ایالات متحده آمریکا به دنبال سلطه بر منابع آبی جهان

تهران-ایرنا- واشنگتن به دنبال ترویج ابتکارات و نوآوری‌های در زمینه تغییرات اقلیمی در جهان است تا بتواند منابع آبی جهان را تحت سلطه خود درآورد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی ایرنا، آمریکا در راستای این هدف چندین کنفرانس در مقر سازمان ملل نیویورک برگزار کرده است. آمریکایی‌ها در این کنفرانس طرحی را پیشنهاد دادند تا سندی مشابه توافق اقلیمی پاریس در زمینه استفاده از منابع آبی جهان امضا کنند.

اگر پیش از این واشنگتن به دنبال آگاهی از آخرین اتفاقات و تحولات در زمینه تولیدات صنعتی کشورهای در حال توسعه بود، امروز کاخ سفید به دنبال به دست گرفتن منابع آبی جهان است.

اگر واشنگتن برنامه‌های خود را اجرایی کند این کشورهای به اصطلاح میلیارد طلایی، کنترل خوبی بر روی فعالیت‌های بشر از جمله در جهت استفاده از منابع آبی خواهند داشت. درست هنگامی که توافق پاریس متعهد شد که آلودگی‌ها را خاتمه دهد، «پیمان آب» کاخ سفید متعهد شد تا آب آشامیدنی همه مردم جهان را تامین کند.

البته به شرط آنکه مردم جهان به الزامات و چهارچوبی که آمریکایی‌ها مشخص کرده‌اند پایبند باشند. هنوز اطلاعات خاصی از طرح «توافق آب» در دست نیست اما برنامه آن در دستور کار قرار گرفته است.

آمریکا برنامه‌هایی برای «استفاده از آب فاضلاب در جهت توسعه صنعت و مسیرهای حمل و نقل» دارد.

بنابراین احتمالاً در آینده اقدامات نظارتی بیشتری بر محدودیت استفاده از آب در مصارف خانگی اجرا خواهد شد و با ممانعت از مصرف آب در کشاورزی کنترل جدی تعداد و نوع کشتی‌ها و رودخانه‌ها مورد استفاده در حمل و نقل کالاها و مواد خام، هزینه دسترسی به آب آشامیدنی را افزایش می‌دهند.

واشنگتن به دنبال ترویج ابتکارات و نوآوری‌های در زمینه تغییرات اقلیمی در جهان است تا بتواند منابع آبی جهان را تحت سلطه خود درآورد.

با این حال هدف نهایی تضعیف رقبای آمریکا در سطح جهانی و ایجاد شرایط نامساعد آگاهانه برای آنها است.

تحلیلگران در مجمع جهانی اقتصاد که با حمایت مالی آمریکا برگزار شد عنوان کردند که «بحران منابع طبیعی از جمله آب و غذا جزو ۱۰ خطر بزرگی است که بشر در دهه‌های آتی با آن مواجه خواهد شد. ما باید در مورد این موضوع که چگونه آب را بهتر سهمیه بندی کرده و ارزش آن را بهتر بدانیم بیندیشیم.»

واشنگتن با کنترل اقدامات بشر در این زمینه و قرار دادن آنها تحت سلطه خود و شرکای برگزیده‌ای که دارد به دنبال یافتن راه حلی برای این موضوع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha