«شجاعت» برای تضمین ایجاد دولت فلسطین؛ مطالبه رئیس‌جمهوری برزیل از سازمان ملل

تهران- ایرنا- رئیس‌جمهوری برزیل با تاکید بر اینکه «آنچه اکنون در غزه شاهد هستیم دیوانگی نخست وزیر اسرائیل است» اعلام کرد سازمان ملل متحد باید شجاعت تضمین ایجاد دولت فلسطین را داشته باشد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری برزیل در نشستی مطبوعاتی با یادآوری تاسیس رژیم اسرائیل در پی قطعنامه سال ۱۹۴۷ سازمان ملل متحد، در دوره ریاست اوسوالدو آرانها (Oswaldo Aranha/ سیاستمدار و دیپلمات برزیلی) بر این جلسه گفت: سازمان ملل اکنون باید شهامت تضمین ایجاد دولت فلسطین را داشته باشد.

لولا در گفت‌وگو با خبرنگاران در مقر ریاست جمهوری، بار دیگر حملات رزمندگان حماس علیه اسرائیل را «تروریستی» توصیف کرد، اما گفت که قرار دادن حماس در فهرست گروه‌های تروریستی، بر عهده سازمان ملل است.

وی گفت: برزیل فقط گروهی که شورای امنیت سازمان ملل به رسمیت می‌شناسد را به عنوان یک سازمان تروریستی به رسمیت می‌شناسد و حماس از سوی شورای امنیت سازمان ملل به عنوان یک سازمان تروریستی به رسمیت شناخته نمی‌شود.

رئیس‌جمهوری برزیل در انتقاد از اقدامات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: آنچه اکنون شاهد هستیم دیوانگی نخست وزیر اسرائیل است که می‌خواهد به موجودیت نوار غزه پایان دهد و فراموش می‌کند که نه فقط سربازان حماس، بلکه زنان و کودکان نیز قربانیان بزرگ این جنگ هستند.

داسیلوا همچنین از پایان دادن به استفاده از حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل دفاع کرد و آنرا «دیوانگی» و یک ابزار «غیر دموکراتیک» توصیف کرد.

وی گفت: "ما باید به حق وتو پایان دهیم، یعنی اگر شکی وجود داشته باشد، اکثریت رای می‌دهند، پیروز می‌شوند و تمام. فوق‌العاده‌ترین اقدام این است که سعی کنیم با قدرت گفت‌وگو بر قدرت گلوله غلبه کنیم."

هفته گذشته، متن قطعنامه ارائه شده توسط برزیل به عنوان رئیس کنونی شورای امنیت، در مورد درگیری میان فلسطین و رژیم صهیونیستی با وجود ۱۲ رای موافق، با وتوی آمریکا رد شد.

رئیس‌جمهوری برزیل در نخستین واکنش‌ها به تشدید درگیری‌ها میان فلسطین و رژیم صهیونیستی اعلام کرد: "من بار دیگر بر رد تروریسم در هر شکل آن تاکید می‌کنم. برزیل از هیچ تلاشی برای جلوگیری از تشدید درگیری‌ها، حتی در دوران ریاست بر شورای امنیت سازمان ملل متحد دریغ نخواهد کرد."

داسیلوا در راستای راهکار سازمان ملل بر تسکیل دو دولت در سرزمین های اشغالی، از جامعه بین‌الملل خواست تا فوراً مذاکرات بین فلسطین و اسرائیل برای حل‌وفصل مناقشه از طریق وجود کشور فلسطین در همزیستی مسالمت‌آمیز با همسایه‌اش در مرزهای امن برای هر دو طرف را از سر بگیرد.

عملیات «طوفان الاقصی» درحالی امروز وارد بیست و دومین روز خود شده که خبرها از تشدید حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به مناطق مسکونی، درمانی و مدارس غزه حکایت دارد. همچنین این منطقه از زمین، در حالی از دریا و آسمان زیر بمباران سلاح های مرگبار رژیم آپارتاید تل آویو قرار دارد که مقامات واشنگتن حمایت همه جانبه خود از رژیم صهیونیستی را به اوج خود رسانده‌اند.

شرایط مردم غزه آنقدر وخیم است که حتی شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی (NBC) نیز بامداد امروز (شنبه) به نقل از تیم خبری خود گزارش داد که وضعیت ساکنان غزه در زیر حملات بی امان و همه جانبه رژیم صهیونیستی اسفبار و وحشتناک است.

این شبکه آمریکایی به نقل از خبرنگاران خود مستقر در غزه اعلام کرد: "وضعیت بسیار سخت و خطرناکی را تجربه می‌کنیم. در معرض بمباران بسیار سنگین هوایی و حملات خمپاره‌ای (صهیونیست ها) قرار داریم. مردم به هر اندازه بتوانند کشته‌ها و مجروحان خود را منتقل می‌کنند، اما آمبولانس‌ها قادر به خروج از مکان خود نیستند."

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha