نخستین نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان در مکزیک برگزار شد

زاهدان- ایرنا- مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان گفت: نخستین نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌ دستی استان به مناسبت سالروز روابط دیپلماتیک ایران و مکزیک در کاخ‌موزه لوس پینوس مکزیک برپا شد که بانوی هنرمند و سایر صنعتگران و هنرمندان این دیار به عنوان نماینده شایسته ایران اسلامی در آن شرکت کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، زهرا ابراهیمی روز شنبه با قدردانی از حمایت‌های ارزشمند استاندار، معاون امنیتی و انتظامی استاندار و سفیر جمهوری اسلامی ایران در مکزیک برای ثبت این افتخار بزرگ برای نخستین‌بار، بیان کرد: این نمایشگاه که به مدت یک هفته با پیام استاندار سیستان و بلوچستان در کشور مکزیک گشایش یافت با استقبال بی‌نظیر مردم هنردوست این کشور روبه‌رو شد بطوریکه درخواست برای حضور و برگزاری مجدد این نمایشگاه در این کشور مطرح شد.

وی افزود: نمایشگاه به عنوان دیپلماسی فرهنگی تلاش می‌کند با استفاده از فرهنگ و عناصر و مولفه‌های فرهنگی و هنری بر افکار عمومی دیگر کشورها تأثیر بگذارد و یا استفاده از اشتراکات فرهنگی فی‌مابین، به تقویت تفاهم متقابل کمک کند.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان تاکید کرد: زیباترین نقوش ذهنی به مدد دستان توانا و فکر خلاق زنان هنرمند این استان بر روی پوشاک مردم این دیار نقش می‌بندد به گونه‌ای که لباس اقوام این استان با قدمتی چندین هزار ساله یکی از پایدارترین، فراگیرترین و ملموس‌ترین نمونه لباس‌های موجود در کشور است.

وی با بیان اینکه صنایع‌دستی به عنوان مکمل جاذبه‌های تاریخی و گردشگری که تبلور عینی فرهنگ و هنر بومی مردم است، می‌تواند عامل مهمی در شناساندن فرهنگ و تمدن و جذب گردشگران داشته باشد، تاکید کرد: زنان صبور، بردبار و با ذوق سیستان و بلوچستان با ظرافت و زیبایی خاص، خالق زیباترین هنرها بر روی تاروپود پارچه هستند به طوریکه نقش و نگاره‌های آنان را می‌توان علاوه بر لباس محلی در سایر منسوجات نیز مشاهده کرد.

ابراهیمی ادامه داد: یکی از زیباترین و فنی‌ترین سوزن‌دوزی‌های اختصاصی ایران را می‌توان در سیستان و بلوچستن مشاهده کرد که هنر دست زنان و دختران منطقه است.

وی با بیان اینکه مردان و زنان سیستان و بلوچستان با پوشیدن لباس محلی و گویش مادری توانسته‌اند فرهنگ، آداب و سنن خویش را حفظ کنند و با افتخار و احترام بر حفظ این هویت و اصالت تاکید دارند، افزود: صنایع‌دستی به عنوان یکی از ظرفیت‌های غنی استان نمادی از همت و توانمندی زنان هنرمند؛ راهی برای فعال‌شدن کارگاه‌های خانگی و توسعه مشاغل خرد و حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی است که این نمایشگاه توانسته به عنوان نماینده جمهوری اسلامی خوش بدرخشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha