۶ آبان ۱۴۰۲، ۱۰:۰۹
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85272812
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تولید ۱۰۰ هزار تُن چغندرقند در خراسان شمالی پیش‌بینی شد

بجنورد- ایرنا- مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برداشت چغندرقند از سطح ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از کشتزارهای استان آغاز و پیش بینی می شود که امسال ۱۰۰ هزار تُن از این محصول تولید شود.

وحید صباغ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پارسال نیز در اراضی استان حدود همین سطح کشت و ۱۰۰ هزار تُن چغندرقند نیز برداشت شد.

وی تصریح کرد: برداشت چغندر قند با توجه به شرایط آب و هوایی هر منطقه در اواخر مهرماه و اوایل آبانماه آغاز می شود و برداشت این محصول در خراسان شمالی تا اواسط آذرماه ادامه دارد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بیان کرد: بیشترین اراضی زیر کشت چغندرقند در این استان مربوط به شهرستان های شیروان، فاروج و جاجرم است اما در سایر شهرستان ها نیز چغندر قند کشت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: میانگین عملکرد چغندرقند در هر یک هکتار ۴۵ تُن است و عیار محصول در کشتزارهای این استان به طور متوسط ۱۷.۲ درصد است.

صباغ فروش تضمینی را دلیل افزایش سطح زیر کشت چغندرقندر در این استان عنوان کرد و گفت: این رویه اطمینان خاطر به کشاورز می دهد و با رغبت به کاشت این محصول می پردازند.

وی ادامه داد: ۲۸ هزار ریال قیمت هر کیلوگرم چغندرقند تحویلی به کارخانه است، همچنین کارخانه بابت تحویل هر یک تُن چغندر قند شکر، تفاله و کرایه حمل و نقل در راستای حمایت و مشوق از بهره برداران پرداخت می کند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی یادآور شد: کشاورزان خراسان شمالی محصول جمع آوری خود را به کارخانه قند شیروان تحویل دهند و هم اینک در این خصوص هیچ مشکلی وجود دارد.

وی افزود: ظرفیت تحویل چغندرقند کارخانه شیروان بیش از تولید چغندرقند استان است که از سایر استان های همجوار نیز چغندرقند تحویل گرفته می شود.

به گزارش ایرنا، خراسان شمالی از نظر سطح زیر کشت چغندر قند رتبه نهم و از نظر میزان تولید رتبه دهم کشور را دارد که با داشتن ۲.۱۳ درصد کشت چغندرقند کشور، ۱.۵۱ درصد محصول را تولید می کند.

کارخانه قند شیروان یکی از قدیمی ترین واحدهای تبدیلی در خطه شمال شرق کشور است که ظرفیت اسمی آن تبدیل چهار هزار تن چغندر قند در شبانه روز است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند. بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.

حدود ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha