۶ آبان ۱۴۰۲، ۱۴:۴۱
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85272843
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح آنالیز شیر در گاوداری‌های صنعتی خراسان شمالی آغاز شد

بجنورد-ایرنا- ریس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: طرح آنالیز شیر از سطح گاوداری‌های صنعتی استان با مشارکت جهاد دانشگاهی از امروز(شنبه) با هدف تولید شیر با کیفیت و بهداشتی آغاز شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان شمالی، محمد محمدزاده در این خصوص اظهار کرد: بر اساس این طرح درصد میزان چربی، پروتئین، سلول های سوماتیک و سایر موارد بهداشتی رصد و آنالیز و به کارخانه حمل می شود.

وی با اشاره به اینکه طرح آنالیز شیر در راستای طرح اصلاح نژاد دام اجرا می شود افزود: در این طرح دام های مناسب برای اصلاح نژاد انتخاب و از آنها برای انجام این پروژه استفاده می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: افزایش تولید شیر هدف نهایی اجرای طرح است که از امروز در استان اجرا می شود.

وی گفت: خراسان شمالی به لحاظ اینکه نیمی از جمعیت آن روستایی است، اغلب به مشاغل دامپروری و کشاورزی اشغال دارند و پتانسیل مناسبی در بخش کشاورزی و دامپروری دارد.

محمدزاده خاطرنشان کرد: ۷۸ واحد گاوداری شیری با ظرفیت هشت هزار و ۳۷۱ راس در این استان در حال فعالیت است که متقاضی اجرای این طرح هستند.

به گزارش ایرنا، خراسان شمالی قطب دامداری و دامپروری کشور است و در این استان ۲ میلیون و ۳۶ هزار راس دام سبک شامل یک میلیون و ۷۲۳ هزار راس گوسفند، حدود ۳۱۳ هزار راس بز و ۸۱ هزار و ۸۸۰ راس گاو و گوساله، ۲ هزار ۳۵۰ نفر شتر و در مجموع ۸۴ هزار و ۲۳۰ راس دام سنگین و در مجموع حدود سه میلیون واحد دامی در استان نگهداری و پرورش داده می شود.

سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن شیر خام در این استان تولید می شود و بخش اندکی از این میزان در استان فرآوری و مابقی به واحدهای صنعتی تولید محصولات لبنی خراسان رضوی یا استان های شمالی کشور ارسال می‌شود.

۴۴ درصد از جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha