۱۲ آبان ۱۴۰۲، ۱۰:۱۳
کد خبرنگار: 1197
کد خبر: 85271478
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

سلطان آباد رزن، سلطان رازیانه در غرب آسیا

۱۲ آبان ۱۴۰۲، ۱۰:۱۳
کد خبر: 85271478
سلطان آباد رزن، سلطان رازیانه در غرب آسیا

همدان- ایرنا- سلطان آباد روستایی از توابع شهرستان رزن با جمعیت یک هزار و ۶۰۰ نفری توانسته است قطب تولید رازیانه در ایران و غرب آسیا را از آن خود کند، جایی که ۹۴ درصد این گیاه که هم به عنوان ادویه و دارو استفاده می شود را در کشور تولید می‌کند.

به گزارش ایرنا، رازیانه گیاهی چند هزار ساله است که جنبه دارویی داشته ، خواص متعددی دارد و از دانه ، برگ و ریشه آن استفاده می شود و امروزه نیز در صنایع کارغذایی و دارویی و آرایشی کاربرد دارد.
تمامی قسمت های این گیاه حتی بذرهای آن معطر و خوراکی است.

میوه رازیانه کوچک و به طول حدود هشت میلیمتر و عرض سه میلیمتر و دارای بویی معطر و طعمی شیرین است.
بر اساس گزارش شورای ملی زعفران، گرده رازیانه که عمدتا به نام ایتالیا شناخته می شود سومین گیاه گران قیمت در جهان است و قیمت آن به بیش از ۹ دلار در هر انس می رسد.

گرده رازیانه را می توان به صورت ادویه خشک کرد، اما می توان از آن به عنوان یک گیاه تازه نیز استفاده کرد که در مقایسه با رازیانه خشک که معمولاً در سوپر مارکت ها خریداری می شود، معطرتر و تردتر است.

رزن همدان قطب اصلی تولید رازیانه در ایران و آسیا
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان در باره سطح زیر کشت این گیاه در کشور وجایگاه استان در تولید آن ، گفت: سطح زیر کشت رازیانه در کشور سه هزار و ۲۱۷ هکتار است که سه هزار و ۳۴ هکتار آن در همدان کشت می شود و سه هزار هکتار آن مربوط به شهرستان رزن است.
وی افزود: میزان تولید رازیانه کشور هفت هزار و ۸۴۰ تن است که هفت هزار و ۶۰۰ تن یعنی ۹۷ درصد آن به در استان همدان کشت می شود و از هفت هزار و ۶۰۰ تن رازیانه تولیدی در استان، هفت هزار و ۵۰۰ تن در شهرستان رزن کشت می شود.
شهبازی ادامه داد: ۹۴ درصد رازیانه کشور در همدان کشت می شود و ۹۹ درصد رازیانه استان نیز در شهرستان رزن کاشته می شود.
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان گفت: با توجه به نیاز بازار برای این محصول سطح زیر کشت رازیانه نوسان هایی دارد و ممکن است برخی سالها به دلیل افزایش تقاضا، سطح زیر کشت نیز بیشتر شود.
وی، پیش بینی کشت رازیانه برای سال جاری را در سه هزار و ۲۰۰ هکتار و برداشت آن را هفت هزار و ۹۰۰ تن اعلام کرد.
وی یادآور شد: وزارت جهاد کشاورزی توسعه کشت گیاهان دارویی را در اولویت کار خود در دیم زاها قرار داده است.

سلطان آباد رزن، سلطان رازیانه در غرب آسیا

ضرورت ثبت جهانی رازیانه رزن
ثبت جهانی از سوی فائو با هدف توجه به کشت های محلی و تثبیت و افزایش بازدهی آنها انجام می شود. همچنین ثبت جهانی می تواند کمک به تشویق کشاورزان برای حفظ معیشت خود بر اثر شناساندن آن به دیگر کشورها و صادرات هر چه بیشتر این محصول باشد.
از سوی دیگر ضرورت حفظ کشت های بومی هر منطقه می تواند از طریق ثبت جهانی نه تنها بر اثر گذشت زمان به فراموشی سپرده نشود، بلکه با تثبیت آن در تاریخ کشاورزی جهان ، زمینه توسعه فعالیت و جایگاه خود را با استفاده از ابزارهای جهانی کشاورزی بیابد.
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان در این باره گفت: برای ثبت جهانی رازیانه مکاتبات لازم با بخش پژوهش وزارت جهاد کشاورزی انجام شده است و در حال تهیه مقدمات و مستندات آن برای عرضه به سازمان های بین المللی تخصصی کشاورزی هستیم.
وی افزود: برای ثبت جهانی رازیانه به همکاری دیگر دستگاه های مختلف در کشور نیاز داریم تا این محصول گیاهی دارویی را به ثبت جهانی برسانیم.
شهبازی با اشاره به اینکه ثبت جهانی گردو هفت سال طول کشید، اظهار امیدواری کرد، ثبت جهانی رازیانه بتواند زودتر به نتیجه برسد.

گردشگری کشاورزی با عطر رازیانه
نظر به خواص گسترده و درمانی گیاه رازیانه،این گیاه مورد توجه برخی از مردم که داروی خود را در بین گیاهان دارویی جستجو می کنند، قرار گرفته است و همین مساله زمینه انجام تلاش هایی را برای آغاز گردشگری کشاورزی از میان کشتزارهای عطرآگین رازیانه را فراهم می کند.
بازدید از مزارع چشم نواز و رنگارنگ در هر مرحله از رشد گیاه و لذت بردن از گیاهان کشت شده در مزرعه و آشنایی با شیوه های کاشت ، داشت و برداشت می تواند به فرهنگ سازی در زمینه گردشگری کشاورزی کمک ویژه ای کند.
این اتفاق می تواند بصورت تورهای گردشگری در روزهای آخر هفته در شهرستان و حتی استان اتفاق بیافتد چرا که بسیاری از کسانی که از زندگی شهری خسته شده و مترصد تنوع بخشی به زندگی خود هستند ممکن است برای ارضای نیازهای روحی و پاسخگویی به حس کنجکاوی خود، از حضور و بازدید از مزارع کشاورزی بخصوص رازیانه که داری خواص دارویی است، استقبال کنند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان در این باره گفت: محل کاشت رازیانه در شهرستان رزن می تواند یکی از مکانهایی در استان باشد که گردشگران کشاورزی را به خود جذب می کند.
محسن معصوم علیزاده برنامه ریزی برای جذب گردشگر کشاورزی را یکی از اولویت های میراث فرهنگی و گردشگری دانست که باید بصورت فصلی به در استان به اجرا درآید.
همچنین برگزاری جشنواره های مربوط به گیاه رازیانه و نحوه استفاده از این محصول در خانه می تواند، شیوه های استفاده از رازیانه درغذا و حتی دم کردن آن می تواند در اینگونه جشنواره ها به عموم آموزش داده شود.
ساخت مسیرهای پیاده را از مزارع برای گردشگران می تواند ضمن ارائه جذابیت های بصری برای بازدیدکنندگان گرایش به رویکرد کشاورزی گردشگری را افزایش دهد.

رازیانه و ارزش افزوده از دست رفته
یکی از حلقه های مفقوده در صنعت کشاورزی که مهمترین آن نیز هست، "فراوری محصول" است که در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

اهمیت این مساله تا بدان جاست که با احیای صنایع تکمیلی و حتی بسته بندی می توان محصولی که کشاورز یک سال و یا یک فصل کشت برای آن زحمت کشیده است و مسئولیت مراقبت آن را از مرحله کشت تا بهره برداری بر عهده داشته است، با انجام فراوری و کسب ارزش افزوده و نتیجه آن به کشاورز بازگردد تا در توسعه کاشت این گیاه و بازاریابی بیشتر این محصول بازخورد حمایت آمیز برای کشاورز داشته باشد.
فراوری نیز در واقع بهره برداری از جنبه های مختلف تاثیر این گیاه است که می تواند تمام اجزای آن را با رویکرد اثربخشی متفاوت مورد استفاده قرار داد.
مدیر صنایع غذایی و تبدیلی جهاد کشاورزی استان همدان در این باره گفت: احداث صنایع تکمیلی برای رازیانه از طرح های اولویت دار است که درصدد انجام آن هستیم.
حسن محمدی افزود: از آنجا که دولت در این گونه طرح ها به طور مستقیم سرمایه گذاری نمی کند، طرحی برای ساخت کارخانه روغن و اسانس گیری تهیه شده است که نیاز به سرمایه گذار بخش خصوصی دارد.
وی، اعتبار مورد نیاز در این زمینه را ۵۰۰ میلیارد ریال برآورد کرد که بتواند محصولات کشاورزان را فرآوری و بهینه سازی کرده و در نهایت برای صادرات آماده کرد.
شهلا قاسمی ارادت نویسنده کتابی در باره رازیانه معتقد است: با توجه به اینکه کشورمان از لحاظ آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی یکی از بهترین مناطق کشت و پرورش گیاهان دارویی محسوب می شود، باید مسوولان ذیربط نگاه ویژهای در زمینه تولید، فرآوری و صادرات این محصول مهم داشته باشند.

سلطان آباد رزن، سلطان رازیانه در غرب آسیا

رازیانه و خواص بالای درمانی
رازیانه گیاهی با طعم تند، تلخ و شیرین است و کمی به طعم نعناع شبیه است مصرف رازیانه باعث افزایش شیرمادر و نیز کاهش وزن می شود اما توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه این گیاه، ممکن است منجر به تشنج عضلانی و حتی توهم شود.
رازیانه همچنین دارای مقدار فراوانی پتاسیم است که باعث کاهش فشارخون می ‌شود و به این ترتیب برای افرادی که دچار حمله قلبی می شوند، مفید است.
این گیاه دارویی، سموم بدن را پاک می‌کند و بیماری التهاب دهان را از بین می برد و به خاطر خاصیت خلط آورش برای درمان سرماخوردگی و نیز سرفه مفید است.
روغن رازیانه نیز تنظیم کننده هورمون‌های استروژن در زنان است که موجب کاهش موهای زائد، تنظیم قاعدگی و درخشش پوست می‌شود، مالش این روغن از مشکلات پوستی در کاهش و افزایش وزن جلوگیری می‌کند،بوی رازیانه محرک اعصاب است و استشمام آن موجب افزایش حافظه و حس بویایی می‌شود
یکی از ترکیبات رازیانه آنتول است, است که در متوقف کردن اکثر سرطان ها با توجه به خاصیت ضد التهابی آن موثر است، همچنین خاصیت مدر دارد و حجم ادرار را افزایش می دهد و باعث دفع سموم از بدن می شود، رازیانه همچنین ماده ای موثر در افزایش اشتها و در کاهش فشار و اضطراب روحی نیز برخوردار است.

تعاونی و دستگاه برداشت ۲ خواسته مهم کشاورزان رازیانه کار
مهدی یگانه که ۱۷ هکتار زمین زیر کشت رازیانه دارد و نحوه کاشت و برداشت آن را از آباء و اجدادی خود یادگرفته است ، میزان برداشت محصول رازیانه را ۳.۵ تن در هر هکتار از مزرعه اش اعلام می کند.
این کشاورز گفت: زمان برداشت محصول دلالها سرزمین می آیند و رازیانه را به قیمت پایین می خرند بطوری که سال گذشته آنها رازیانه را کیلویی ۳۵۰ هزار ریال خریدند و خودشان آن را بیش از یک میلیون ریال فروختند در حالی که کشاورز همه زحمات آن را انجام داده بود.
این کشاورز اضافه کرد: بذری که استفاده می کنیم ، بذر قدیمی بوده و نیازمند اصلاح است و هنوز اصلاح نشده چون در برابر تغییرات دمایی بشدت حساس است.
وی با اشاره به عطر و بوی خاص رازیانه، ادامه داد: هنگامی که محصول در زمین کاشته شده است، بوی عطر عجییبی منطقه را پر کرده است و تازه واردان آن بو را بخوبی تشخیص می دهند.
یگانه تاکید کرد: گیاه رازیانه ممکن است با آفات هایی مثل شته ، مگس و زنجیرک آلوده شود که باید با آنها مبارزه کرد.
وی از رشد سرسام آور قیمت سم گفت و افزود: قیمت یک کیلو سم مایع که ۱۵ هزار تومان بود به ۳۶۰ هزار تومان افزایش یافته است و کود مایع ۲۰ لیتری از ۷۰۰ هزار ریال به ۱۵ میلیون ریال رسیده است که برای کشاورز بسیار هزینه بر است.

سلطان آباد رزن، سلطان رازیانه در غرب آسیا

حسین نبی فرد یگانه نیز که زمین سه هکتاری خود را زیر کشت رازیانه قرار داده است، گفت: بذر رازیانه را در فصل بهار می کاریم و در شهریور ماه برداشت می کنیم.
وی، نداشتن یک تعاونی برای فروش محصول و تهیه کود و سم را از مشکلات رازیانه کار دانست و تاکید کرد: دولت باید سم یارانه ای در اختیار کشاورزان قرار دهد.
این کشاورز همچنین با بیان اینکه رزن بهترین نقطه ایران برای کاشت رازیانه است، گفت: این محصول را در زنجان و تبریز کاشتیم که بازدهی خوبی داشت اما به خوبی بازدهی در سلطان آباد نبود.
وی با اشاره به برداشت سخت محصول رازیانه از روی زمین، به مهندسان کشاورزی پیشنهاد کرد دستگاهی برای برداشت محصول رازیانه بسازند تا رنج مردم رازیانه کار کاهش یابد.
حسین نبی فر یگانه همچنین بر ضرورت ایجاد تعاونی رازیانه کاران برای هدایت و ساماندهی فعالیت کشاورزان و فروش دور از دست دلال برای تحویل رازیانه برداشت شده به مشتری واقعی تاکید کرد.
وی افزود: با تشکیل این تعاونی هزینه های مربوط به خرید سم و کود کشاورزان نیز می تواند تا حد زیادی کاهش یافته و تعدیل شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha