فرصت ۱۵ روزه رئیس‌جمهور برای تعیین تکلیف سایت زباله عمارت آمل +فیلم

ساری- ایرنا- پرونده سایت زباله عمارت آمل پس از سال‌ها بلاتکلیفی و بی‌نتیجه ماندن وعده‌های مدیران ادوار مختلف دولت‌ها برای توقف انتقال زباله به این مکان و انتخاب محل جدید انباشت زباله‌های شهرستان، اکنون به میز رئیس‌جمهور رسیده تا بلکه ضرب‌الاجل ۱۵ روزه آیت الله رئیسی به انتخاب زمین جدید، متوقف شدن فعالیت عمارت و آغاز ایزوله‌سازی این کوه زباله منجر شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قصه طولانی سایت زباله عمارت بیش از یک دهه است که سر زبان‌ها افتاده و در خبرها مرور می‌شود. کوه بزرگی از زباله در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر آمل که حدود چهار دهه است روز به روز قامتش بلندتر و حجم زباله‌های انباشت شده‌اش بیشتر می‌شود.

بیش از یک دهه است که با توجه به آغاز ساخت سد هراز در نزدیکی همین سایت زباله، توقف انتقال زباله‌ها به عمارت در دستور کار قرار گرفته است. دلیلش هم مشخص است؛ کوه زباله در نزدیکی مخزن و دریاچه پشت سد قرار گرفته و این نگرانی وجود دارد که پس از آبگیری سد هراز شیرابه‌های عمارت به دریاچه سد نفوذ کند. به همین دلیل از همان زمانی که مطالعات ساخت سد در حال انجام بود تاکید می‌شد فعالیت سایت زباله عمارت باید متوقف شود.

پس از آن هم بارها این موضوع ورود تاکید قرار گرفت و حتی گاهی با ورود مسئولان قضایی، برای چند روز فعالیت سایت متوقف شد. اما چاره‌ای جز بازگشایی آن وجود نداشت. مهلت دادن‌های محدود مسئولان استانی هم در این زمینه نتیجه نداد و حالا که پیشرفت فیزیکی سد هراز به نیمه راه رسیده، قد علم کردن عمارت زباله برای این پروژه مهم مهار آب‌های سطحی مازندران بیشتر به چشم می‌آید.

اهمیت موضوع تا حدی بالاست که اخیرا رئیس‌جمهور برای تعیین تکلیف آن یک ضرب الاجل ۱۵ روزه تعیین کرد. سید ابراهیم رئیسی پنجشنبه هفته گذشته -چهارم آبان- در چهارمین جلسه «پیگیری ویژه رفع مشکلات تولید» که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، تعیین تکلیف سایت زباله عمارت آمل و افزایش سرعت ساخت سد هراز را مورد تاکید قرار داد.

فرصت ۱۵ روزه رئیس‌جمهور برای تعیین تکلیف سایت زباله عمارت

رئیس دولت سیزدهم در این جلسه با تعیین ضرب‌الاجل ۱۵ روزه برای این موضوع و انتخاب زمین جدید انباشت زباله‌های شهرستان آمل، به وزارت نیرو نیز دستور داد که کار پاکسازی و ایزوله‌سازی سایت عمارت را آغاز کند.

دکتر سید ابراهیم رئیسی اظهار کرد: تا ۱۵ روز دیگر استاندار مازندران وضعیت جایابی برای مکان جدید دپوی زباله‌ را حل می‌کند. وزارت نیرو هم کارش را برای پاکسازی و ایزوله کردن محل کنونی آغاز کند. چون زمان نداریم.

وی به جایگاه مهم سد هراز در زمینه تامین آب مورد نیاز کشاورزی و آشامیدنی در مازندران نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به این‌که سد هراز نقش مهمی در زمینه تامین آب دارد، به عنوان یکی از پروژه‌ها و طرح‌های با اولویت سدسازی در وزارت نیرو باید دنبال شود. هر دو اقدام کارهای مهمی است که باید همزمان پیش برود.

روند ساخت سد هراز طی ۲ سال اخیر با افزایش تزریق اعتبار، شتاب بیشتری گرفته و با رشدی ۳۰ درصدی در عملیات اجرایی، اکنون به پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی رسیده است. اما چالش مهم سایت دپوی زباله عمارت در حال تهدید روند مناسب عملیات اجرایی این سد مهم استان است. زیرا سازمان حفاظت محیط زیست تاکید دارد که با توجه به شتاب گرفتن روند ساخت سد هراز، توقف فعالیت عمارت زباله باید به سرعت انجام شود.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور هفتم شهریور امسال در بازدیدی که از سایت زباله عمارت داشت اعلام کرد که طبق ضوابط تعیین شده برای ساخت سد هراز، ورود و انباشت زباله در منطقه عمارت باید ۲ سال پیش از بهره‌برداری سد متوقف شود که با توجه به پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی پروژه و افزایش سرعت عملیات اجرایی به مرور باید شاهد توقف ورود زباله به عمارت باشیم.

به گفته علی سلاجقه طبق ضوابطی که برای ساخت سد هراز تعیین شده، وزارت نیرو به انجام ۱۹ آیتم در روند ساخت این سد متعهد است که موضوع ساماندهی سایت زباله عمارت و ایزوله‌سازی محوطه یکی از این موارد است.

وی در آن بازدید عنوان کرد که وزارت نیرو مشکلی برای تامین اعتبار در این زمینه ندارد و انتظار می‌رود که مسئولان استانی برای تعین تکلیف پسماند آمل برنامه‌ریزی و هماهنگی بیشتری داشته باشند تا ساخت سد طبق برنامه زمان‌بندی و ضوابط تعیین شده ادامه یابد.

وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای مازندران به عنوان مجریان طرح سد هراز و طرح‌های وابسته آن سال‌هاست منتظرند تا مسئولان شهرستانی و استانی مرتبط با این پرونده، تصمیم نهایی‌شان را برای انتخاب زمین مناسبی که جایگزین عمارت شود بگیرند. اما این انتظار سال‌هاست که به نتیجه نرسیده است. شاید با ضرب‌الاجل ۱۵ روزه رئیس‌جمهور، گره کور انتخاب زمین جدید برای توقف انتقال زباله‌های آمل به عمارت باز شود و ورودی این کوهِ متعفن برای همیشه بسته شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha