مهاباد مستعد برگزاری مسابقات کشوری دوچرخه‌سواری است

مهاباد- ایرنا- رییس هیات دوچرخه سواری مهاباد گفت: این شهرستان با داشتن ظرفیت‌های لازم، مستعد برگزاری مسابقات منطقه‌ای و کشوری دوچرخه سواری در رشته کوهستان موسوم به کراس کانتری است.

عبدالوهاب محمدی توتونچی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: جغرافیای کوهستان های اطراف شهر مهاباد به صورت طبیعی استعداد برگزاری تمرین و مسابقات دوچرخه سواری کوهستان را دارد و با هزینه بسیار کم می توان پیست های استاندارد کشوری و حتی جهانی را در آن طراحی کرد.

وی اضافه کرد: در این رشته کوهستانی موسوم به کراس کانتری، مسیر مسابقه باید علاوه بر شیب تند، صخره‌ای نیز باشد و در ارتفاعات سه کانیان مهاباد به صورت خودبافت مسیر دارای این ویژگی ها است.

طول پیست رشته دوچرخه سواری کوهستان که از رشته های المپیکی است، در سطح جهانی ۹ کیلومتر است، اما در ایران بین ۲ هزار و ۸۰۰ متر تا سه هزار و ۸۰۰ متر است و در کوهستان های اطراف مهاباد به صورت طبیعی چنین مسیرهایی وجود دارد

رییس هیات دوچرخه سواری مهاباد گفت: طول پیست رشته دوچرخه سواری کوهستان که از رشته های المپیکی است، در سطح جهانی ۹ کیلومتر است، اما در ایران بین ۲ هزار و ۸۰۰ متر تا سه هزار و ۸۰۰ متر است و در کوهستان های اطراف مهاباد به صورت طبیعی چنین مسیرهایی وجود دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه این رشته در سه رده سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان برگزار می شود، در مهاباد بیش از ۲۰۰ نفر دوچرخه سوار دارای بیمه ورزشی این رشته هستند و هم اکنون ۱۵ تیم در تمام رده های سنی در این رشته فعالیت می کنند.

توتونجی اضافه کرد: یکی از مشکلات دوچرخه سواری مهاباد کمبود مربی این رشته است و هم اکنون کمتر از ۱۰ مربی دوچرخه سواری در تمام رشته ها در این شهرستان فعالیت می کنند که درصدد هستیم این مشکل را برطرف کنیم.

وی اظهار کرد: لازم است که اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان‌غربی دوره های مربیگری درجه ۲ و ۳ در این شهرستان برگزار کند تا شاهد رونق بیشتر این رشته ورزشی و کسب عناوین مختلف در مسابقات کشوری و حتی جهانی باشیم.

وی با اشاره به حضور کمرنگ بانوان در رشته دوچرخه سواری در این شهرستان افزود: یکی از دلایل مهم این امر، نبود پیست های دوچرخه سواری در این شهرستان است و با وجود علاقمندان زیادی در این رشته، بانوان کمی در این رشته فعالیت می کنند.

درخشش ورزشکاران مهابادی در مسابقات کشوری

رییس هیات دوچرخه سواری مهاباد گفت: طی ۲ سال گذشته ورزشکاران مهابادی در مسابقات کشوری این رشته توانستند عناوین بسیار خوب و قابل توجهی در مسابقات استعدادیابی کشوری کسب کنند و تیم مهاباد به عنوان نماینده آذربایجان‌غربی در مسابقات کشوری خوش درخشیده است.

مهاباد مستعد برگزاری مسابقات کشوری دوچرخه‌سواری است

توتونچی افزود: سال گذشته تیم مهاباد در مسابقات کشوری که به میزبانی تبریز برگزار شد علاوه کسب مقام هشتم تیمی در ۲ رده سنی به نایب قهرمانی رسید و امسال هم ورزشکاران مهاباد در المپیاد استعدادهای دوچرخه سواری در مشهد نایب قهرمان شدند.

وی با اشاره به برگزاری یک دوره مسابقات استانی رشته کوهستان (کراس کانتری ) در مهاباد به مناسبت هفته تربیت بدنی افزود: در این مسابقات که روز پنجم آبان با همکاری شهرداری و شورای اسلامی مهاباد، برگزار شد ۳۵ دوچرخه سوار از شهرستان های مختلف حضور داشتند.

وی اضافه کرد: در این مسابقات که سه رده سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان برگزار شد در بخش تیمی مهاباد جایگاه اول، ماکو دوم و تیم بوکان سوم را به دست آورد و در رده سنی نوجوانان فراز فدائی، احسان خیاطی، میران خاتمی هر سه از مهاباد مقام های اول تا سوم را کسب کردند.

توتونچی گفت: در رده سنی جوانان رضا شکورزاده، مهدی عبدالله‌زاده و امیرحسین علیپور هر سه از ماکو مقام های اول تا سوم را بدست آوردند و در رده سنی بزرگسالان سردار مولوی از بوکان مقام اول، مصطفی علی‌پور از مهاباد در جایگاه دوم و کاوه براخاص از بوکان به مقام سوم دست یافت.

مسیر دوچرخه شهری شمال - جنوب مهاباد راه اندازی می‌شود

رییس هیات دوچرخه سواری مهاباد گفت: در راستای کاهش ترافیک در بافت مرکزی مهابادی مسیر دوچرخه شهری شمال جنوب این شهر به طول ۲۵ کیلومتر راه اندازی می‌شود.

وی اضافه کرد: فاز نخست این طرح به طول ۲.۵ کیلومتر طراحی و در مرحله پیمان‌گذاری قرار دارد در نزدیک پارک خبرنگار و در خیابان پلیس مهاباد قرار دارد که در صورت اتمام آن می تواند مسیر امن برای تمرین و آموزش دوچرخه سواری در مهاباد باشد.

مهاباد مستعد برگزاری مسابقات کشوری دوچرخه‌سواری است

وی ابراز امیدواری کرد با توجه به استقبال اعضای شورای اسلامی و شهردار مهاباد از طرح دوچرخه شهری در مهاباد فاز نخست این طرح به زودی اجرا شود و در سال آینده نیز فازهای بعدی آن اجرایی شود.

وی در خصوص پیست دوچرخه سواری پارک ماموستا هه‌زار مهاباد نیز گفت: این پیست هم یکی از مسیرهای بسیار مناسب برای دوچرخه سواری در مهاباد است اما هنوز زیرساخت های آن احداث نشده است.

به گزارش ایرنا، دوچرخه‌سواری کوهستان (به انگلیسی: Mountain biking) از رشته‌های ورزش دوچرخه‌سواری است، این ورزش با استفاده از دوچرخه در جاده‌های کوهستانی و زمین‌های ناهموار انجام می‌شود.

این ورزش با رشته‌هایی همانند کراس کانتری، کراس کانتری ماراتن، دانهیل، فور کراس، پریدن از خاک، مسابقات تعقیبی برگزار می‌شود. دوچرخه‌سواری کوهستان از اواسط دهه ۱۹۷۰ میلادی به صورت مدرن انجام می‌شود و از سال ۱۹۹۶ در بازی‌های المپیک رسماً برگزار شده‌است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha