اغلب مسمومیت‌های دارویی در کودکان زیر پنج سال رخ می‌دهد

زنجان - ایرنا - معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: اغلب مسمومیت‌های دارویی در کودکان زیر پنج سال به علت بی توجهی والدین رخ می‌دهد.

علیرضا حقیقت روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به هفته پیشگیری از مسمومیت ها، افزود: خطرات ناشی از مسمومیت در کودکان، خانم‌های باردار و افراد سالمند می‌تواند شدیدتر از دیگر افراد ‌باشد.

وی با بیان اینکه مقادیر بالای برخی از داروهای به‌ظاهر کم‌خطر، می‌تواند برای فرد کشنده باشد،‌ افزود: مهمترین راه‌ ورود سموم به بدن از طریق مواد خوراکی، تنفسی، پوستی و تزریقی است و ایجاد استفراغ در فرد مسموم، همیشه بهترین راه خارج کردن سم از بدن نیست.

به گفته این داروساز، ایجاد استفراغ در ‌مسمومیت با ‌مواد نفتی و برخی از داروها جان بیمار را با خطر جدی مواجه می کند.

‌معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان تاکید کرد: برخی از مسمومیت‌ها ممکن است عوارض ناگوار، جبران‌ناپذیر و حتی معلولیت دائمی را در فرد مسموم ایجاد کند بنابراین پیشگیری از مسمومیت‌ها امری مهم تلقی می شود و درمان این عارضه و عوارض آن سالانه هزینه سنگینی را بر جامعه تحمیل می کند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با تاکید بر پرهیز از خوراندن مایعات به فرد مسمومی که بیهوش است، افزود: شهروندان با مصرف خودسرانه داروها بدون تجویز پزشک هرگز سلامت خود را به خطر نیندازند و هرگز سعی نکنند با چشیدن یا بوییدن یک ماده ناشناخته آن را شناسایی کنند. ‌

حقیقت خاطر نشان کرد: لحظات اولیه پس از بروز مسمومیت، برای نجات فرد مسموم بسیار حیاتی است و باید بلافاصله پس از برخورد با ‌مواد مسموم کننده با تلفن ۱۹۰ یا ۱۱۵ تماس گرفته شود.

این داروساز با بیان اینکه وظیفه مهم مراکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم، راهنمایی فرد مسموم یا همراهان است، ادامه داد: این مرکز عهده دار درمان مسمومیت نیست بلکه راهی برای کنترل و کاهش ‌عوارض ‌ناشی از آن به شمار می رود.

وی یادآور شد: عموم مردم می‌توانند سؤالات دارویی خود و همچنین نحوه برخورد با فرد مسموم پیش از رسیدن ‌به مراکز ‌درمانی را به‌ صورت تلفنی از مراکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم با شماره تلفن ۱۹۰ در ‌میان بگذارند. ‌

از یکم تا هفتم مهر به عنوان هفته پیشگیری از مسمومیت ها نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha