نقشه احداث سامانه پخش سیلاب گلستان تهیه شد
عکس آرشیو است

گرگان- ایرنا- رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: نقشه مناطق احداث سامانه پخش سیلاب این استان با هدف تحقق اجرای طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت تهیه شده و در اختیار اداره کل منابع طببعی و آبخیزداری قرار گرفت.

علیرضا صابری روز پنجشنبه به خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار کرد: اجرای این طرح می‌تواند تاثیر به‌سزایی در تقویت سفره‌های زیرزمینی و پیشگیری از هدررفت آب داشته باشد.

وی معرفی رقم «صنوبر مفید» در راستای اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت از سوی محققان منابع طبیعی و آبخیزداری مرکز تحقیقات استان را دیگر دستاورد این مرکز تحقیقات برشمرد و گفت: صنوبر سفید، مقاوم به سرما و شوری است.

صابری «بید، توسکا، زیتون، سوزنی برگها، اقاقیا، کبود، کز و سنجد» را دیگر ارقام معرفی شده از سوی محققان بخش منابع طبیعی مرکز تحقیقات آموزش و کشاورزی و منابع طبیعی استان طی سال های اخیر اعلام کرد و گفت: برای مناطق و زمین‌های شور استان رقم «پالونیا» نیز معرفی شده است.

وی یادآور شد: با در نظر گرفتن وجود ۵۱ درخت کهنسال در استان گلستان، هسته اولیه بذور سالم با خلوص ژنتیکی بالا را تهیه و به دیگر استان‌ها برای تولید نهال ارسال شده است.

وی ادامه داد: این مرکز در اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت، با توجه به اقیلم های مختلفی که در گلستان وجود دارد به دنبال اجرای آمایش زمین در استان است تا ارقامی معرفی شود که با میکرواقلیم‌های منطقه همخوانی داشته و در مقابل تنش‌های محیطی مناطق مقاوم باشند.

سهمیه استان گلستان برای تولید نهال در نخستین سال اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، ۹ میلیون و ۶۴۰ هزار اصله شامل گونه‌های جنگلی، توسعه فضای سبز، زراعت چوب و مرتعی است که طبق گزارش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان این سهمیه در نهالستان ها اعم از دولتی و بخش خصوصی تولید و آماده غرس است.

فعالیت مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان سال ۱۳۳۶ در گرگان آغاز شد و اکنون دارای ۶ ایستگاه تحقیقاتی و ۲ مرکز آموزشی است که سالانه تعداد زیادی طرح تحقیقاتی در حوزه های منابع طبیعی، آبخیزداری، آب و خاک، صنایع‌غذایی، تولید بذر، نهال، گیاه پزشکی و دامپروری از سوی ۶۰ محقق تهیه می شود.

گلستان با مساحتی در حدود ۲ میلیون و ۱۹۲ هزار و ۱۳۰ هکتار از شمال با ترکمنستان، از شرق با خراسان شمالی، از غرب با مازندران و جنوب با سمنان همسایه است.

این استان مرزی دارای تنوع اقلیمی از نیمه مرطوب معتدل تا نیمه خشک و گرم است و منابع طبیعی متنوعی شامل کوهستان های مرتفع، دشت هموار، مناطق پست، شوره زار و دریا دارد.

اراضی زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۴۴ هکتار بوده که شامل ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع (شمال استان)، ۲۰ هزار هکتار اراضی ساحلی و اراضی مستثنیات و ۶۲ هزار و ۴۲۰ هکتار اراضی موات است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha