احیای ۵۲ واحد راکد؛کارکرد مثبت دولت سیزدهم در کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج- ایرنا- بازگشت واحدهای تولیدی غیر فعال و راکد به چرخه تولید جزو نخستین دغدغه ها و در عین حال سیاست های اصلی دولت سیزدهم محسوب می شود که این مهم به گواه آمار در کهگیلویه وبویراحمد به خوبی تحقق یافته و می توان کارخانه های بزرگ شهدناب، قند و فولاد یاسوج و همچنین پتروشیمی گچساران را مصادیقی از کارکرد مثبت و امیدبخش دولت در این حوزه دانست.

به گزارش ایرنا، چنانچه ظرف ۲ سال گذشته یکی از حوزه های فعال، پیشرو، امیدبخش و در عین حال اولویت دار را مصداق و نمونه ای بارز از دستاوردها و کارکردهای مثبت دولت سیزدهم قلمداد کنیم باید سراغ احیای واحدهای راکد تولیدی به ویژه در حوزه صنعت به گواه آمار رفت.

البته باید اذعان کرد که بازگشت و احیای دوباره این واحدهای تولیدی در استان کهگیلویه وبویراحمد با وجود بسیاری چالش ها و تنگناها و کمبودها و البته تحریم ها کار چندان ساده ای نبود و ساعت ها و روزها کارمیدانی و کوشش های جهادگرایانه برای انجام این مهم و تحقق آنها انجام شده است.

نخستین واحد صنعتی کهگیلویه و بویراحمد در دهه چهل هجری خورشیدی بنا گذاشته شد و با گذشت زمان هم اینک تعداد واحدهای صنعتی به بیش از ۵۰۰ واحد رسیده است اما با رشد تعداد واحدهای تولیدی مشکل رکود و تعطیلی گریبانگیر برخی واحدهای تولیدی شده است که دلایل متعددی هم دارد.

سالیان اخیر، عوامل بسیاری همچون کمبود نقدینگی، تحریم های ظالمانه، سو مدیریت در کارخانه ها، کمبود مواد اولیه، نوسان ارز، فرسودگی ماشین آلات، بدهی‌های بانکی، مشکلات بیمه ای در سالیان متمادی سبب رکود و غیرفعال شدن واحد های تولیدی بسیاری در استان شده بود.

شاید احیای یک واحد تولیدی که چند سال خاک می خورد و کارگران آن امید خود را برای کار و تولید از دست داده اند عجیب و سخت به نظر برسد ولی با این حال سیاست دولت سیزدهم چیز دیگری بوده و به کمک تولید آمده و با حمایت از بخش خصوصی و فعالان اقتصادی پیگیر رفع مشکلات واحدهای تولیدی است و با برنامه‌ریزی و تامین زیرساخت‌ ها و حمایت از کسب‌ و کارها و بنگاه‌ های کوچک به تولید کنندگان دلگرمی می دهد.

رهبر معظم انقلاب به مقوله تولید اهمیت بسیاری می دهند و هر ساله در شعارهایی که انتخاب می کنند به بحث مهم و حیاتی تولید اشاره دارند.برای اینکه در کشور تحول ایجاد شود باید چرخ تولید در کشور به درستی بچرخد و واحد های غیر فعال را وارد عرصه کنیم.

احیای ۵۲ واحد راکد؛کارکرد مثبت دولت سیزدهم در کهگیلویه و بویراحمد

احیای کارخانه قند پس از ۱۶ سال انتظار

کارخانه قند یاسوج به عنوان نماد صنعت، تولید و سرمایه گذاری در کهگیلویه و بویراحمد با ظرفیت اسمی تولید روزانه یک هزار تُن قند و شکر، پس از یک دهه تعطیلی و در سفر دوم رئیس جمهور به مدار تولید بازگشت .

آیت الله سید ابراهیم رئیسی که در ششمین سفر از دور دوم سفرهای استانی دولت با حضور در این کارخانه نیز در جشن احیای این واحد تولیدی و صنعتی شرکت کرد.

صدها نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق کارخانه بزرگ قند یاسوج در استان می‌توانستند در سایه امنیت شغلی درآمد پایداری را داشته باشند و از سوی دیگر کمک زیادی به توسعه صنعت استان کنند اما از کار بیکار شدند و کامشان برای همیشه تلخ شد و آواره شدند.

کارخانه قند یاسوج سال ‌ها غیرفعال بوده و راه اندازی مجدد آن به عنوان صنعت مادر استان سبب خوشحالی کشاورزان، کارگران شده و کام همه مردم استان از فعالیت آن شیرین خواهد شد. اکنون مطالبه مردم استان برای احیای این کارخانه در دولت مردمی و عدالت محور سیزدهم محقق شده است.

معوق ماندن حقوق، مزایا و بیمه کارگران، قدیمی بودن تجهیزات، کمبود اعتبار برای نوسازی قطعات فنی و نبود چغندر قند تنها گوشه ای از مشکلات این کارخانه بود که متولیان امر در سالیان گذشته نتوانستند نسخه شفا بخشی برای آن بپیچند و در پی آن کارگران زیادی بیکار شدند و امیدها برای اشتغال به ناامیدی مبدل شد.

شهدناب و کام شیرین ۵۰ کارگر

کارخانه صنایع تبدیلی آبمیوه و نوشیدنی های میوه ای یا گیاهی بدون گاز( شهد ناب) پس از ۱۶سال انتظار به جرخه تولید بازگشته است و هم اینک ۵۰ نفر مشغول به کار شده اند و چنانچه فاز دوم آن (آبمیوه گیری) هم فعال شود بیش از ۶۰ نفر دیگر مشغول به کار خواهند شد.

در این کارخانه روزانه ۳۰۰ تن سیب وارد می شود که به صورت کنسانتره درمی آید و قرار است بخشی از آن صادر و مابقی در بازار داخلی به فروش برسد.

۲ هزار باغدار به طور مستقیم با کارخانه شهدناب یاسوج در ارتباط هستند که این ارزش افزوده خوبی برای استان و کشاورزان دارد و بر تقویت معیشت آن ها تاثیر چشمگیری خواهد داشت.

انباشت سیب های صنعتی در حوطه کارخانه اولین تصویری است که با آن مواجه شدیم و آمد و شد کامیون ها و نیسان های باری برای انتقال سیب ها نشان از رونق و تولید پس از چند سال تعطیلی این کارخانه داشت.

پیش از احیای این کارخانه سیب های ضایعاتی یاسوج و شهر و روستاهای اطراف به طور معمول به استان های فارس، مشهد، تهران یا آذربایجان غربی ارسال می شد اما اکنون باغداران بطور مستقیم سیب ضایعاتی خود را به قیمت مناسبی به کارخانه می فروشند و دست دلال ها کوتاه شده است.

قرار است سال آینده روزی ۶۰۰ تن سیب از باغداران خریداری شود و اکنون به حمایت دولت برای گسترش کارخانه نیازمند کمک مالی هستند.

احیای ۵۲ واحد راکد؛کارکرد مثبت دولت سیزدهم در کهگیلویه و بویراحمد

طعم شیرین بازگشت به کار برای ۳۰۰ کارگر کارخانه فولاد یاسوج

کارخانه فولاد بویراحمد به عنوان یکی از کارخانه های مهم کشور که به دلایل گوناگونی تعطیل شده بود در روزهای اخیر به چرخه تولید بازگشت و ۳۰۰ کارگر بیکار دوباره به سر کار خود برگشتند و امید در دل آن ها زنده شد.

فاز یک تنها کارخانه فولاد کهگیلویه وبویراحمد با تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن شمس فولاد با اشتغال زایی مستقیم ۵۸۲ نفر در سال ۸۲ کلنگ زنی و در سال ۸۸ به بهره برداری رسید.

این کارخانه ۲ هزار نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده است و نقش مهمی در توسعه استان دارد.

این واحد تولیدی با عنوان بویر صنعت یاسوج از سال ۹۸ به دلیل برخی مشکلات فعالیت تولیدی خود را متوقف کرده بود اما در سال ۱۴۰۰ به همت دولت سیزدهم زمینه ورود به چرخه تولیدش رقم خورد.

در ماه های اخیر نیز به خاطر مشکلاتی که به آن پرداخته خواهد شد این کارخانه به تعطیلی کشانده شد و ۳۰۰ کارگر آن از کار بیکار شدند.

با پیگیری های انجام شده از سوی متولیان استانی کارخانه فعال شده است و کارگران این کارخانه به سر کار خود بازگشته اند.

احیای ۵۲ واحد راکد؛کارکرد مثبت دولت سیزدهم در کهگیلویه و بویراحمد

احیای کارخانه قند یاسوج دستاورد بزرگی دردولت سیزدهم محسوب می شود

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای بازسازی این واحد تولیدی در دولت سیزدهم ، گفت: وضعیت این کارخانه قابل مقایسه با گذشته نیست.

آیت الله سید نصیر حسینی، ضمن قدردانی از عملکرد ستاد اجرایی فرمان امام در راه‌اندازی این کارخانه، گفت: «با راه‌اندازی کارخانه علاوه بر رونق اقتصادی در منطقه، زمینه اشتغال تعدادی از جوانان این استان فراهم شده است. این مایه خوشحالی و رضایت همه مردم استان خواهد بود.»

وی افزود: «وضعیت فعلی کارخانه قند یاسوج با گذشته آن قابل مقایسه نیست. همه چیز جدید و ساماندهی شده است.»

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بازسازی کارخانه قند یاسوج یک دستاورد بزرگ است، گفت: «این کارخانه به یک کارخانه‌ای مدرن و اشتغال‌زا تبدیل شده است.

کارخانه قند یاسوج در سال ۱۳۴۴ با ظرفیت تولید روزانه هزار تن قند و شکر آغاز به کار کرد. این کارخانه تا سال ۱۳۶۲ به تولید ادامه داد، اما پس از آن در دوره‌های متوالی تعطیل شد.

در سال ۱۳۷۶ به علت مشکلات متعدد، کارخانه قند یاسوج غیرفعال شد. در سال‌های بعد، کارخانه مجدداً به چرخه تولید بازگشت، اما دوباره راکد شد.

در سفر نخست رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد در مهرماه ۱۴۰۰، برای بازسازی این کارخانه اعتباری اختصاص داده شد و کار بازسازی و احیای کارخانه توسط ستاد اجرایی فرمان امام آغاز شد.

اکنون کارخانه قند یاسوج بازسازی شده و با حضور رئیس جمهور به چرخه تولید بازگشته است. این کارخانه با ظرفیت تولید روزانه ۷۰۰ تن قند و شکر، زمینه اشتغال مستقیم برای ۸۰ نفر را فراهم کرده است.

احیای ۵۲ واحد راکد؛کارکرد مثبت دولت سیزدهم در کهگیلویه و بویراحمد

افتتاح ایرانی‌ترین پروژه پتروشیمی کشور در گچساران

مجتمع پتروشیمی گچساران که ۸۳ درصد تجهیرات آن ایرانی است در ابتدای دولت سیزدهم ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما با همت دولت، پس از ۲ سال و در سفر پیش روی هیات دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد افتتاح می‌شود.

مجتمع پتروشیمی گچساران که ۸۳ درصد تجهیرات آن ایرانی است در ابتدای دولت سیزدهم ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما با همت دولت، پس از ۲ سال و در سفر پیش روی هیات دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد افتتاح می‌شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: پتروشیمی گچساران با تبدیل منابع خام نفت و گاز به محصول نهایی باعث افزایش ارزش اقتصادی خواهد شد.

سید علی احمدزاده با اشاره به اینکه بهره‌برداری از این کارخانه توسعه و رشد اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد را شتاب می‌دهدبیان کرد: کارخانه پتروشیمی گچساران افزون بر رونق تولید زمینه اشتغال ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم را ایجاد می کند.

وی با اشاره به اینکه این کارخانه به عنوان مواد اولیه و پیش نیاز صنایع پتروشیمی دهدشت و صنایع پلیمر گچساران مورد استفاده قرار خواهد گرفت تاکید کرد: تکمیل زنجیره تولید از مزیت های مهم کارخانه پتروشیمی گچساران است.

احمدزاده عنوان کرد: می توان از مازاد تولید این واحد که در حدود ۴۰۰ هزار تن در سال است، به عنوان مواد اولیه برای دیگر طرح های پتروشیمی در سایر شهرستان ها استفاده کرد.

کارخانه پتروشیمی گچساران با اعتماد به توان متخصصان داخلی در مراحل ساخت بیش از ۲۶۹ میلیون یورو صرفه جویی ارزی کرده است.

هدف از ساخت طرح پتروشیمی گچساران، تأمین خوراک مجتمع‌های زیرمجموعه پتروشیمی باختر (واقع در مسیر خط لوله سرا سری اتیلن غرب) و همچنین مجتمع‌های پتروشیمی منطقه دنا شامل پتروشیمی چهارگانه ممسنی، دهدشت، بروجن و کازرون خواهد بود.

عملیات اجرایی احداث مجتمع پتروشیمی گچساران ۲ دهه پیش در زمینی به مساحت ۱۵۷ هکتار آغاز شد.

استان کهگیلویه و بویراحمد عقب ماندگی‌های تاریخی دارد

معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه مدیریت در این استان سختی‌های خودش را دارد، اظهار کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد عقب ماندگی‌های تاریخی دارد. فرزندان این استان بیش از سایرین متعهد هستند که این عقب ماندگی‌ها را جبران کنند.

سید احسان عسکری ادامه داد: این استان نیاز به کار و تلاش جدی دارد. مدیران و کارکنان دولت باید پرتلاش پای کار بیایند، تا گام‌های توسعه را برداریم. استان‌های دیگر هم اگر آهسته حرکت کنند از ما جلوتر هستند.

معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: در دولت سیزدهم کارهای خوبی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد انجام گرفته و آثارش را مردم خواهند دید. پتروشیمی گچساران بزرگ‌ترین صنعتی بود که نظام اسلامی ایران در استان کهگیلویه و بویراحمد با ۱.۳ میلیارد دلار راه اندازی کرد.

عسکری گفت: کارخانه قند یاسوج، کارخانه شهدناب مادوان و سایر پروژه‌های دیگر در این دولت احیا و راه اندازی شدند، ۲ هزار باغدار به طور مستقیم با کارخانه شهدناب یاسوج در ارتباط هستند که این ارزش افزوده خوبی برای استان و کشاورزان دارد.

عسکری ابزار کرد: کارخانه آهک هیدراته چرام بعد از دو سال تعطیلی راه‌اندازی شد.

وی اضافه کرد: کارخانه قند یاسوج بعد از یک دهه تعطیلی فاز اول آن راه‌اندازی شد و کارخانه فولاد بویراحمد احیا شد.

وی ادامه داد: قافله توسعه در استان کهگیلویه و بویراحمد الحمدالله به حرکت در آمده و باید با همدلی در این مسیر تلاش کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تعطیلی واحدها زیبنده استان نیست، گفت: سیاست بخش اقتصادی احیای واحدهای راکد است. در سیاست حوزه اقتصادی واحدهایی که فعال هستند باید فعال‌تر و واحدهای راکد باید به چرخه تولید بازگردند.

۵۲ واحد راکد اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم به چرخه تولید بازگشت

مدیرکل سرمایه‌گذاری استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در مدت ۲ سال اخیر ۵۲ واحد راکد اقتصادی در استان به چرخه تولید بازگشته اند.

محسن ضامن‌ فر اظهار کرد: واحدهایی که قبلا مشکلات آنها در ستاد تسهیل مطرح و بررسی شده است، چنانچه مصوبات را اجرایی نکنند از طرح دوباره آنها در کارگروه تسهیل خودداری می شود.

وی افزود: کارگروه تسهیل بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در حوزه تولید بوده و اجرایی شدن مصوبات آن از اهمیت بالایی برخوردار است لذا مدیران تا حصول نتیجه مصوبات را پیگیری کنند.

مدیرکل سرمایه‌گذاری استانداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سال جاری هشت جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان برگزار شده است و یکی از محورها و شاخصه‌های ارزیابی مدیران حضور در جلسات کارگروه تسهیل و اجرایی شدن مصوبات و تاثیرگذاری در جهت رفع مشکلات این واحدها است.

ضامن فر بر تلاش بیشتر تیم اقتصادی برای احیا واحدهای راکد و نیمه فعال استان تاکید کرد و ادامه داد: نیازمند مساعدت بیشتر سیستم بانکی استان برای رونق در بخش تولید و صنعت هستیم، از مشکلات و محدودیت‌هایی که بانک ها با آن مواجه هستند آگاهی داریم اما می‌طلبد در مواجه با مشکلات تولید کنندگان انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشند.

وی عنوان کرد: واحدهای تولیدی هم که با مساعدت بانک ها مواجه می شوند نسبت به پرداخت اقساط تسهیلات دریافتی اقدام کنند تا سیستم بانکی بتواند به تعهدات خود در سایر بخش ها عمل کند.

مدیرکل سرمایه‌گذاری استانداری کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: به زودی مصوبات سفر دور دوم رئیس جمهور به بانک های استان ابلاغ و سیتم بانکی باید از محل منابع داخلی نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال پرداخت کند.

احیای ۵۲ واحد راکد؛کارکرد مثبت دولت سیزدهم در کهگیلویه و بویراحمد

۱۱۲ واحد تولیدی راکد در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد

طبق آخرین آمارهای متولیان صنعت، معدن و تجارت در کهگیلویه و بویراحمد، ۱۱۲ واحد تولیدی راکد در استان وجود دارد که ۵۳ مورد از آن ها شرایط برگشت به تولید را دارند.

با بازگشت این ۵۳ واحد تولیدی راکد ۹۰۰ نفر اشتغالزایی ایجاد خواهد شد.۱۵۰ میلیارد تومان باید به این ۵۳ واحد راکد در کهگیلویه و بویراحمد تزریق شود تا به چرخه تولید برگردند.

سال گذشته ۲۷ راکد و سال ۱۴۰۰ هم ۱۹ واحد راکد به چرخه تولید بازگشتند.

یکی از اولویت ها و سیاست های اصلی دولت فعال سازی واحد های راکد است که اهتمام جدی در این رابطه در استان وجود دارد.در سال های اخیر تلاش های زیادی برای احیای واحدهای راکد صورت گرفته است اما همچنان واحدهای صنعتی بسیاری تعطیل هستند.

هم اینک نیز ۱۱۲ واحد تعطیل در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که منتظر برنامه ها و تلاش های دولت سیزدهم برای دمیدن روحی تازه در صنعت استان است.

عطیلی این واحدها در حالی است که میلیاردها تومان از منابع مالی این کشور صرف راه اندازی آنها شده است اما به دلایل گوناگونی در سال های گذشته، این سرمایه گذاری ها راکد شده بود.

از آنجا که صنعت بستر مناسبی برای ایجاد اشتغال و رونق تولید است سرمایه گذاران این حوزه انتظار حمایت و همراهی مسئولان را دارند و پیشنهاد می شود فرصتی به سرمایه گذار داده شود تا بتواند موارد خواسته شده را اجرایی کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha