گام به جلو راه‌آهن رشت-آستارا؛ روسیه: مقدمات اجرایی ساخت آغاز شد

مسکو- ایرنا- معاون نخست وزیر روسیه گفت: اپراتور روسی خط راه آهن رشت - آستارا در ایران، کارهای مقدماتی برای اجرای این پروژه را آغاز کرده است.

به گزارش روز جمعه ایرنا از اسپوتنیک، الکسی اورچوک در گفتگو با خبرنگاران افزود: این پروژه روزهای اخیر در دیدار میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه و محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

معاون نخست وزیر روسیه ادامه داد: از طرف ما اپراتور پروژه فعال شده و به تدریج وارد موضوع شده و کارها شروع می شود.

وی اظهارداشت: واضح است که این کار با پیچیدگی‌هایی از جمله در رابطه با تخصیص زمین رو به رو است.

معاون نخست‌وزیر روسیه ۲۷ مهرماه ۱۴۰۲ نیز در نشستی در مسکو گفته بود: این کشور به دنبال تقویت مبادلات تجاری با کشورهای هند و پاکستان و دسترسی به بازار کشورهای آفریقایی از طریق کریدور شمال – جنوب و بنادر جنوبی ایران است.

اورچوک افزود: ‌این کشور هم‌اینک برای توسعه بازار خود در جهان از جمله جنوب آفریقا تلاش می‌کند و علاوه بر آن هم به جنوب و هم به شرق نگاه خاصی دارد، چرا که این مناطق، مرکز ثقل در بازار جهانی محسوب می‌شوند.

معاون نخست‌وزیر روسیه با بیان اینکه روسیه به دنبال تقویت امکانات لجستیک و توسعه زیرساخت ‌های کریدور شمال – جنوب است، گفت:‌این کریدور با سه مسیر و با گذر از روسیه و سایر کشورها به بندر عباس و بندر چابهار در جنوب ایران می‌رسد که از این طریق، می‌توان کالاها را به بازار هند، پاکستان و آفریقا عرضه کرد.

روسیه و ایران اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ قرارداد همکاری برای تامین مالی طراحی، ساخت و تامین کالا و خدمات برای ایجاد خط راه آهن رشت - آستارا به طول 162 کیلومتر امضا کردند.

این خط ریلی، مسیر غربی کریدور شمال - جنوب را تکمیل می‌کند.

به نوشته رسانه روس، پیش بینی می شود روسیه برای این ساخت و ساز وام بین دولتی به مبلغ 1.3 میلیارد یورو ارائه کند.

بر این اساس، هزینه کل این پروژه 1.6 میلیارد یورو است. ویتالی ساولیف وزیر حمل و نقل روسیه پیش از این گفت: ساخت خط راه آهن رشت - آستارا تا سال 2028 تکمیل می شود.

به گزارش ایرنا، کریدور شمال – جنوب که در آغاز راه، محصول اراده و عزم روسیه، ایران و هند در سال ۲۰۰۰ میلادی برای ایجاد گذرگاه حمل و نقل بار بود، در طول سال های بعد، شاهد پیوستن شمار دیگری از کشورها به این مسیر ترانزیتی بود.

آنچه برای این کشورها در پیوستن به این مسیر ترانزیتی انگیزه بخش بود این بود که مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسیه که از کانال سوئز عبور می‌کند، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد اما کریدور ایران در این مسیر تنها هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهره گیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد.

اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ و پس از سخنرانی روسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، قرارداد ساخت راه آهن رشت - آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر به امضا رسید. این خط ریلی، تکمیل کننده خط ریلی مسیر غربی کریدور شمال - جنوب است.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری در این آیین گفت: امضای توافقنامه راه آهن رشت - آستارا، گام مهم و راهبردی در جهت همکاری های بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه است.

محمد مخبر معاون اول‌ رئیس جمهور و «میخائیل میشوستین» نخست وزیر روسیه، نیز سوم آبان ماه جاری در سفر به قرقیزستان با یکدیگر دیدار و ضمن گفت و گو درباره توسعه مناسبات، بر شتاب بخشی به ساخت خط ریلی رشت-آستارا تأکید کردند.
خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی نیز چهارشنبه سوم آبان ۱۴۰۲ از امضای نقشه‌های اجرایی راه آهن رشت-آستارا در دیدار با هیات روسی خبر داد و گفت: پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات قرارداد تجاری ساخت راه آهن رشت- آستارا حاصل شده و موافقت‌نامه شرایط عمومی و خصوصی همکاری دو کشور با جدیت در حال انجام است.
بنا بر اعلام شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، روز سه‌شنبه دوم آبان ماه جاری جلسه‌ای با حضور خیراله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و یوری کوزمین، مدیرعامل شرکت کاسپین سرویسز و هیات همراه از کشور روسیه برای بررسی توافق‌های صورت گرفته در کارگروه‌های فنی و حقوقی برگزار شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مبادله موافقت‌نامه قرارداد احداث راه آهن رشت - آستارا بین جمهوری اسلامی ایران و کشور روسیه در تیرماه ۱۴۰۲ گفت: جزییات این قرارداد در سه جلد تهیه شده است که شامل شرایط عمومی و خصوصی موافقت‌نامه، الزامات کارفرما و ساختار همکاری در حوزه هزینه‌ها، برنامه زمان‌بندی اجرا و... است.
پیش از این، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۱۳ مهرماه ۱۴۰۲ در نشست باشگاه مباحثه‌ای والدای در شهر سوچی روسیه با بیان اینکه روسیه به دنبال ایجاد راه‌های جدید حمل‌ونقل با هدف افزایش حجم مبادلات تجاری است، گفته بود:‌ در این راستا، کریدور شمال-جنوب را گسترش می‌دهیم.
رئیس جمهوری روسیه همچنین پنجم مردادماه ۱۴۰۲ در نشست عمومی دومین مجمع اقتصادی و بشردوستانه روسیه و آفریقا در سن‌پترزبورگ روسیه که با حضور جمعی از رهبران و مقامات ارشد قاره سیاه برگزار شد، از کشورهای غربی به خاطر آنچه به بن بست کشاندن توافق غلات خواند،‌ انتقاد کرد و گفت: این کشور مصمم است از کریدور شمال – جنوب برای تحویل کالا به آفریقا بهره گیرد.
پوتین افزود:‌ این کریدور حمل‌ونقل امکان تحویل راحت کالا به آفریقا و بازگشت را فراهم می کند و در این راستا از آن بهره خواهیم گرفت.
پیش از این، آندره اسلپنف وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا ۲۷ مهرماه ۱۴۰۲ با بیان اینکه این اتحادیه آماده امضای قرارداد موافقت‌نامه تجارت آزاد با ایران است،‌ گفت: به دنبال توسعه کریدور شمال – جنوب از نظر حمل و نقل و مبادلات تجاری هستیم و در این راستا، مذاکرات مثبتی با کشورهای عربی برای پیوستن به این کریدور انجام شده است.
وزیر تجارت خارجی امارات متحده عربی اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در اجلاس اقتصادی روسیه – جهان اسلام در کازان اعلام کرد که کشورش به سرمایه گذاری و توسعه بخش فناوری کریدور شمال-جنوب علاقه مند است.
ثانی بن احمد آل زیودی افزود: کریدور بین المللی "شمال - جنوب" یکی از مسیرهای قابل توجه است که می توان با نوآوری در آن، از این مسیر برای حمل کالا به آفریقا استفاده کرد
دمیتری دوگدکین سفیر روسیه در قطر هم خردادماه ۱۴۰۲ اعلام کرد: مسکو و دوحه آماده همکاری در پروژه «کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب» هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha