پدافند غیرعامل کم هزینه ترین روش برقراری پایداری ملی است

قشم - ایرنا - مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در پیامی هفته پدافند غیرعامل را به تمام تلاش‌گران این عرصه تبریک گفت و تاکید کرد: موضوع پدافند غیرعامل به عنوان صلح آمیزترین، اثربخش ترین، پایدارترین و کم هزینه ترین روش دفاعی می تواند در عمل بسترهای لازم برای برقراری امنیت و پایداری ملی را در عرصه های مختلف فراهم کند.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم، عادل پیغامی روز شنبه در پیامی به مناسبت هفته پدافند غیرعامل (چهارم تا یازدهم آبان) نوشت: در شرایط امروز کشور با اوج گرفتن دشمنی ها علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی در جبهه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظایر آن اگر درک درستی از اهمیت مسئله پدافندغیرعامل ایجاد نشود و الزامات مربوط به آن، به نحو شایسته توسعه پیدا نکند، ایران اسلامی در معرض تهدیدهای گوناگون و غیرقابل جبران قرار خواهد گرفت.

وی افزود: در این میان فرهنگ‌سازی و باور عمومی در مورد ضرورت به‌کارگیری اصول پدافند غیرعامل و آمادگی دفاعی مردم در برابر هرگونه تهدید داخلی و خارجی و فرهنگ نحوه کار و اهداف پدافند غیرعامل برای آحاد جامعه از جمله مواردی است که باید مورد اهتمام قرار گرفته و برای توسعه آن برنامه ریزی دقیقی کرد.

رییس سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: اینجانب هفته پدافند غیرعامل را به همه فعالان و دست اندرکاران این عرصه مهم و تاثیرگذار تبریک می‌گویم و امیدوار هستم اجرای الزامات پدافند غیر عامل با آینده نگری و دوراندیشی مورد اهتمام قرار داده و با برنامه ریزی مناسب و مطلوب، آمادگی های لازم جهت مقابله با توطئه های دشمنان در تمامی سطوح ارتقا یابد.

به گزارش ایرنا، کوتاه ترین تعریف پدافند غیرعامل، «دفاع بدون سلاح» است.

واژه پدافند از دو بخش «پد» و «افند» تشکیل شده که «پد» به معانی ضد و متضاد است و هرگاه قبل از واژه ای قرار گیرد معنای آن را معکوس می کند، واژه «افند» نیز به مفهوم جنگ، جدال، تهاجم، حمله و پیکار است در این راستا پدافند که همتراز با واژه «دفاع» است، شامل اقداماتی است که جهت مقابله با حمله و تهاجم دشمن انجام می شود.

این اقدامات شامل انواع و اقسام برنامه های دفاعی از جمله «پدافند غیرعامل» و «پدافند عامل» است که در پدافند غیرعامل برای مقابله با تهاجم و تهدیدات دشمن بدون استفاده از تسلیحات تهاجمی یا دفاعی و با استفاده از مجموعه ای از اقدامات و تمهیدات تدافعی، موجب کاهش آسیب پذیری تاسیسات، تجهیزات و نیروی انسانی می شود.

در صورتی که در «پدافند عامل» برای مقابله با تهاجم و تهدیدات دشمن و دفع تهدیدات وی از انواع و اقسام تسلیحات دفاعی نظیر توپ، موشک، تانک، هواپیماهای شکاری، بمب افکن، رزم ناو، زیردریایی و نظایر آن استفاده می شود.

برنامه های هفته نکوداشت پدافند غیرعامل سال۱۴۰۲ با شعار "ایران پایدار، به وسعت ایمان، به بلندای امید_ پدافند غیر عامل دفاع همه جانبه در برابر جنگ ترکیبی" از سوم تا۱۰ آبان ماه سال جاری اجرا می‌شود.

در این هفته تلاش می شود که مفاهیم و بنیادهای پدافند غیرعامل و آگاهی مدیران و مسئولان و مردم نسبت به موضوع پدافند غیرعامل توسعه یابد و فرهنگ پدافند غیر عامل نهادینه شود.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha