کلاهبرداری ۱۵ میلیاردی به سبک سایت‌های اینترنتی/ پلیس در خدمت مردم است

تهران بزرگ - ایرنا - رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ با اشاره به دستگیری یک کلاهبردار که با شناسایی عمده فروشان سایت‌های اینترنتی کلاهبرداری می‌کرد، گفت: کارشناسان ارزش ریالی اموال کلاهبرداری شده را ۱۵ میلیارد ریال اعلام کردند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از پلیس پایتخت، سردار علی ولی پور گودرزی اظهار کرد: با مراجعه یکی از عمده فروشان سایت های آگهی اینترنتی مبنی بر کلاهبرداری و فروش ۵ تن خرما به مبلغ ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، بررسی موضوع در دستور کار کار آگاهان پایگاه ششم این پلیس قرار گرفت.

وی ادامه داد: شاکی پس از تماس های تلفنی متهم و انجام معامله به شرط دریافت وجه نقد بی درنگ پس از تحویل کالا به راننده یک دستگاه خودروی نیسان، به همراه راننده خودرو به نزدیکترین بانک مراجعه می کند ولی راننده خودروی نیسان از غفلت شاکی استفاده و به سرعت از بانک متواری می‌شود.

ریس پلیس آگاهی تهران اضافه کرد: در بررسی‌های کارآگاهان مشخص شد، چند پرونده مشابه به همین شیوه در پلیس آگاهی طرح شده و با تجمیع اطلاعات به دست آمده کارآگاهان موفق شدند محل کلاهبردار را «حصارک کرج» استان البرز شناسایی و در نهایت پس از هماهنگی‌های قضایی متهم را در مخفیگاهش دستگیر شد.

این مقام ارشد انتظامی به کشف یک هزار و ۳۵۹ کیلوگرم عسل و ۶۰۰ کیلو گرم زغال از مخفیگاه متهم اشاره کرد و افزود: با انتقال متهم به مقر پلیس وی به ۱۵ فقره کلاهبرداری مشابه از عمده فروشان اعتراف کرد.

سردار ولی پور گودرزی با بیان اینکه کلاهبرداران برای رسیدن به اهدافشان اقدام به مانورهای متقلبانه می کنند و با ادعاهای واهی اعتماد افراد را به خود جلب می‌کنند، تاکید کرد: قبل از انجام معامله ضمن ملاقات حضوری با طرف دیگر و احراز هویت وی، وضعیت حساب بانکی وی را استعلام و معاملات مطمئن انجام بدید.

این مقام انتظامی در خاتمه متذکر شد دستگیری راننده خودروی نیسان در دستور کار قرار دارد.

امروز پلیس از جنس مردم، برای مردم و در خدمت مردم است

رییس پلیس پایتخت در جمع نمازگزاران مسجد حصار بوعلی با اشاره به اینکه پلیس از جنس خود مردم است، گفت: امروز اگر پلیس کمک مردم را نداشته باشد، اگر اخبار و اطلاعات مردمی را نداشته باشد و اگر همراهی مردم را نداشته باشد، نمی تواند توفیقی به دست بیاورد.

سردار عباسعلی محمدیان ضمن تاکید بر این مطلب که پلیس از جنس مردم است و برای امنیت مردم تلاش می‌کند، گفت: امنیت مثال زدنی کشور در این منطقه پرآشوب، صرفا به واسطه توانمندی های پلیس نیست بلکه این امنیت پایدار و مثال زدنی بواسطه همراهی مردم با مجموعه نظام جمهوری اسلامی بدست آمده است.

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به مطلب فوق بیان داشت: در راستای گسترش امنیت و افزایش احساس امنیت، سردار رادان، فرمانده کل انتظامی کشور، موضوع امنیت محله محور را مورد تاکید قرار داده و آنگونه که مقام معظم رهبری در سال گذشته تاکید داشتند که از مساجد به عنوان پایگاه استفاده شود، امروز تامین امنیت محلات با محوریت مساجد در دستور کار فرماندهی انتظامی کل کشور قرار گرفته است.

وی افزود: هم اکنون در مجموعه فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، یکی از معیارهای ارزیابی عملکرد کلانتری ها، میزان ارتباط آنها با مساجد حوزه های استحفاظی آنها است و تاکید کردیم که این ارتباط باید با ملاقات های حضوری مستمر با مردم افزایش پیدا کند.

سردار محمدیان تاکید کرد: در شرایطی که دشمنان انقلاب اسلامی به دنبال آن هستند که با انتقال غیرقانونی سلاح به داخل کشور زمینه ایجاد ناامنی به ویژه در حوزه سرقت را فراهم کنند، همکاران در پلیس آگاهی در گمنامی کامل و به صورت شبانه روزی در تلاش و جهاد هستند و به دنبال آن هستیم تا با اقداماتی که در حوزه برخورد با جرایم به ویژه سرقت انجام می دهیم، مردم خودشان افزایش احساس امنیت را درک کنند و اعداد و ارقام نشان می دهد که وضعیت در مقایسه با گذشته بهتر شده است.

کلاهبرداری ۱۵ میلیاردی به سبک سایت‌های اینترنتی/ پلیس در خدمت مردم است

وی بیان داشت: در گذشته سرقت از بانک موضوعی مهم به حساب می آمد اما امروزه با خاطر عدم نگهداری پول فیزیکی در بانک ها، چیزی عاید سارقان نمی شود اما متاسفانه به خاطر برخی دلایل مردم دارایی های خود را به طلا و ارز تبدیل کرده و بعضا این اموال با ارقام ارزشی چند میلیارد تومانی را در منازل خود نگهداری می کنند که همین موضوع باعث می شود سارقین به طمع افتاده و اقدام به سرقت از منزل کنند.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ، گفت: پلیس در حال حرکت به سمت مسیری است که در تراز انقلاب اسلامی قرار گیرد؛ در این حوزه اقدامات خوبی انجام و پیشرفت های زیادی نیز انجام شده اما کافی نیست.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر این که قدرت پلیس صرفا قدرت سخت افزاری و صرفا مبتنی بر تجهیزات نیست، افزود: پلیس در تراز انقلاب اسلامی، پلیسی است که مدبرانه عمل کند؛ سعه صدر داشته باشد؛ از تجهیزات بازدارنده بدون آسیب و صدمه زدن به افراد استفاده کند و نتیجه حرکت در مسیر رسیدن به پلیس در تراز انقلاب اسلامی آن می شود که در ناآرامی سال گذشته تعدادی از همکاران بنده آسیب دیده و به درجه جانبازی نائل می شوند اما با این حال بسیاری از افراد پیاده نظام دشمن و افراد فریب خورده را دستگیر می کنند.

رییس پلیس پایتخت، با تاکید بر این مطلب که پلیس در حوزه اعتیاد و مبارزه با موادمخدر، بیش از ۳۸ هزار شهید در کشور تقدیم کرده است، بیان داشت: در تهران بزرگ از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر ۱۳ تن انواع موادمخدر کشف و توقیف شده و ما مانع از توزیع آن در جامعه بویژه در میان قشر جوان شدیم و ۵۰ درصد کشفیات بدست آمده مربوط به آن دسته از موادمخدری است که مصرف یک بار آن باعث اعتیاد دائم افراد می شود؛ با تمامی این اقدامات صورت گرفته در حوزه جمع آوری معتادین متجاهر و فروشندگان موادمخدر، این موضوع کماکان مورد مطالبه شهروندان است و ما در این حوزه خود را موظف به پاسخگویی به شهروندان می دانیم.

دستگیری سارق حرفه ای محتویات خودرو تجریش

سرکلانتر یکم پلیس پیشگیری تهران از دستگیری سارق حرفه ای و سابقه دار لوازم و محتویات خودروها در محدوده قیطریه خبر داد و گفت: متهم به ۱۱ فقره سرقت اعتراف کرد.

سرهنگ صادق ضرونیگفت: در پی مراجعه و شکایت چند تن از شهروندان در هفته های اخیر، در خصوص سرقت از محتویات خودرو شهروندان در محدوده «کریمی» و خیابان منظریه پیگیری موضوع بی درنگ در دستور کار عوامل عملیات کلانتری ۱۰۱ تجریش قرار گرفت.

وی افزود: در تحقیقات انجام شده مشخص شد، متهم با پرسه زنی در مناطق جرم خیز و شناسایی خودروهایی که قفل صندوق عقب آنها از ایمنی کمتری برخوردار بوده، در فرصت مناسبی قفل صندوق عقب خودرو را تخریب و محتویات داخل صندوق از قبیل جک و لاستیک زاپاس آن را به سرقت می برد.

این مقام انتظامی بیان داشت: مأموران کلانتری نیاوران با بهره‌گیری از شیوه‌های کشف نوین جرم و روش‌های علمی، در نهایت در سی ام مهر ماه هویت متهم شناسایی شد. سرکلانتر یکم پلیس پیشگیری تهران تصریح کرد: متهم پس از انتقال به مقر انتظامی به ۱۱ فقره سرقت محتویات داخل خودرو در محدوده «قیطریه» اعتراف کرد.

سرهنگ ضرونی با بیان اینکه متهم پس از تشکیل پرونده تحویل مراجع قضایی شد، گفت: از مال باختگانی که با این شیوه و شگرد از آنان سرقت شده است با حضور در کلانتری ۱۰۱ تجریش متهم را مورد شناسایی قرار دهند.

هر درخواست و تماسی را در شبکه های اجتماعی تایید نکرده و پاسخ ندهید

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تهران بزرگ، با اشاره به پرسه زنی کلاهبرداران و شیادان در فضای مجازی، گفت: شهروندان و کاربران فضای مجازی باید مطلع باشند که در شبکه های اجتماعی، تحت هیچ شرایطی، هر درخواست ناشناسی را تایید نکرده و به هر تماسی پاسخ ندهند.

سرهنگ داود معظمی گودرزی گفت: پرونده ای داشتیم که خانمی شکایت کرد و اذعان داشت که برادر من در ساعات پایانی شب برایم پیامی فرستاده و درخواست داشت که عکسهای تولد را برایم بفرست، برای من جای تعجب بود که او این عکس ها را در این ساعت از شب برای چه می خواهد؟ و به همین علت مشکوک شده و با برادرم تماس گرفتم که او خوابیده بود و استراحت می کرد و از موضوع اطلاعی نداشت که متوجه می شود تلگرام برادرش هک شده و تحت این عنوان مجرمین از آنها قصد سوء استفاده داشته اند.

وی افزود: هرگونه درخواست اینچنینی را تایید نکرده و حتما از به صورت تلفنی تاییده لازم را از فرد آشنا و دوست و خانواده بگیرید که مبادا شبکه اجتماعی فرد مد نظر هک شده و مورد سو استفاده افراد مجرم قرار گرفته باشد.

سرهنگ گودرزی گفت: یکی دیگر از شگردهای مجرمین در فضای مجازی استفاده از بدافزارهای است، در حوزه نرم افزارهای بانکی و در حوزه لینک های آلوده به کرات این موضوع را خدمت مردم توضیح داد هایم و هشدارهای لازم را داده ایم؛ چندی قبل فردی در فضای مجازی نرم افزار هکر می فروخت وخیلی ها به فکر خرید این مورد افتادند که بتوانند یک سری اطلاعات کسب نمایند، جالب است این نرم افزاری که برای فروش گذاشته شده بود یک بدافزاری بود که وقتی خریداری و نصب میشد کنترل سیستم و گوشی همراه در اختیار ان فرد هکر قرار می گرفت که با پیگیری های همکارانم در پلیس فتا این فرد دستگیر شد و با کمال تاسف مشاهده کردیم که او یک پسر بچه ۱۶ ساله هست که این بدافزار را در قالب یک نرم افزار منتشر و در معرض فروش قرار داده است و بالغ بر ۸۰ نفر فقط در پلیس فتای تهران از این فرد شکایت کرده بودند.

کلاهبرداری ۱۵ میلیاردی به سبک سایت‌های اینترنتی/ پلیس در خدمت مردم است

وی گفت: اگر ما ناآگاه باشیم و نرم افزاهای خود را از منابع ناشناخته و مشکوک دریافت و اگر این فرهنگ را داشته باشیم که نباید روی هر لینک ارسالی کلیک و هر نرم افزار مخربی را نصب نکنیم بدام مجرمین سایبری نخواهیم افتاد.

سرهنگ معظمی گودرزی افزود: همیشه تاکید می کنیم که رمز های عبور قوی انتخاب نمایید تا غیر قابل حدس زدن باشد که در سایت پلیس فتا نیز درج شده است.

وی ادامه داد: در سال های گذشته پرونده ای داشتیم که در شبکه اجتماعی اینستاگرام روی داده بود و بالغ بر ۳ هزار شاکی داشت و شما شاید فکر کنید که یک گروه هکری بزرگ بوده اما اینطور نبود بلکه این افراد یک سری افراد معلوم الحال و معتاد به شیشه بودند که شب تا صبح بر روی شماره های همراهی که رمز و یوزر نیم آنان شماره تلفن همراهشان بود کار می کردند.

سرهنگ گودرزی گفت: این افراد یک شماره، یک شماره رمزهایی که شماره تلفن افراد بود را تست می کردند و وقتی دسترسی پیدا می کردند به دایرکت مراجعه کرده و از مخاطبین درخواست پول می کردند.

وی افزود: توصیه می شود که برای انتخاب رمز، رمزهای قابل حدس زدن را انتخاب نکنید و رمزهایی باشند غیر قابل حدس زدن باشد.

سرهنگ گودرزی بیان داشت: تا الان پرونده ای نداشتیم که فرایند اهراز ۲ مرحله ای آن فعال بوده باشد و فرد هکر توانسته باشد وارد حساب کاربری افراد شود، این موضوع در واقع یک سپر امنیتی هست که به افراد کمک می کند تا کسی وارد حریم خصوصی آنها نشود.

وی گفت: اگر این اتفاق افتاد اولین کاری که باید انجام دهیم این است که شبکه اجتماعی را ریکاوری و مسیر آن در سایت پلیس فتا موجود است و حتما به کانتکت ها و به پلیس هم موضوع را اطلاع دهیم همچنین مردم می توانند به سایت پلیس فتا و یا با شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ مرکز فوریت های پلیس فتا و یا شماره تلفن ۱۱۰ تماس بگیرند و پلیس فتا نیز آماده خدمت رسانی ۲۴ ساعته به شهروندان است.

دستگیری موبایل قاپان حرفه ای مرزداران

سرکلانتر دوم پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری ۲ مرد جوان که با استفاده از موتورسیکلت با پلاک مخدوش اقدام به موبایل قاپی می کردند خبر داد و گفت: متهمان به ۱۰ فقره سرقت مشابه اعتراف کردند.

سرهنگ حسین مافی بیان داشت: سوم آبان ماه گروه عملیاتی کلانتری ۱۳۹ مرزداران در حال گشت زنی در محدوده خیابان «شباهنگ» تهران به یک دستگاه موتورسیکلت ۲ سرنشین با پلاک مخدوش، مشکوک و موتورسواران که صورت های خود را پوشانده بودند را تحت مراقبت های ویژه پلیسی قرار می دهند.

وی گفت: متهمان در همین حین با موتورسیکلت به سمت شهروندی که در خیابان در حال استفاده از تلفن همراه خود بود مراجعه و تلفن همراه وی را ربوده و به سرعت از محل گریختند.

این مقام انتظامی به اقدامات پیش دستانه پلیس و آمادگی هر چه تمام تر ماموران کلانتری اشاره کرد و گفت: با اعلام مشخصات متهمان به سایر گشت های انتظامی و ایجاد طرح مهار و شلیک ۳ تیر هوایی، موتورسیکلت متهمان متوقف شد.

سرهنگ مافی ادامه داد: متهمان برای فرار به ماموران حمله ور شده که با هوشمندی ماموران و قانون بکارگیری سلاح، متهمان زمینگیر و دستگیر شدند و در بررسی های بیشتر از متهمان ۲ قبضه سلاح سرد کشف شد همچنسن با انتقال متهمان به مقر پلیس مشخص شد متهمان دارای سوابق متعدد در امر سرقت است.

سرکلانتر دوم پلیس پیشگیری ادامه داد: متهمان ۲۴ تا ۳۱ ساله در تحقیقات اولیه به جرم خود و ۱۰ فقره سرقت مشابه با همکاری هم معترف شدند که در این خصوص شناسایی مال باختگان در دستور کار پلیس قرار گرفت و متهمان به همراه پرونده تحویل مراجع قضایی شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha