته است.
مهرپویا با بیان اینکه در طرح نهضت ملی مسکن شبکه بانکی البرز خوب وارد عمل شده است، گفت : البته دراین بخش یک ضعف عمومی وجود دارد که روند تقویت آن آغاز شده است.
رییس شعب بانک ملی استان البرز افزود: امسال بانک ملی قرارداد تامین تسهیلات ساخت ۲ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی را با اداره راه و شهرسازی استان نهایی کرده و ۲ هزار واحد دیگر در شهرهای مهستان ، نظرآباد و گلسار در دست بررسی است.
وی اظهار کرد: بانک ملی در صورت تحقق این قرارداد رتبه نخست بانکهای استان را در طرح نهضت ملی مسکن کسب خواهد کرد و اکنون در رتبه چهارم است. در بحث ودیعه مسکن بانک ملی طی سه ماه ۸۰۰ فقره تسهیلات پرداخت کرده است و دربخش های کشاورزی و صنعت هم اعتبار لازم دیده شده است و تا الان پرداختی های خوبی داشتیم.
دبیر شورای هماهنگی بانکهای استان البرز در تعریف مفهوم ناترازی گفت : به طور کلی ناترازی به معنای ورشکستگی بانک ها نیست حتی بانک در شرایط ناترازی سود آور هم هست؛ باید نوع ناترازی بانکی را شناخت بعد برای آن راهکار اتخاذ کرد؛ ۲ نوع ناترازی وجود دارد یکی از نگاه حسابداری دوبل و دیگری در مفهوم اقتصادی است . در مفهوم حسابداری ناترازی وجود ندارد اما در مفهوم اقتصادی می شود ناتراز بود.
مهرپویا در توضیح بیشتر بحث ناترازی افزود: در مورد ناترازی ۲ حالت داریم که یکی ناترازی به صورت طبیعی در شبکه بانکی در همه دنیا وجود دارد که ناترازی بین منابع و مصارف شناخته شده است. یعنی تناسب بین سپرده گذاری و وام دهی که این امر طبیعی است ؛ یک سال یک بانک دارای تراز منفی اما سال بعد مثبت است.
وی ادامه داد: اگر تراز یک بانک منفی شد از شبکه بانکی یا بانک مرکزی استقراض می کند و باید هرچه سریع تر از این موقعیت خارج شود؛ البته این امر در نظام بانکی پیش میاید ولی نباید استمرار داشته باشد.
دبیر کمیسیون هماهنگی بانکهای استان البرز با بیان اینکه امانتداری سپرده های قرض الحسنه و سرمایه های مردم برای نظام بانکی هزینه بر است ، گفت : به عنوان مثال حساب قرض الحسنه پس انداز یک نوع حساب است که در ظاهر برای جذب آن هیچ پولی به مردم داده نمی شود اما همین قرض الحسنه قیمت تمام شده آن هشت درصد است.
وی ادامه داد: سپرده گذاری مردم توسط بانک با هر نرخی با قیمت بیشتر از نرخ اسمی برای بانک هزینه دارد.
مهرپویا با تاکید بر این نکته که نباید بگذاریم حتی یک بانک کوچک در کشور و استان دچار مشکل شود، گفت : زیرا این رویه به سایر بانکها سرایت خواهد کرد؛ ناترازی بانکی عوامل مختلفی دارد و نمی شود همه آن را مرتبط با سیاست های یک بانک دانست ؛البته بانک ها هم باید سیاست هایی در ی پیش بگیرند که از محل اعطای تسهیلات دارایی مسموم و منجمد ایجاد نشود.
دبیر کمیسیون هماهنگی بانکهای استان البرز گفت : وضعیت شبکه بانکی البرز به خاطر همجواری با تهران دارای شرایط متفاوت با سایر استان های کشور به لحاظ اقتصادی است. البرز در کنار ثروتمندترین شهر کشور است در عین حال در خیلی از حوزه ها در فقر مزمن به سر می برد.
وی ادامه داد: بخشی از پول هایی که در بانکهای استان البرز جذب می شود ماحصل مهاجرتی است که به استان اتفاق می افتد اما استان در بهره مندی از ارزش مالی که در بخش های مختلف اقتصادی آن بخصوص صنعت خلق می شود به طور مناسب منتفع نمی شود .
مهرپویا گفت : بسیاری از سرمایه های البرز به تهران سرازیر می شود؛ تعداد زیادی شرکت صنعتی بزرگ در البرز مستقر هستند اما حساب های مالی آنها در تهران است که اگر به البرز بازگشت داده شود به طور طبیعی سرمایه بانکی البرز افزایش پیدا خواهد کرد.
دبیر کمیسیون هماهنگی بانکهای البرز تاکید کرد: امروز استاندار البرز تاکید دارند که حساب های شرکت های مستقر در استان باید به استان باز گردد.
وی بیان کرد: امروز بانکهای البرز دارای رقبای قدرتمندی در تهران هستند.
دبیر کمیسیون هماهنگی بانکهای استان البرز گفت : اگر میزان مصارف بانکی البرز پایین است یک فرصت بسیار خوب برای جبران مهیا کرده است.
وی افزود: در مجموع رفع ناترازی شبکه بانکی یک اراده جمعی می خواهد؛ بانک به تنهایی نمی تواند ناترازی را اصلاح کند؛ هر چه دیرتر اصلاح شود آسیب بیشتری خواهد داشت .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha