آزاداندیشی باید در دانشگاه‌ها تجربه شود

تهران- ایرنا- معاون فرهنگی‌اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آزاداندیشی را آرمان انقلاب اسلامی و مورد تاکید امام و رهبری دانست و گفت: اگر آزاداندیشی در دانشگاه‌ها به‌خوبی تجربه شود، به سایر بخش‌های جامعه تسری می‌یابد و بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

به گزارش روز شنبه گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، عبدالحسین کلانتری در اختتامیه نشست کارشناسان کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه‌ها، با اشاره به پیروزی‌های بزرگ رزمندگان فلسطینی گفت: تحلیل‌گران داخلی و خارجی در بزرگی و اهمیت این پیروزی‌ها اختلاف ندارند. در ظاهر غزه در محاصره اسرائیل است، ولی امروزه ابتکار عمل را جریان مقاومت در دست دارد و اسرائیل در محاصره است.

وی افزود: مردم مسلمان و سایر کشورها با فلسطین همدردی کردند و دولت‌ها کمترین اثرگذاری را داشته‌اند. آیا این همنوایی در محکومیت اسرائیل در راستای امت واحده که امام مطرح کرده بود، نیست؟

کلانتری ادامه داد: آزادی در کنار استقلال از شعارهای اصلی انقلاب بود. آزادی که تفاوت مشخصی با اندیشه لیبرالیستی و سوسیالیستی داشت. آزادی مدنظر انقلاب، آن را به آزادی نفس تقلیل نمی‌داد و دنبال آزادی اندیشه در مسیر شکوفایی هویت انسان بود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: تمام آزادی‌هایی که نظام لیبرالیستی بنا کرده برای سرکوب آزادی اندیشه است. در دل آمریکا آزادی هم‌جنس‌گرایی است، ولی اجازه نقد هولوکاست و اجازه اعتراض به اسرائیل نیست.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: انقلاب اسلامی داعیه‌دار نگاه جدیدی به کرامت انسان شد و سعی کرد در دوگانه آزادی و عدالت و آزادی امنیت مسیر تاریخی خود را پیدا کند.

وی با بیان فرازهایی از بیانات رهبر انقلاب اسلامی درباره آزاداندیشی که فرمودند آزاداندیشی در کشور ما مظلوم است و تشکل‌ها برای رشد خود دنبال آزاداندیشی باشند، اظهار داشت: با نگاه به بیانات رهبر معظم انقلاب معلوم می‌شود، ولنگاری و تحجر دو لبه تیغ یک قیچی هستند که آزاداندیشی را در تنگنا قرار می‌دهد. آزادی فکری معرفتی و سیاسی در دانشگاه‌ها مورد تاکید رهبر انقلاب است.

آزاداندیشی باید در دانشگاه‌ها تجربه شود

کلانتری گفت: از نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی، بدون آزاداندیشی امکان رشد علمی و فرهنگی وجود ندارد و ایشان معتقد هستند بدون آزاد اندیشی امکان شکل گیری تمدن نوین وجود ندارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: ایجاد محیط آزاداندیشی وظیفه مسئولان است؛ هرچند برای آنان هزینه‌بر باشد.

وی تاکید کرد: باید تجربه‌های موفق بیان نظرها و آزاداندیشی را مستند و به دانشجویان ارائه کنیم، تا مرز آزاداندیشی مدنظر ما و هرج و مرج روشن شود. اگر آزاداندیشی در دانشگاه‌ها به خوبی تجربه شود، به سایر بخش‌های جامعه تسری می‌یابد و بسیاری از مشکلات جامعه حل می‌شود.

اولین دوره جشنواره کرسی‌های آزاداندیشی با محوریت وزارت علوم بزودی برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha