دبیر منطقه پنج محیط زیست: برنامه هفتم توسعه با تغییرات اقلیمی سازگار باشد

همدان- ایرنا- دبیر منطقه پنج محیط زیست کشور گفت: امروزه مهمترین چالش محیط زیست تغییرات اقلیمی است و برای عبور از این بحران نیازمند تدوین برنامه های سازگاری با تغییرات اقلیمی به ویژه در برنامه توسعه هفتم کشور هستیم.

سیده مریم محمدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: مهمترین چالش محیط زیست، تغییرات اقلیمی است که در برهه کنونی بشر با آن مواجه است.

وی با بیان اینکه تغییرات اقلیمی در پدیده جوی یک موضوع جهانی است تاکید کرد: بی توجهی به این موضوع باعث از بین رفتن توسعه ایجاد شده و نابودی سلامت و آسایش و از بین رفتن بسیاری از شهرها و زیستگاه ها می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان اظهار کرد: تغییر اقلیم در هر منطقه ای به یک گونه و در یک لباس خود را نشان می دهد یعنی یک مکان و منطقه با افزایش دما و گرما و در منطقه ای با یخبندان یا بروز سیل و پدیده خشکسالی خود را نمایان می کند.

محمدی ادامه داد: کشور ایران در کمربند خشک و نیمه خشک قرار دارد بنابراین به منابع آبی پایدار محدودی دسترسی دارد همچنین میزان بارندگی ها در کشورمان کمتر از نرم معمول است و میزان بهره کشی از منابع آبی زیر زمینی نیز مناسب نیست.

وی تاکید کرد: در مواجهه با تغییرات اقلیمی باید ۲ راهبرد را در پیش گرفت که ابتدا سازگاری با تغییرات اقلیمی البته نه فقط آب بلکه سایر مولفه ها هم هستیم.

دبیر منطقه پنج محیط زیست کشور با بیان اینکه ناگزیر به ارائه برنامه های سازگاری با تغییرات اقلیمی هستیم ادامه داد: هم اینک اقداماتی در این راستا از سوی مرکز پژوهش های مجلس در حال انجام است و در پیش نویس برنامه هفتم توسعه کشور هم یکسری مفاد خوبی در راستای سازگاری با تغییرات اقلیمی دیده شده است.

محمدی اضافه کرد: سازگاری برنامه توسعه ای کشور با تغییر اقلیم به این معناست که به طور مثال در زاگرس که خاستگاه کشاورزی است و تا به امروز بسیاری از محصولات کشاورزی در این حوزه کشت می شد باید تغییر رویه حاصل شود به سمت توسعه الگو کشت و کاشت محصول کم آب بر و دیم برویم.

دبیر منطقه پنج محیط زیست: برنامه هفتم توسعه با تغییرات اقلیمی سازگار باشد

وی افزود: باید خود را با خشکسالی های حاصل از تغییر اقلیم سازگار کرد در غیر این صورت آب شرب دچار آسیب می‌شود یا اینکه در استان همدان استقرار صنایع آب بر توجیه مناسبی ندارند و باید در برنامه توسعه ای استان به این مهم توجه شود.

دبیر منطقه پنج محیط زیست کشور گفت: برای سازگاری با کم آبی، فاضلاب هایی که تا گذشته رها می‌شد امروز باید به صورت متمرکز تصفیه و در صنعت استفاده شود.

محمدی گفت: کشورهای توسعه یافته برنامه سازگاری با تغییرات اقلیمی را دارند چرا که خودشان سهم عمده ای در ایجاد گاز های گلخانه ای دارند اما در دیگر کشورها تاکنون برنامه مناسبی در این حوزه تدوین نشده است.

وی دومین راهبرد برای مواجهه با تغییرات اقلیمی را کاهش گازهای گلخانه ای به عنوان متهم اصلی تغییرات اقلیمی دانست و افزود: گازهای گلخانه ای به ذاته در طبیعت وجود دارند اما آنچه که برای ما این گازها را خطر ساز می کند فعالیت های انسانی است چراکه فعالیت های انسانی موجب تشدید گازهای گلخانه ای شده است.

دبیر منطقه پنج محیط زیست کشور اضافه کرد: برای ماهش گازهای گلخانه ای باید به بهره وری توجه داشت چرا که در کشورمان سرانه مصرف انرژی به علت ارزان بودن آن، بسیار بالا است و انرژی براحتی هدر می رود.

محمدی، اصلاح الگو و توجه به بهره وری را در کاهش نرخ تورم نیز موثر دانست و اظهار کرد: ۲۱ میلیون مشترک خانگی برق در کشور داریم هر مشترک یک لامپ ۱۰۰ واتی را خاموش کنند به اندازه تولید ۲ نیروگاه یک هزار مگاواتی شهید مفتح صرفه جویی می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان گفت: در راستای فرهنگ سازی، معاونت آموزش و مشارکت های مردمی در سازمان حفاظت محیط زیست دایر شده و در ادارات کل محیط زیست استان ها هم سرفصل های و اقدامات خوبی در راستای فرهنگ سازی و تنویر افکار پیش بینی شده و برای آن اعتبار استانی و ملی نیز در نظر گرفته شده است.

محمدی یادآوری کرد: از سال گذشته نسبت به اجرای برنامه هایی در راستای آموزش مسائل محیط زیستی و سیاست های کلی محیط زیست برای مدیران عالی، جامعه روحانیون، دانش آموزان و بانوان اقدام شده است.

وی اضافه کرد: همچنین ۸۱ خانه محیط زیست در استان همدان امسال راه اندازی شد تا بستر مناسبی برای فرهنگسازی مسائل زیست محیطی و محفلی برای گفتمان مشترک بین مدیران محلی، جوامع محلی و مسئولان محیط زیست برای فرهنگسازی شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha