افزون بر ۲ میلیون هکتار از اراضی ملی خراسان شمالی رفع تداخل شد

بجنورد- ایرنا- مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۲ میلیون و ۳۶۹ هزار و ۴۲۴ هکتار معادل ۱۰۰ درصد پلاک‌های ثبتی مشمول رفع تداخلات این استان از سال ۱۳۹۴ تاکنون تعیین تکلیف شد. 

حسن ایزانلو روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: کمیسیون رفع تداخلات اراضی خراسان شمالی از سال ۱۳۹۴ تاکنون ۱۵۸ جلسه برگزار و ۳۰ جلسه آن مربوط به سال جاری بوده است.

وی تعداد کل پلاک های ثبتی استان را یکهزار و ۸۷۴ پلاک عنوان کرد و افزود: یکهزار و ۳۷۳ پلاک مشمول اجرای رفع تداخلات بود و اینک ۱۰۰ درصد پلاک‌های ثبتی مشمول تعیین تکلیف شد که بعد از سمنان دومین استان در اجرای موفق این پروژه هستیم.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، مساحت اراضی ملی احصا شده از پلاک های مشمول را یک میلیون و ۸۱۳ هزار و ۲۶۵ هکتار دانست و گفت: مساحت اراضی غیر ملی پلاک های مزبور ۵۵۶ هزار و ۱۵۹ هکتار است.

وی مساحت رفع تداخل پلاک های مشمول را ۱۱۰ هزار و ۲۷۸ هکتار عنوان کرد و افزود: اختلاف های بین مردم، دولت و تداخل اراضی ملی و دولتی با مستثنیات اشخاص به حداقل خود رسید.

ایزانلو یادآور شد: بعد از اجرای پروژه رفع تداخلات، گام بعدی اجرای طرح حدنگاری و صدور اسناد اراضی کشاورزی است که امیدواریم با تثبیت مالکیت دولت و مردم بر اراضی و کاهش اختلافات ملکی بر افزایش درصد صدور اسناد کشاورزی تاثیر مثبت داشته باشد.

وی بر افزایش تولید در بخش کشاورزی و تامین امنیت غذایی و خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک اشاره کرد و گفت: کشاورزان بعد از تثبیت مالکیت در راستای تولید در بخش های کشاورزی تلاش کنند.

به گزارش ایرنا، گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

سهم خراسان شمالی ۶ دهم درصد از تولید ناخالص داخلی تمامی بخش های اقتصادی کشور است که سهم بخش کشاورزی این استان ۱.۱ درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی را شامل می شود.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند و حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha