فیلم │ شوی اسب ایرانی با حضور ۵۵ اسب در مراغه

مراغه- ایرنا- رئیس هیئت سوارکاری مراغه گفت: شوی اسب ایرانی با حضور ۵۵ اسب از استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، سنندج و تهران به میزبانی این شهرستان برگزار شد.

«رضا مختاری» روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سوارکاران زن و مرد از سنین مختلف در این شوی اسب با سرکلانتری «علی فیروزفر» حضور یافتند و به همه شرکت‌کنندگان لوح قدردانی و یادبود اهدا شد.

فیلم │ شوی اسب ایرانی با حضور ۵۵ اسب در مراغه
شوی اسب ایرانی در مراغه

وی با تاکید بر اینکه سوارکاری جزو رشته‌های مفرح و نشاط‌آفرین برای جوانان به شمار می‌رود، به ظرفیت فعلی این رشته ورزشی در مراغه اشاره و اضافه کرد: حدود ۲۰۰ راس اسب در پنج باشگاه فعال این شهرستان نگهداری می‌شود اما در شهرستان بیش ۴۰۰ تا ۵۰۰ راس اسب وجود دارد.

«مختاری» از مسئولان امر درخواست کرد تا زمین مناسبی در اختیار این هیئت ورزشی قرار دهند و اضافه کرد: رونق روزافزون این رشته ورزشی می‌تواند در جذب گردشگران ورزشی نیز موثر باشد و نشاط را برای خانواده‌های این شهرستان به ارمغان بیاورد.

فیلم │ شوی اسب ایرانی با حضور ۵۵ اسب در مراغه
در حاشیه شوی اسب ایرانی

به گزارش ایرنا در میان باشگاه‌های فعال سوارکاری مراغه نام آمادگاه ۵۰۲ ایلخی مراغه که از قدیمی‌ترین مراکز پرورش اسب در کشور به شمار می‌رود، به چشم می‌خورد این مرکز در دوران سلطنت قاجار در مکانی بنام «قره‌چپق» در حومه مراغه دایر و بعد از کودتای ۲۸ مرداد به جهت نیاز مبرم ارتش و نیاز به استفاده از نیروهای سواره بار دیگر احیا شد.

حضور نژادهای اسبی اصیل از جمله «آخال تکه» و «گیدران» در اوایل فعالیت این ایلخی موجب شد تا تولیدات اسب اصیل این آمادگاه به کشورهای همجوار نیز صادر شود؛ احداث بنای ایلخی مراغه در سال ۱۳۰۸ شروع شد و این مرکز در سال ۱۳۱۴ به طور رسمی فعالیت خود را بعنوان یک واحد تحت پوشش ارتش آغاز کرد.

در سال ۱۳۴۲ و با مکانیزه شدن ارتش فعالیت هر سه ایلخی کشور در ورامین، مراغه و بجنورد منحل و ایلخی مراغه نیز در دوران ۱۹ ساله نزول خود تا سال ۱۳۶۱ پذیرای گوسفندان و پرورش‌دهندگان آن بود؛ ایلخی مراغه در سال ۱۳۶۱ به لحاظ وقوع جنگ تحمیلی و نیاز به قاطر و اسب برای استفاده در مناطق عملیاتی ‌سخت‌گذر دوباره فعال و با عنوان آمادگاه ۵۰۲ ایلخی مراغه جایگاه قبلی خود را باز یافت.

به گفته دست‌اندرکاران، این ایلخی در دوران جنگ تحمیلی چهار هزار راس قاطر و اسب به یگان‌های مستقر در مناطق عملیاتی کوهستانی که امکان استفاده از وسایل نقلیه در آنجا میسر نبود، تحویل داد.

این آمادگاه از سال ۱۳۷۶ تاکنون با انجام کار اصلاح‌نژاد اسب و دواب به یک مرکز تحقیقاتی و تولیدی مبدل شده به لحاظ دارا بودن ظرفیت و استعدادهای خاص علاوه بر فعالیت‌های جاری به مرکزی برای ارائه خدمات نگهداری اسب و باشگاه سوارکاری برای شهروندان تبدیل شده است.

علاقه‌مندان به اسب و اسب‌دوانی در باشگاه ایلخی مراغه علاوه بر سوارکاری و یادگیری از امکانات پانسیون این باشگاه جهت نگهداری اسب‌های شخصی خود استفاده می‌کنند.

آمادگاه ۵۰۲ ایلخی مراغه در سه کیلومتری این شهر و در مسیر تفرجگاه علویان مراغه در انبوهی از درختان میوه محسور است، قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha