لزوم ساماندهی شیمیایی فروشان بازار ناصر خسرو/زلزله تهران را کامل تخریب نمی‌کند

تهران بزرگ - ایرنا - رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تاکید بر ساماندهی فروشندگان محصولات شیمیایی بازار ناصر خسرو گفت: این فروشندگان باید به بازار کیمیا که محل فروشندگان مواد شیمیایی است منتقل شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی نصیری روز شنبه در نشست هفته نکوداشت پدافند غیرعامل اظهار کرد: فروشندگان اقلام شیمیایی خیابان ناصر خسرو باید به بازار کیمیا منتقل شوند هم‌چنین طراحی دو بوستان در مناطق ۴ و ۱۸ با عنوان بوستان پدافند غیرعامل با هدف فرهنگ سازی و آموزش های شهروندی در دستور کار ما قرار گرفته است.

وی افزود: با توجه به شبکه مویرگی گازرسانی در سطح تهران و وجود گسل‌های متعدد در پایتخت امکان سنجی حذف گاز از سطح شهر تهران و جایگزینی آن به انرژی‌های دیگر در حال مطالعه است. احداث برج‌های تخلیه اضطراری گاز به وسعت ۸۰ متر در مواقع بحرانی بخصوص زلزله در شهر تهران در دست بررسی و اخذ مجوزهای لازم است.

زلزله، تهران را تخریب نمی‌کند

رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه دستگاه‌های شتاب‌نگار زلزله را در پایتخت نصب کردیم، افزود: تهران شهر زلزله‌خیزی است اما معنی آن این نیست که اگر زلزله‌ای بیاید شهر کامل تخریب می‌شود.

نصیری با اشاره به اینکه آمارها هم نشان می‌دهد که هر ۱۵۰ تا ۱۶۰ سال یکبار زلزله بزرگ بالای ۵.۵ ریشتر در این شهر رخ داده است، یادآور شد: همواره باید برای زلزله آماده باشیم.

اتصال خطوط مترو به ۱۱ بیمارستان

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به امضای توافقنامه میان شهرداری تهران و سازمان پدافند غیرعامل کشور در سال گذشته گفت: کمیته پدافند غیرعامل شهرداری بخش مهمی است که تمام سازمان‌ها و معاونت‌ها به عنوان کارگروه در آن عضو هستند و هر معاونتی باید طبق قانون برای وظایف خود اقدامات پدافندی متعددی را انجام دهد تا شهر شاهد حوادث ناگوار نباشد.

وی با تاکید بر اینکه ایمنی متروها و پل‌های زیر سطحی اولویت اساسی ما است، گفت: اتصال خطوط مترو به ۱۱ بیمارستان با سرعت در حال انجام است اقدامات موردی بسیار متعددی همانند جمع آوری نشر فاضلاب در برخی از ایستگاه‌های مترو نیز انجام شده است. متاسفانه ایستگاه‌های مترو بسیاری با نواقص فراوان در دوره‌های پیشین مدیریت شهری به بهره برداری رسیده که با تلاش همکاران ما این نقص ها برطرف شد.

نصیری با اشاره به ایمن سازی گود کتابخانه ملی گفت: کتابخانه ملی به علت شرایط عجیب گود فرهنگ در خطر ریزش قرار داشت که با همکاری شهرداری تهران این خطر رفع شد.

وی اضافه کرد: تصویب دستورالعمل افزایش ضریب ایمنی مترو، کاهش وابستگی شبکه مترو به تاسیسات ناپایداری شهری، آموزش نیروهای اورژانس به کارکنان متروی تهران، تجهیز مناطق به امکانات مورد نیاز در مواجهه با تهدیدات زیستی و شیمیایی از جمله موارد در اولویت است.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران یادآور شد: امیدواریم این مراسم سبب مفهوم‌سازی درست در فرهنگ پدافند غیرعامل شود و ما بتوانیم با شهری ایمن تر مواجه باشیم. سازمان پدافندغیرعامل در هر دستگاه و وزارتخانه یک پدافند غیرعامل دارد که در دوره جدید مدیریت شهری تصمیم براین شد دبیرخانه این کمیته به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران واگذار شود.

لزوم ساماندهی شیمیایی فروشان بازار ناصر خسرو

تاب‌آوری در سیستم‌های حمل و نقل و بررسی آن از منظر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل

معاون حمل‌ ونقل وزیر راه و شهرسازی نیز در همایش پدافند غیرعامل به بررسی موضوع تاب‌آوری در سیستم‌های حمل و نقل و بررسی آن از منظر مدیریت بحران و پدافند غیر عامل پرداخت.

شهریار افندی‌زاده ضمن بررسی شکل‌گیری مفهوم تاب‌آوری در مدیریت بحران و پدافند غیرعامل یادآور شد: مفهوم تاب‌آوری از سال ۱۹۷۳ شکل گرفت و از ۱۹۸۱ تایمرمن این مفهوم را در مدیریت بحران مطرح ‌کرد که تعریف جامع آن شامل توانایی آماده‌سازی و برنامه‌ریزی، جذب و بهبود یا سازگاری با رویدادهای نامطلوب است.

وی با طرح این نکته که سیستم باید بعد از مواجهه با عوامل تنش‌زا بتواند عملکرد خود را بازیابی کند، افزود: تاب‌آوری در برابر بحران‌های وارده دارای ویژگی‌هایی است که از سویی شامل عملکرد سیستم در زمان عادی و از سوی دیگر در زمان بحران است.

افندی زاده گفت: سازمان‌ها در زمان پیامدهای نامناسب باید بتوانند با تنش‌ها مقابله کنند، عملکرد را ادامه دهند و آمادگی خود را حفظ کنند، هر سازمانی بتواند این امکان را بهتر ایجاد کند در زمان بحران توانمندتر خواهد بود.

وی در ادامه به بررسی مفهوم تاب‌آوری در سیستم حمل و نقل پرداخت و اضافه کرد: حمل و نقل مسوولیت جا به جایی افراد و کالا را بر عهده دارد و در شهرهای بزرگ روز به روز اهمیت حمل و نقل بیشتر می‌شود، تاب‌آوری در این سیستم مهم است تا اگر حادثه‌ای اتفاق افتاد این سیستم بتواند تاب‌آوری خود را حفظ کند وآثار منفی روی دیگر موضوعات نداشته باشد.

معاون حمل‌ ونقل وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به این که باید بتوانیم این سیستم خدمات‌رسان را بعد از وقوع بحران‌ها حفظ کنیم، گفت: از نگاه فردی سیستم حمل و نقل به ما در انجام فعالیت‌های خود و هنگام جا به جایی کمک می‌کند، پس در زمان بحران هم باید بتواتد این امکان را ایجاد کند. از نگاه عمومی هم این سیستم باید برای مردم کاملا قابل دسترس باشد. مثل زمان کرونا که انتظار می‌رفت در زمان وقوع بحران، اختلالی در سیستم حمل و نقل عمومی ایجاد نشود.

افندی‌زاده در ادامه با یادآوری این نکته که سیستم‌های حمل و تقل در حال رشد است و باید بدانیم چگونه خود را برای آینده طراحی می‌کند، افزود: ضرورت لحاظ نمودن تاب‌آوری در تمامی زمینه‌های سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، مدیریتی و عملیاتی سیستم‌های حمل و نقل از اهمیت فراوانی برخوردار است.

وی با بیان اینکه در سیستم‌های حمل و نقل باید سیاستگذاری بلند مدت داشت، به بررسی توصیه‌های جهانی در این زمینه پرداخت و گفت: افزونگی به معنای تکثیر اجزای حیاتی سیستم حمل و نقل جهت ایجاد عملکرد موازی، پشتیبانی به معنای جایگزین کردن سریع اجزای تازه با اجزای از کار افتاده و مختل سیستم و جانشینی و کاهش آسیب‌پذیری، رویکرد اقدام در لحظه، دسترسی اولویت، مدل‌سازی اختلالات و لجستیک پشتیبان حین پاسخ به رویداد مخرب به عنوان دیگر موارد توصیه شده مورد توجه قرار دارد.

به گزارش ایرنا، به مناسبت فرارسیدن هفته نکوداشت پدافند غیرعامل، همایش پدافند غیرعامل با حضور رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، مرتضی افندی‌زاده، معاون حمل و نقل و ترافیک وزارت راه‌ و شهرسازی و ولی الله مهبودی معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب پایتخت برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha