خانواده چهار قلاده پلنگ در خواف خراسان رضوی مشاهده و ثبت شد+فیلم

مشهد- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست خراسان رضوی گفت: خانواده شامل چهار قلاده پلنگ ایرانی در ارتفاعات شهرستان مرزی خواف در این استان فیلمبرداری و مستند سازی شد.

مهدی اله پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: محیط بانان "حمید عظیم پور" و "غلامرضا یعقوبی" در شهرستان مرزی خواف موفق به مشاهده چهار قلاده پلنگ‌ ایرانی شده و تصویربرداری از آنها را در ارتفاعات این شهرستان انجام دادند.

وی بیان کرد: با داده‌های فعلی، تعیین این نکته که خانواده جدید مشاهده شده همان پلنگهای قبل و یا پلنگ های جدیدی هستند، امکان پذیر نیست اما پیش از این نیز یک خانواده چهار قلاده‌ای پلنگ در نقطه دیگر شهرستان با فاصله ۷۰ کیلومتری از موقعیت فعلی توسط همیاران مشاهده و تصویر برداری شده بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، گسترش فعالیت‌های معدنی، کشاورزی، دامداری و توسعه سکونت‌گاه‌های انسانی در زیستگاههای پلنگ را از موارد تهدید و تخریب زیستگاه این گونه برشمرد.

اله پور، مشاهده گربه سانانی چون پلنگ ایرانی را که به عنوان "گونه پرچم" و شاخص در جمعیت حیات وحش شناخته می شوند، بیانگر مطلوبیت کیفیت و کمیت در زیستگاه آنها و گویای وضعیت دیگر گونه های جانوری و وجود آرامش در منطقه دانست.

دستگیری ۱۱ گروه شکارچی غیر مجاز از ابتدای سال تاکنون

سعید شفیعیان رئیس اداره حفاظت محیط زیست خواف گفت: ۱۱ پرونده دستگیری شکارچیان از ابتدای سال جاری تاکنون در این شهرستان صورت گرفته که چهار پرونده آن شروع به شکار و قبل از وقوع شکار بوده است و الباقی در حین انجام تخلف دستگیر شده اند.

وی ادامه داد: پرونده قضایی برای تمامی متخلفین تشکیل شده که در این راستا سه اسلحه شکاری و ۴۸ مورد سایر ادوات مورد استفاده در شکار از جمله ۶ موتورسیکلت از شکارچیان کشف و ضبط شد.

وی بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون هشت دوره آموزشی برای جوامع محلی، دانش آموزان، پرسنل و مسوولان معادن در شهرستان خواف برگزار شده و این آموزش‌ها سبب شده آنان با نحوه مواجهه با حیات وحش خصوصاً گونه ارزشمند پلنگ، در قالب چاپ و توزیع بروشور و بهره‌گیری از فضای مجازی و آموزش چهره به چهره آشنا شوند.

شفیعیان افزود: عرصه های طبیعی شهرستان مرزی خواف با یک میلیون هکتار وسعت به عنوان بزرگترین شهرستان استان بوده و دارای سه منطقه حفاظت شده سیرخون، شکار ممنوع خیبر و مرزی و یک رودخانه و تالاب ملی است.

مرکز شهرستان ۱۶۰ هزار نفری خواف با ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در فاصله ۲۶۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha