گفتمان احزاب در اردبیل برای افزایش مشارکت انتخاباتی

اردبیل - ایرنا - نهایی شدن نام‌نویسی ۴۷۸ داوطلب از اردبیل برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، به فضای سیاسی و اجتماعی استان شور و حال دیگری بخشیده و احزاب و فعالان سیاسی را برای رقم خوردن یک انتخابات پرشور امیدوار کرده است.

‌به گزارش خبرنگار ایرنا، انتخابات‌ بهار دموکراسی و فرصت ابراز رای و نظر مردم در خصوص مسائل کلان و مهم کشور است و در واقع یکی از مسیرهای مهم تحقق مردم‌سالاری انتخابات است تا آحاد ملت در دوره‌های زمانی مشخص در فرایند تصمیم‌گیری‌های اساسی کشور سهیم باشند.

مشارکت حداکثری در انتخابات‌ از سویی نشان دهنده سرمایه اجتماعی و افزایش دهنده این دارایی ارزشمند نظام‌های سیاسی است و از سوی دیگر در اثربخشی و نفوذ تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌های کلان کشور هم در داخل و هم در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی تاثیرگذار است. از همین رو نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در دیدار اخیر اعضای هیات اجرایی ستاد انتخابات شهرستان اردبیل گفته است: مشارکت حداکثری در انتخابات، اصلی‌ترین عامل امنیت و اقتدار کشور ماست و قطعا دشمن را در برنامه‌های خطرناکی که برای کشور ما تدارک دیده مایوس می‌کند.

آیت‌الله سیدحسن عاملی با یادآوری نقش و جایگاه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: خوشبختی بزرگ یک ملت این است که انسان‌های بزرگ در جایگاه‌های بزرگ قرار گیرند و یکی از مقدمات خاص مشارکت حداکثری در انتخابات، وثوق ملی است و خوشبختانه در سیستم انتخاباتی ایران امکان تخطی، خیانت، اضاعه حق و جایجایی آرا وجود ندارد.

بی‌گمان در کنار هیات‌های اجرایی و نظارت، نامزدها و هواداران آنها که در انتخابات نقش‌آفرینی می‌کنند، احزاب به عنوان پل ارتباطی بین مردم و نظام‌های سیاسی جایگاه مهمی دارند و فعالان حزبی به لحاظ ارتباط مستقیم با بدنه جامعه، هم نبض جامعه را از منظر سیاسی خوب می‌سنجند و هم می‌توانند با روشنگری و ارتباط با مردم میزان مشارکت را تقویت کنند.

طبق اعلام رضا قاسمیان ، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار و رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل ۴۷۸ داوطلب نمایندگی مجلس با بارگذاری اطلاعات، ثبت‌نام خود را برای رقابت‌های انتخاباتی مجلس دوازدهم قطعی کردند و قرار است برای هر کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی ۶۸ نفر در استان اردبیل رقابت کنند. مقایسه تعداد این دور از انتخابات با دور قبل حاکی از رشد ۲ برابری داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در این استان است.

فضای سیاسی و رسانه‌ای استان اردبیل در روزهای اعلام شده برای ثبت‌نام نهایی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی نویدبخش مشارکت بالای مردم استان در انتخابات یازدهم اسفندماه امسال است. تقریبا تمام چهره‌های سرشناس استان اعم از نماینده‌های فعلی و نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام خود را نهایی کرده و آمادگی خود را برای ورود به عرصه رقابت اعلام کرده‌اند.

این در حالی است که استقبال زنان هم در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی افزایش محسوس داشته است ، به طوری که در دوره قبل انتخابات مجلس شورای اسلامی از استان اردبیل ۲۰ نفر وارد عرصه رقابت شده بودند این در حالی است که در این دوره ۴۴ نفر از بانوان استان ثبت نام خود را نهایی کرده‌اند.

در این زمینه نظرات و دیدگاه‌های چند تن از اعضا احزاب و فعالان سیاسی و رسانه در اردبیل را جویا شده‌ایم تا با مواضع احزاب در رابطه با انتخابات پیش رو و فضای حاکم بر استان از حیث تحرکات داوطلبان و الزاماتی که می‌تواند تحقق مشارکت بالای مردم در انتخابات پیش رو باشد، آشنا شویم.

گفتمان احزاب در اردبیل برای افزایش مشارکت انتخاباتی
حبیب کوهی عضو هیات رئیسه شورای عالی احزاب استان اردبیل

به قانونمنداری شورای نگهبان شک نداریم

عضو هیات رییسه شورای عالی احزاب استان اردبیل شکل‌گیری شور و حال انتخاباتی در استان به تناسب فعالیت ستادهای تبلیغاتی در نام‌نویسی داوطلبان را به فال نیک گرفت و گفت: مردم مثل همیشه به اصول و مبانی و ارزش‌های جمهوری اسلامی پایبند هستند و تحت هر شرایطی با گذر از مشکلات، در صحنه‌ها حضور دارند.

حبیب کوهی ادامه داد: از مسئولان هم انتظار زیادی داریم که همپای ملت باشند و پای به پای مردم حرکت کنند، در صورتی که همیشه مسئولان همواره چند قدم از مردم عقب هستند. مسئولان باید به تاسی از رهبر معظم انقلاب اسلامی، میدان‌دار باشند، البته اقدامات خوبی از ناحیه دولت در جامعه انجام می‌گیرد اما لازم است بیشتر کار شود.

رئیس جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت در استان اردبیل اضافه کرد: شورای نگهبان در راستای وظایف قانونی اقداماتی همیشه انجام می‌دهد و انتظار داریم با استمرار نظارت آن شورا، بهانه‌ای به دست معاندان، ضدانقلابیون، سلطنت‌طلبان و تجزیه‌طلبان داده نشود.

وی با تاکید بر لزوم حضور و مشارکت همه سلایق سیاسی که دل در گرو کشور و نظام دارند، گفت: انتظار داریم داوطلبانی که سابقه و کارنامه درخشانی دارند وارد صحنه رقابت شوند. البته داوطلبی باشد که مشکلی دارد و مردم نیز به‌طور معمول به این قبیل افراد شناخت دارند و آنها را نمی‌خواهند و طبیعی است که نباید وارد کارزار انتخاباتی شود اما افرادی هم هستند که ورود آنها می‌تواند فضای انتخابات را پرشورتر کند و بهتر است امکان حضور در رقابت را داشته باشند.

عضو هیات رئیسه شورای عالی احزاب استان اردبیل افزود: با توجه به شرایط بسیار حساس کشور و منطقه باید زمینه‌ای فراهم شود که اگر فردی نیز از صندوق آرا فاصله گرفته باشد دوباره به اثر و نتیجه رای و مشارکت خود امیدوار شده و در انتخابات شرکت کند.

با توجه به شرایط بسیار حساس کشور و منطقه باید زمینه‌ای فراهم شود که اگر فردی نیز از صندوق آرا فاصله گرفته باشد دوباره به اثر و نتیجه رای و مشارکت خود امیدوار شده و در انتخابات شرکت کند.

کوهی اظهار کرد: ما به عدالت و قونونمداری شورای نگهبان شکی نداریم اما امیدواریم با توجه به شرایط سال گذشته و شرایط فعلی منطقه، تدبیری اتخاذ شود که هیچ یک از داوطلبان از گردونه رقابت‌ها خارج نشوند و در نهایت پرشورترین انتخابات‌ را تجربه کنیم.

گفتمان احزاب در اردبیل برای افزایش مشارکت انتخاباتی
جواد زنجانی رئیس دوره ای جبهه اصلاحات استان اردبیل

فضای باز انتخابات، قدر دادن به آرا مردم است

رئیس دوره‌ای جبهه اصلاحات استان اردبیل هم گفت: انتخابات‌ نشانگر تاثیرگذاری رای و نظر مردم در امور کشور است و مردم انتظار دارند اثر رای خود را ببینند و تحقق مطالبات خود را از طریق صندوق آرا مشاهده کنند.

جواد زنجانی افزود: برخی تندروی‌ها ممکن است منجر به روی‌گردان کردن مردم از صندوق آرا و کم حوصله و ناامید ساختن مردم شود در چنین بستری اگر فضا برای فعالیت و کنشگری احزاب و فعالان سیاسی بازتر شود، احزاب هم به رسالت خود عمل خواهند کرد.

وی تصریح کرد: بی‌تردید حاکمیت فضایی و بستری را فراهم خواهد کرد که مردم حضور و نقش خود را موثر خواهند دید و احساس خواهند کرد به نظر و آرا آنها قدر و قیمت داده می‌شود.

دبیر حزب کارگزان سازندگی در استان اردبیل ادامه داد: این احساس اثرگذاری در امور از طریق رفع مشکلات معیشتی و بهبود شرایط اقتصادی و تنوع و تکثر اندیشه‌ها و نامزدها در انتخابات پیش رو میسر است.

امیدوار به حل مشکلات از طریق صندوق رای هستیم

رئیس دوره‌ای جبهه اصلاحات استان اردبیل تصریح کرد: عقلای اصلاحات و اعتدالیون در استان از مسیر صندوق برای حل مشکلات ناامید نیستند و همچنان امیدوار هستند که همه جریان‌ها در انتخابات پیش رو فضا و حرفی برای گفتن داشته باشند.

وی با اشاره به شکل‌گیری و فعالیت سه نحله فکری و عملی در جبهه اصلاحات گفت: انتظار داریم به چهره‌های ملی و محلی شناسنامه‌دار اعتماد شده و صلاحیت داده شود تا اگر افرادی از صندوق فاصله گرفته‌اند، با امید و اعتماد کامل به سوی صندوق و انتخابات بازگردند.

زنجانی تحرکات و شور و حال انتخاباتی در اطراف داوطلبان را خوب و امیدوارکننده ارزیابی کرد و گفت: از حیث مردم سالاری دینی، دموکراسی اسلامی و حتی جمهوریت و اسلامیت نظام مقدس خودمان که تفکیک‌ناپذیر هستند، باید انتخاباتی با شرکت موثر همه جریان‌ها و در نتیجه شرکت بالا و چشمگیر مردم را رقم بزنیم.

گفتمان احزاب در اردبیل برای افزایش مشارکت انتخاباتی
علی فهیمی دکتری علوم سیاسی و مدرس دانشگاه

پیش ثبت نام‌ها به تحرکات و شور و حال انتخاباتی افزوده است

استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی هم گفت: اگر بقیه مراحل دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با همین منوال که شروع شده ادامه یابد، زمینه انتخابات پرشوری را رقم خواهد خورد. هرچند که تهران شرایط خاص خود را دارد.

علی فهیمی گفت: شور و حالی که در چند ماه اخیر در استان‌ها مشاهده می‌شود در هیچ دوره انتخابات دیده نشده چرا که این دوره به واسطه ثبت‌نام اولیه و نهایی، تحرکات بین نامزدها و طرفداران آنها را بیشتر کرده است.

این تحلیلگر و پژوهشگر مسائل سیاسی افزود: در دوره‌های گذشته تبلیغات انتخاباتی منحصر به یک هفته آخر مانده به انتخابات بود اما قرائن نشان می‌دهد در این دوره، دست نامزدها برای تبلیغات بازتر است و همین فضای باز، شور و حال خاصی به فضای انتخاباتی بخشیده است که در صورت تداوم، شرایط بهتر هم خواهد شد.

در دوره‌های گذشته تبلیغات انتخاباتی منحصر به یک هفته آخر مانده به انتخابات بود اما قرائن نشان می‌دهد در این دوره، دست نامزدها برای تبلیغات خود بازتر است و همین فضای باز، شور حال خاصی به فضای انتخاباتی بخشیده است که در صورت تداوم، شرایط بهتر هم خواهد شد.

وی ادامه داد: اگرچه پیش‌بینی احراز صلاحیت‌ها از هم اکنون منطقی نیست، اما به هر حال بدیهی است کسانی که خط قرمزها را رعایت کردند ، احساساتی نشده و در زمین دشمن بازی نکردند، موضع خود را در مسائل پیش آمده صریح اعلام و مرز خود با معاندان و اپوزسیون را مشخص کردند در این دوره حضور یابند و زمینه رقابت جدی برای جریان‌های سیاسی شناخته شده فراهم‌تر شود.

این کارشناس ارشد رسانه معتقد است که فضای باز انتخاباتی حاصل شده در حدود پنج ماه مانده به انتخابات را می‌توان برای شور و نشاط انتخاباتی به فال نیک گرفت که البته مدیریت درستی را می‌طلبد.

فهیمی به مولفه‌های دیگر موثر در برگزاری انتخابات پرشور اشاره و تصریح کرد: در چند ماه اخیر پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و عراق که حدود ۲۰ میلیارد دلار اعلام شده، آزاد شده است و بی‌شک با برنامه‌ریزی و مدیریت به جای دولت در هزینه‌کرد آنها و اتخاذ تدبیری برای تسهیل معیشت و رونق اقتصاد، میزان حضور مردم در پای صندوق‌های آرا افزایش خواهد یافت.

این استاد دانشگاه ادامه داد: تاریخ نشان داده ملت ایران مردم حماسی هستند و همیشه پیروزی‌ها سبب غرور آنها شده و شور و نشاط در بین مردم ایجاد کرده است. یکی از دلایل استقبال بی‌نظیر مردم از تشییع پیکر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، گذشته از فرماندهی ایشان در محور مقاومت ، غرور ملی بود که این شهید عزیز به ایرانیان بخشید که دوست و دشمن به آن اذعان کردند و هرچند که نتوانسته‌ایم خدمات شهید سلیمانی را آن‌طور که باید بین مردم تبیین کنیم.

فهیمی افزود: پیروزی محور مقاومت در غزه، بی‌تردید جهانیان را به تحسین جمهوری اسلامی وادار خواهد کرد و در برانگیختگی غرور ملی ایرانیان تاثیر بسزایی خواهد داشت و همین مساله در نهایت در حضور مردم در پای صندوق‌های آرا نیز بی تاثیر نخواهد بود.

آفت بداخلاقی‌های انتخاباتی

این تحلیلگر و پژوهشگر مسائل سیاسی با اشاره به فضای باز ایجاد شده در کشور برای نامزدهای انتخاباتی، گفت: متاسفانه عده‌ای سود خود را در تخریب رقیب و وارد کردن اتهامات به آن می‌بینند ، چه خود نامزدها ، چه طرفدارانشان و چه فضای مجازی وابسته به این افراد.

فهیمی اظهار کرد: در فاصله چند ماه مانده به انتخابات باید با تخریب‌ها و تهمت‌هایی که بدون دلیل و سند به افراد زده می‌شود مقابله شود و علاوه بر این احتمال جذب اسپانسر یا پشتیبان مالی نیز از ناحیه برخی افراد وجود دارد که باید با آن نیز مقابله شود تا فقط اراده آگاه و شور و حال مبتنی بر اعتماد ملت، تعیین کننده سرنوشت انتخابات باشد.

داوطلبان از شعارمحوری و عوام فریبی پرهیز کنند

تیمور حسین‌نژاد ، عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار نیز به افزایش مشارکت مردم از طریق اعتمادافزایی به جامعه و ارزش‌گذاری به آرا عمومی اشاره کرد و گفت: لمس هر چه بیشتر اقدامات دولت در حوزه اقتصاد و مهار تورم می‌تواند نیاز به تبلیغ و تلاش برای افزایش مشارکت را کم کند.

این فعال رسانه‌ای اضافه کرد: در حوزه‌های انتخابی کوچک‌تر، حضور چهره‌های شاخص بر میزان مشارکت و آرا می‌افزاید و امیدواریم ورود چهره‌های تاثیرگذار باعث انگیزش هر چه بیشتر مردم برای مشارکت بالا در انتخابات باشد.

عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار تاکید کرد: باور کردن نقش مردم سبب سوق یافتن آحاد ملت به انتخابات می‌شود و البته نقش داوطلبان نیز در این راستا بسیار مهم است و معتقد هستم که داوطلبان باید دور از شعار محوری به صداقت باوری و شفافیت روی آورند.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات مجلس خبرگان رهبری در اسفند ماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد و استان اردبیل در مجلس شورای اسلامی هفت و در مجلس خبرگان رهبری یک کرسی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha